مصرف همزمان گینر و کربوهیدرات

مصرف همزمان گینر و کربوهیدرات

امروزه مکمل های زیادی توسط شرکت های مختلف ساخته و روانه بازار می شوند که هر کدام از آن ها کاربرد خاصی دارند.یکی از محبوب ترین انواع مکمل بدنسازی، گینر ها هستند که افراد زیادی برای تسریع روند رسیدن به اندام ایده آل خود از آن ها کمک می گیرند.
یکی از سوالاتی که این روزها ذهن کاربران را به خودش مشغول کرده، استفاده همزمان گینر و کربوهیدرات هاست. به طور کلی می توان گینر و کربوهیدرات را با هم استفاده کرد، اما آیا مصرف آن ها کاری اصولی یا درست است؟ پاسخ منفی است.
ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کاملی درباره مصرف همزمان گینر و کربوهیدرات به شما توضیح دهیم. اما پیش از هر چیز بهتر است بدانید که کربوهیدرات ها و گینرها دقیقا چه کاربردی دارند.


کربوهیدرات ها چه هستند؟


در زیست شیمی، کربوهیدرات ها با عنوان ساکاریدها معرفی می شوند که خود آنها از چهار دسته زیر تشکیل شده اند:

  • مونو ساکارید
  • دی ساکارید
  • اولیگو ساکارید
  • پلی ساکارید

 

مکمل گینر


احتمالا می دانید که مونوساکاریدها و دی ساکاریدها از دسته قندها به شما می روند و شکر نیز یک کربوهیدرات ساده است. در مقابل پلی ساکاریدها و اولیگو ساکاریدها قرار دارند که مکمل کربوهیدرات مختلط هستند.
اگر درباره تفاوت آن ها کنجکاوید، باید بدانید میزان هضم این مواد در بدنسازی با فاکتوری به نام شاخص گلیسمی تعریف می شود. در واقع هر چقدر که شاخص گلیسمی کربوهیدرات ها بیشتر باشد، هضم آنها راحت تر خواهد بود. اینکه چرا باید به هضم کربوهیدرات ها در بدنسازی توجه داشته باشیم، به انسولین مرتبط می شود.
انسولین به هنگام مصرف کربوهیدرات آزاد می شود و یک هورمون آنابولیک بسیار قوی است. استفاده از کربوهیدرات هایی که سریع هضم می شوند، مقدار زیادی انسولین در بدن آزاد خواهد کرد.


آشنایی با گینرها و کاربرد آنها


اگر از دسته افرادی هستید که در ورزش و استفاده از مکمل های ورزشی تجربه دارید، قطعا بارها شنیده اید که گینر برای افراد هارد گینر بهترین انتخاب است.
هدف اصلی این مکمل ها تامین انرژی مورد نیاز بدن و همچنین بالا بردن وزن می باشد. ترکیبات اصلی تشکیل دهنده گینرها شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی است و افراد برای رسیدن به اهداف ورزشی خود باید به دنبال انواع با کیفیت آنها باشند. بهترین انواع این مکمل ها در صورت ترکیب با نیم لیتر آب، حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری انرژی خواهند داشت.
در نتیجه با توجه به ارزش تغذیه ای گینر، یکی از راه حل های موجود برای افرادی که به سختی وزن اضافه می کنند، استفاده از این مکمل ها خواهد بود.
بد نیست بدانید که گاهی اوقات حتی با وجود گینرها نیز روند افزایش وزن افراد به کندی پیش رفته و یا حتی کاملا متوقف می شود. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

 

مکمل کربوهیدرات


از مکمل ها انتظارات غیرواقعی نداشته باشید!


بسیاری از افراد هستند که فکر می کنند با مصرف چند بسته گینر و مکمل بدنسازی می توانند به سرعت تا حد ۲۰ کیلوگرم و بالاتر نیز وزن اضافه کنند.
حقیقت آن است که این افراد تنها به علت نداشتن اطلاعات کافی فکر می کنند که چنین افزایش وزنی بین ۳ تا ۶ ماه ممکن خواهد بود. اما باید بدانید که این چنین نیست و اگر قرار باشد که افزایش وزن و حجم عضلات انقد سریع اتفاق بیفتد، چرا بدنسازان باید سال ها تلاش کنند تا به اندام ایده آل خود دست یابند؟
هرچند که در ماه های اول استفاده از این مکمل ها ممکن است بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم افزایش وزن را تجربه کنید، اما بدون شک پس از مدتی سرعت آن کاهش پیدا خواهد کرد.


چه زمانی باید از مکمل های کربوهیدرات خالص استفاده کنیم؟


بحث استفاده از مکمل کربوهیدرات خالص زمانی به میان می آید که فرد در طول تمریناتش کالری بسیار زیادی از دست داده باشد. به عنوان مثال دونده های سرعت و استقامت، فوتبالیست ها، دوچرخه سواران و همچنین ورزشکاران استقامتی به علت آن که در تمرینات خود به شدت کالری از دست می دهند، نیاز دارند که با کمک منبعی غنی از کربوهیدرات، انرژی لازم را به بدن خود برسانند.
بنابراین آن ها از مکمل های کربوهیدرات کمک می گیرند. در این زمینه باید به خاطر داشته باشید که مصرف کربوهیدرات بدون سایر مواد مغذی و پروتئین ها ممکن است باعث تجمع چربی شود و این قطعا چیزی نیست که برای تناسب اندام به آن نیاز داشته باشید. در نتیجه اینکه بخواهید تنها به خاطر افزایش وزن از کربوهیدرات خالص استفاده کنید، برای شما فایده ای نخواهد داشت.


آیا می توانیم از گینرها و کربوهیدرات ها به صورت همزمان استفاده کنیم؟


در ابتدا باید بدانید که جدا از برندها مختلف، یک گینر با کیفیت معمولا بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از کربوهیدرات ها تشکیل شده است. مابقی این مقدار نیز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد برای چربی و حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد پروتئین خواهد بود.
در واقع همین نسبت طلایی باعث افزایش وزن و همچنین بالا رفتن حجم عضلات شما خواهد شد. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که با کاهش وزن شدید روبرو شده اید، باید از گینرهایی که درصد کربوهیدرات بالاتری دارند استفاده کنید و چنانچه هدف شما افزایش حجم و بافت عضلانی است، باید به دنبال انواعی با پروتئین بیشتر باشید.
بنابراین به سادگی می توان گفت که شما برای افزایش کالری نباید تنها به کربوهیدرات اکتفا کنید، زیرا در آن صورت میزان پروتئین دریافتی بسیار پایین بوده و این مقدار کم نمی تواند شما را به وزن گیری اصولی و عضله سازی برساند.
چنانچه شما یک گینر مناسب با شرایط بدنی خود را انتخاب کرده باشید، دیگر نیازی به مصرف کربوهیدرات ها در کنار آن نخواهید داشت. زیرا اگر این کار را انجام دهید مصرف کربوهیدرات شما به حدود ۹۵ درصد خواهد رسید که مقدار بسیار زیادی است.
ما پیشنهاد می کنیم به جای آن که با خرید کربوهیدرات ها سرمایه خود را هدر دهید، با توجه به اهداف ورزشی و نیازهای بدنی خود از مکمل های مفیدی مانند کراتین، بی سی ای ای، آمینو اسید، گلوتامین و.. استفاده کنید. راه دیگری که می توانید در مسیر رسیدن به تناسب اندام از آن استفاده کنید، مصرف پروتئین و کربوهیدرات خالص در کنار یکدیگر می باشد.
البته باید بدانید که ترکیب این دو ماده باید با نسبت مناسب انجام شود. این روش معمولا برای افرادی که پروتئین مورد نیاز خود را از منابع غذایی دریافت می کنند مناسب خواهد بود، زیرا در اینصورت مصرف کربوهیدرات ها در اندازه تعیین شده هیچ گونه مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.
به طور کلی قانون مشخصی وجود ندارد و مصرف گینرها در کنار مکمل بدنسازی کربوهیدرات، در صورتی که با قصد و هدفی مشخص و توسط یک فرد متخصص انجام شود، مشکلی نخواهد داشت.
اما قطعا استفاده خودسرانه این دو مکمل تنها با هدف افزایش وزن، نه تنها شما را به هدف مد نظر نمی رساند، بلکه ممکن است به سلامتی شما نیز آسیب بزند.

 

مکمل بدنسازی


چگونه باید بین مصرف کربوهیدرات و گینر تعادل بر قرار کنیم؟


پیش از هر چیز باید بدانید که استفاده از گینر یا سایر مکمل های بدنسازی بیش از هر چیز دیگری به هدف نهایی شما بستگی دارد. به عنوان نمونه اگر شما بدنسازی کار می کنید و به دنبال آن هستید که توده و بافت عضلانی خود را افزایش دهید، می توانید از گینرهایی که دارای 30 درصد پروتئین و 70 درصد کربوهیدرات هستند استفاده کنید.
در صورتی که شما برای تامین پروتئین مورد نیاز خود مشکلی ندارید و آن را به راحتی از طریق رژیم غذایی دریافت می کنید، برای تامین مابقی کالری روزانه باید از کربوهیدرات ها کمک بگیرید. در این زمان است که شما می توانید از گینرهایی که درصد کربوهیدرات بیشتری دارند استفاده کنید.
در حقیقت همان طور که پیش از این گفتیم به علت آن که مکمل های گینر در ترکیبات خود دارای کربوهیدرات های کافی هستند، استفاده از کربوهیدرات اضافی چندان راه عاقلانه و سالمی برای رسیدن به تناسب اندام نخواهد بود.
به خاطر داشته باشید که بدن شما برای داشتن بهترین عملکرد ممکن، علاوه بر ذخیره کربوهیدرات به مواد مغذی دیگر نیز نیاز خواهد داشت.


مکمل های کربوهیدرات به چه منظوری استفاده می شوند؟


کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن می باشند که برای کارکرد صحیح مغز و بدن استفاده می شوند. در واقع ماهیچه های شما برای آن که بتوانند انرژی لازم را برای انجام تمرینات ورزشی تامین کنند، باید کربوهیدرات ذخیره شده در ماهیچه ها، که با عنوان گلیکوژن شناخته می شود را تجزیه کرده و آن را به گلوکز تبدیل کنند.
به زبان ساده تر هرچقدر که تمرینات شما شدت بیشتری داشته باشند، بدن شما برای تامین انرژی مورد نیاز خود به کربوهیدرات بیشتری نیاز خواهد داشت.
جالب است بدانید که مصرف کربوهیدرات ها باید با احتیاط زیاد انجام شود، زیرا مصرف بیش از حد آن ها بدون توجه به سایر مواد مغذی باعث افزایش وزن غیر اصولی شده و یا حتی شما را در حین تمرینات دچار خواب آلودگی خواهد کرد.
به طور کلی میزان مصرف کربوهیدرات باید چیزی بین ۴۵ تا ۶۵ درصد از کالری روزانه شما باشد. البته این مقدار با توجه به اهداف ورزشی شما قابل تغییر خواهد بود.

2022-08-27 15:05:14


بازدید: 1773

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel