آنچه باید در مورد پروتئین وی بدانیم

آنچه باید در مورد پروتئین وی بدانیم

پروتئین وی چیست؟

 

پروتئین وی مخلوطی از پروتئین های جدا شده از آب پنیر است که این مایع به عنوان یکی ماده جانبی در هنگام تولید پنیر به دست می آید. پروتئین وی معمولا به عنوان یکی از مکمل های بدنسازی تولید شده و به بازار عرضه می شود و عنوان می شود که این ماده تاثیر مثبتی بر روی بدن هنگام فعالیت های ورزشی و تمرینی دارد.
شایان ذکر است طی مطالعاتی که در مورد پروتئین وی انجام شده است محققان به این نتیجه رسیده است که تاثیر پروتنئین وی بروی رشد عظلات از انواع دیگر پروتئین ها مانند کازئین یا سویا بیشتر بوده و موثر تر است.

 

فرآیند تولید پروتئین وی

 

زمانی که شیر در طی فرآیند تولید پنیر منعقد می شود، ماده ای از آن باقی می ماند که  پس از کاهش pH این ماده به 4.6 در پروسه انعقاد، این ماده حاوی تمامی خواص موجود در شیر محصول است. این ماده حاوی پروتئین های محلول در شیر و مقداری چربی نیز می باشد.

فرآوری تولید پروتئین وی را می توان با خشک کردن این ماده انجام داد. به نحوی که با استفاده از فیلتراسیون غشایی پروتئین ها از لاکتوز و لیپید جدا شده  و پس از خشک کردن به پودر پروتئین وی تبدیل می شود.

پروتئین وی به تنهایی طعم خوبی ندارد، به همین دلیل است که معمولاً با پودرهایی با طعم شکلات و وانیل و توت فرنگی که بسیار محبوب و پرطرفدار هستند طعم دار می شوند.

 

اثرات مکمل پروتئین وی بر توده و قدرت عضلانی

 

شناخته شده ترین استفاده از مکمل های پروتئین وی به منظور افزایش توده عضلانی و قدرت است. پروتئین وی در بین ورزشکاران، بدنسازان، مدل های تناسب اندام و همچنین افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خود در باشگاه هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

راه هایی که پروتئین وی باعث افزایش قدرت عضلانی می شود عبارتند از:

  • افزایش قدرت عضلات: پروتئین و اسیدهای آمینه را فراهم می کند که به عنوان عناصر اصلی برای افزایش رشد عضلات عمل می کنند.
  • هورمون ها: ترشح هورمون های آنابولیک را افزایش می دهد که می توانند رشد ماهیچه ها را تحریک کند.
  • لوسین: سرشار از آمینو اسید لوسین است که سنتز پروتئین عضلانی را در سطح مولکولی و ژنتیکی تحریک می کند.
  • جذب سریع: پروتئین وی در مقایسه با سایر انواع پروتئین بسیار سریع جذب و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پروتئین وی

 

تحقیقات نشان داده است که پروتئین وی در افزایش رشد عضلانی زمانی که قبل، بعد یا در حین تمرین مصرف شود، موثر است. چرا که سنتز پروتئین عضلانی معمولاً در بازه زمانی پس از تمرین به حداکثر می رسد. 
با این حال، بررسی های اخیر نشان می دهد که پروتئین مورد نیاز بدن بایستی در طول روز در بدن تامین شود و فقط نبایستی محدود به زمان حین تمرین شود تا تاثیر مثبت روی عضله سازی در ورزشکاران و بدنسازان شود. 
همچنین، به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی شما بایستی حاوی مواد پروتئین باشد و تنها استفاده از مکمل پروتئین وی در ورزشکاران و بدنسازان بعید است که تأثیر قابل توجهی بر نتایج داشته باشد. لذا استفاده از مقادیر زیادی گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و لبنیات جهت تامین پروتئین بدن توصیه می شود.

 

عوارض پروتئین وی و دوز مصرف آن

 

دوز مصرف پروتئین وی توصیه شده معمولاً 1 تا 2 پیمانه (حدود 25 تا 50 گرم) در روز، معمولاً بعد از تمرین است. توصیه می شود به دستورالعمل های میزان استفاده روی بسته بندی حتما دقت کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر پروتئین دریافتی شما در طریق رژیم غذایی روزانه در حال حاضر زیاد است، بایستی در میزان دوز مصرفی پروتئین وی خود با یک متخصص مشورت نمائید و از مصرف بیش از حد مکمل پروتئین وی اجتناب نمائید.

طبق تحقیقات انجام شده، نگرانی در مورد مصرف پروتئین وی که باعث آسیب کلیه و کمک به پوکی استخوان می شود، بی مورد است. در واقع ثابت شده است که پروتئین از پوکی استخوان محافظت می کند، در حالی که هیچ تاثیری بر کلیه های سالم ندارد.

با این حال، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا کبدی ممکن است بخواهند از پروتئین وی اجتناب کنند یا حداقل قبل از مصرف با یک متخصص پزشکی مشورت کنند.

خوردن بیش از حد پروتئین وی می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند تهوع، نفخ، اسهال، درد و گرفتگی شود. برخی از افراد به پروتئین وی نیز حساسیت دارند. اگر نمی توانید پودر پروتئیبن وی معمولی را استفاده کنید، سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود حتما مواد پروتئینی را جایگزین استفاده از مکمل پروتئین وی نمائید.

اما به طور کلی، پروتئین وی دارای مشخصات ایمنی عالی است و اکثر مردم می توانند آن را بدون مشکل مصرف کنند.

 

مکمل پروتئین وی

انواع پروتئین وی


همانگونه که اطلاع دارید پروتئین وی از اسید آمینه تشکیل شده است. این اسید آمینه ها کار تولید انرژی در بدن را بر عهده دارند. از این رو پروتئین ها با تولید انرژی در بدن انسان موجب می شوند زمانی که بدن در حال انجام فعالیت و ورزش است حجم ماهیچه ها و عضله ها افزایش پیدا کند. پروتئین وی در انواع مختلف تولید و عرضه می شود که شامل موارد زیر می باشد.

 

کنستانتره پروتئین وی


قیمت این نوع از پروتئین ها وی نسبت به انواع دیگر آن قیمت مناسب تری دارد و از طریق تکنولوژی مایکروفیلتر تولید می شود. این پروتئین وی نسبت به موارد دیگر طعم و مزه بهتری نیز دارد  و میزان چربی و کربوهیدرات آن بسیار کمتر است. کنستانتره پروتئین وی معمولا حاوی 30 درصد پروتئین است که این میزان در انواع بالاتر آن تا 90 درصد پرتئین هم می رسد.



پروتئین وی ایزوله


این نوع از پروتئین وی به دلیل آنکه دارای خلوص بالاتری است قیمت آن نیز نسبت به کنستانتره روتئین وی قیمت بالاتری دارد. این نوع از پروتئین وی خالص ترین نوع پروتئین وی است که حاوی 95 تا 90 درصد پروتئین است و یک منبع پروتئینی بسیار عالی برای بدنساز ها و ورزشکاران است.
میزان لاکتوز پایین موجود در پروتئین وی ایزوله موجب شده است که این نوع از پروتئین وی برای افرادی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز در بدنشان هستند بسیار مناسب باشد.

 

پروتئین وی هیدرولیزه


این نوع از پروتئین وی به دلیل اینکه قابلیت جذب بسیار بالایی دارد بیشتر در مکمل های پروتئینی پزشکی مانند شیر خشک و... استفاده می شود و کمتر موجب بروز آلرژی در حساسیت در بدن می شود. همچنین این نوع از پروتئین وی دارای قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر آن است.

با توجه به توضیحاتی که در مورد انواع پروتئین وی داده شد، برای ورزشکاران و بدنساز ها نوع کنستانتره آن پیشنهاد می شود زیرا هم قیمت مناسب تری دارد و هم طعم  و ماده مغذی آن نسبت به سایر انواع پروتئین وی بیشتر است.


عوامل موثر در قیمت پروتئین وی


قطعا با جستجو در بازار با قیمت های متفاوت پودر ها و مکمل های پروتئین وی روبرو شده اید که گاها انتخاب را برای شما سخت تر کرده است. باید به اینکه نکته توجه کنید که قیمت پروتئین وی تحت تاثیر عواملی مثل: کیفیت، درجه خلوص و... است.

نباید فراموش کنید که برای انتخاب و خرید مکمل پروتئین وی بهترین روش خرید آنها از مراکز معتبر مانند داروخانه ها می باشد. چرا که نمونه های تقلبی مکمل های بدنسازی و ورزشی گاها به قیمت های بسیار بالا در سالن های ورزشی عرضه می شود که این مکمل ها فاقد استانداردها لازم و بهداشتی و سلامت برای مصرف افراد می باشد. لذا از این جهت سعی کنید تهیه آنها از مراکز معتبر را مد نظر داشته باشید.

 

پروتئین وی کاله

 

پروتئین وی کاله


شرکت  کاله از سال 1366 فعالیت خود را در زمینه تولید مواد غذایی و لبنی آغاز کرده و سال های سال در این زمینه یکی از موفق ترین تولید کننده های کشور بوده است. شرکت کاله در سالهای اخیر و همزمان با هدفگذاری در جهت گسترین و تنوع محصولات خود اقدام به تولید انواع مکمل های ورزشی مانند پروتئین وی نموده است که به گواه ورزشکاران و متخصصین این حوزه یکی از با کیفیت ترین پروتئین های وی بازار را تولید و عرضه می نماید.
پروتئین وی کاله به صورت پودر طعم دار شکلاتی و وانیلی بوده و در بسته بندی های 1.8 کیلوگرمی تولید و در بازار عرضه می شود. پروتئین وی کاله دارای پیمانه 32.5 گرمی بوده که هر پیمانه آن شامل: 24 گرم پروتئین( 4 گرم گلوتامین)، 3 گرم کربوهیدرات، 120 کالری و 1.5 گرم چربی کل است. قابل توجه است که پروتئین وی کاله فاقد لاکتوز است  و برای ورزشکاران و بدنساز هایی که به لاکتور حساسیت دارند بسیار مناسب است.

2022-08-02 12:07:33


بازدید: 920

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel