تندرست

چربی سوز کارنیتین چیست

تندرست

چربی سوز کارنیتین چیست

کارنیتین چیست؟

در مورد چربی سوز کارنیتین یا همان ال کارنیتین می توان گفت که یک ترکیب چهارتایی از آمونیوم می‌ باشد که ساخته شده از آمینو اسیدهای میتونین و لیزین است. در واقع کارنیتین در بدن نقش بسیار مهمی دارد و باعث می‌ شود تا اسیدهای چرب از سیتوسل به میتوکندری ارسال گردد.

 با سوختن آن ها انرژی مورد نیاز بدن تامین شود. به همین دلیل است که ورزشکاران از این مکمل برای چربی سوزی استفاده می کنند. البته باید دقت داشته باشید که اگر می خواهید عملکرد ورزشی شما بهبود یابد باید حتماً این مکمل را در زمان درست استفاده نمایید. اما قبل از اینکه بدانید از کارنیتین چه زمانی باید استفاده کرد بهتر است اطلاعاتی در مورد این ماده به دست آورید. 

 

چربی سوز کارنیتین چیست؟ 

 

چربی سوز کارنیتین را می‌ توان یکی از آمینو اسیدهای بسیار مهم و حیاتی برای بدن دانست که در سوخت و ساز بدن نقش اساسی ایفا می کند. همچنین این ماده به عنوان یک اسید آمینه غیر ضروری می باشد که به صورت طبیعی در بدن تولید خواهد شد.

 می توان وظیفه اصلی این ماده را تولید انرژی و کمک به حرکت عضلات دانست. معمولا افراد ورزشکار که سطح کارنیتین طبیعی در بدن آن ها پایین است از مکمل های ال کارنیتین برای بالا بردن این سطح استفاده می کنند.

طبق پژوهش‌ ها و تحقیقاتی که انجام شده است ورزشکاران و بدنسازان می‌ توانند از این مکمل ورزشی به صورت روزانه استفاده کنند، که مصرف چربی سوز کارنیتین در بدنسازی باعث می‌ شود تا ظرفیت بدنی و میزان توانایی ورزشکاران تا ۲۵ درصد بالاتر رود.

به همین دلیل افرادی که قبل از انجام تمرینات ورزشی از این مکمل بدنسازی استفاده می‌ کنند پس از پایان تمرینات کمتر احساس خستگی و کوفتگی خواهند داشت. بنابراین طبق تحقیقاتی که انجام شده است گفته می شود بهتر است ورزشکاران دو ساعت قبل از انجام تمرینات ورزشی از چربی سوز کارنیتین استفاده نمایند.

 

چربی سوز کارنتین چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

نقش چربی سوز کارنیتین در هنگام تمرینات ورزشی: 

 

هنگام انجام تمرینات ورزشی در بدن ورزشکاران هزاران واکنش شیمیایی مختلف انجام می شود که در یکی از این واکنش ها آنزیم های بدن انسان چربی های ذخیره شده را به گلیسرول، اسیدهای چرب و الکل قندی تجزیه می کنند.

پس بدن در هنگام انجام تمرینات ورزشی از این موارد به عنوان انرژی و سوخت مورد نیاز استفاده خواهد کرد. همچنین طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشخص گردیده که چربی سوز کارنیتین در این فرآیند نقش بسیار مهم و اساسی بر عهده دارد، زیرا باعث منتقل شدن اسیدهای چرب با زنجیره طولانی به غشای داخلی می گردد و این اسیدهای چرب می توانند به عنوان منبع اصلی انرژی مورد نیاز در هنگام ورزش کردن باشند. 

معمولا چربی سوز کارنیتین برای افرادی که ورزش های استقامتی مانند دوچرخه سواری قایق رانی و... انجام می دهند مناسب می باشد. زیرا علاوه بر این که به عنوان چربی سوز مورد استفاده قرار می گیرد، تولید انرژی نیز خواهد کرد که برای این گروه از ورزشکاران بسیار مناسب است.

 

تاثیرات کارنتین بر روی بدن

 

زمان مصرف چربی سوز کارنیتین

 

یک نکته بسیار مهم که باید در هنگام استفاده از چربی سوز کارنیتین به آن توجه کنید استفاده همزمان این مکمل با کربوهیدرات ها می باشد. و می‌ توان گفت تنها زمانی سطح کارنتین در عضلات بالاتر خواهد رفت که در زمان مناسب استفاده گردد.  

بهترین زمانی که برای استفاده از این مکمل تعیین شده است، زمانی می باشد که توانایی جذب ماهیچه ها به نهایت خود رسیده باشد و سطح انسولین نیز بسیار بالا باشد. پس بهتر است از این ماده بعد از انجام تمرینات ورزشی استفاده کنید، که استفاده بعد از تمرینات ورزشی باعث کاهش وزن و بهبود ریکاوری می گردد.

البته افرادی که می‌ خواهند در هنگام انجام تمرینات ورزشی سطح انرژی خود را بالا ببرند باید قبل از شروع تمرینات ورزشی چربی سوز کارنیتین را استفاده نمایند. 

 

میزان دوز مصرفی کارنیتین

 

معمولاً به ورزشکاران و بدنسازان توصیه می گردد که حدود ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم کارنیتین را به صورت روزانه استفاده نمایند. اما به این موضوع دقت داشته باشید که نوع کارنیتین مورد استفاده می تواند دوزهای متفاوتی داشته باشد.

مثلا مصرف استیل  کارنیتین ۶۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی گرم به صورت روزانه است، یا این که می توان روزانه حدود ۴۰۰ تا .۱۰۰ میلی گرم کارنیتین ال تارترات را استفاده کرد.  به طور کلی می توانید نحوه مصرف مکمل کارنیتین را از مربی بدنسازی یا پزشک دریافت نمایید.

 

زمان و نحوه استفاده از کارنتین

 

انواع  چربی سوز کارنیتین در بدنسازی: 

 

در واقع می‌ توان گفت بدنسازان در رژیم غذایی که استفاده می‌ کنند باید دو نوع اصلی از  کارنتین را مصرف نمایند که عبارت است از ال-تارترات و استیل-ال-کارنیتین که هر کدام از این موارد به صورت خلاصه در زیر توضیح داده شده است. 

 

انواع چربی سوز کارنیتین

 

  • ال-تارترات: 

آمینو اسیدهای متیونین و لیزین باعث تولید ال تارترات در بدن می ‌شوند که تولید آن ها به صورت عمده در کلیه و کبد انجام می گردد. و جهت استفاده به بافت‌ های دیگر منتقل خواهند شد.

به طور کلی برخی از بافت های بدن از اسیدهای چرب به عنوان اصلی‌ ترین منبع سوخت خود استفاده می نمایند به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می شود برای دستیابی به نتیجه بهتر روزانه از ال تارترات یک مرتبه در کنار رژیم غذایی مناسب استفاده نمایند. 

 

  • استیل-ال-کارنیتین: 

این نوع از چربی سوز کارنیتین نیز مانند نوع قبل توسط آمینو اسیدهای میتونین و لیزین تولید می گردد. اما تفاوت عمده و اصلی که این دو گروه با یکدیگر دارند آن است که استیل ال کارنیتین به گروه مولکولی متصل می‌ باشد که باعث تغییر عملکرد آن می گردد. بنابراین برای افرادی که به صورت منظم و دقیق ورزش می کنند بسیار مناسب است. 

 

چربی سوز کارنیتین در بدنسازی چه مزایایی دارد؟

 

  • کاهش وزن با استفاده از کارنیتین: 

همان طور که توضیح داده شد کارنیتین باعث می شود تا چربی های بدن تجزیه شده و باعث ایجاد انرژی در بدن گردد. پس به شما کمک می کند تا بتوانید مدت زمان بیشتری تمرین نمایید که این موضوع پس از گذشت مدتی باعث کاهش وزن در ورزشکاران می گردد.

اگر از چربی سوز کارنیتین به صورت روزانه استفاده کنید غلظت خون و عضلات بالا رفته بنابراین موجب بهبود روند چربی سوزی بدن می گردد. 

در واقع می توان گفت کارنیتین موجب می‌ شود چربی موجود در غذا به میتوکندری انتقال پیدا کند و چربی در میتوکندری به انرژی تبدیل می گردد. بنابراین چربی های اضافی بدن از بین می‌ روند پس در نتیجه کارنیتین از موادی است که باعث کاهش وزن می گردد.

اما دقت داشته باشید زمانی کارنیتین می ‌تواند تاثیر فوق‌ العاده ‌ایی در چربی سوزی داشته باشد که همراه با تمرینات ورزشی استفاده گردد. 

 

چربی سوز کارنیتین در بدنسازی چه مزایایی دارد؟

 

  • بهبود عملکرد ورزشی: 

یکی دیگر از مزایایی که چربی سوز کارنیتین دارد آن است که روند استفاده از چربی های ذخیره شده در بدن را بهبود خواهد بخشید. به گونه‌ ای که ورزشکاران می توانند مدت زمان بیشتری تمرینات ورزشی خود را انجام دهند. علاوه بر آن زمانی که فرد در حال انجام تمرینات ورزشی شدید می باشد لاکتیک ماهیچه ‌ها کمتر خواهد بود. 

 

  • بهبود عملکرد مغز با استفاده از کارنیتین: 

همچنین عملکرد مغز در ورزشکارانی که از چربی سوز کارنیتین استفاده می ‌کنند بهبود خواهد یافت. زیرا این ماده می‌ تواند تاثیر فوق‌ العاده ‌ایی بر روی ظرفیت یادگیری افراد داشته باشد. علاوه بر آن مصرف روزانه کارنیتین موجب می‌ شود تا آسیب های مغزی کاهش یافته و از بیماری‌ هایی مانند آلزایمر جلوگیری گردد. همچنین مصرف استیل کارنیتین موجب محافظت مغز در برابر آسیب های سلولی می شود. 

 

مزایای استفاده از کارتین

 

عوارض جانبی چربی سوز کارنیتین: 

چربی سوز کارنیتین یکی از مکمل های ورزشی می باشد که هیچ گونه خطری برای افراد ندارد. و در صورتی که از این مکمل بدنسازی به درستی استفاده گردد هیچگونه عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. اما ممکن است بعضی از افراد نسبت به مصرف این ماده حساسیت داشته باشند و دچار بروز ناراحتی های خفیف معده یا حالت تهوع گردند. 

 

فواید کارنیتین: 

 

  • ریکاوری: 

همانگونه که گفته شد مصرف چربی سوز کارنیتین قبل از انجام تمرینات ورزشی باعث بهبود روند ریکاوری در ورزشکاران می گردد. 

 

  • تامین اکسیژن عضلات: 

یکی دیگر از فوایدی که چربی سوز کارنیتین دارد آن است که باعث بالا رفتن اکسیژن عضلات در ورزشکاران می گردد. 

 

  • افزایش استقامت: 

 کارنیتین باعث می گردد تا جریان خون در بدن فرد بالا رود و نیتریک اسید تولید گردد. به همین دلیل از ایجاد خستگی زودرس جلوگیری کرده و باعث بالا رفتن استقامت بدنی ورزشکاران می گردد. 

 

  • کاهش درد عضلات: 

یکی از مشکلاتی که ورزشکاران پس از انجام تمرینات ورزشی سنگین با آن روبرو می شود خستگی، کوفتگی و درد عضلات می باشد که مصرف چربی سوز کارنیتین از بروز این موارد جلوگیری خواهد کرد. 

 

  • تولید گلبول‌ های قرمز: 

مکمل کارنیتین باعث می‌ شود تا تولید گلبول های قرمز در بدن افزایش پیدا کنند. بنابراین اکسیژن راحت‌ تر به اندام ها و عضلات مختلف بدن منتقل خواهد شد. 

 

فواید و تاثیرات کارنتین

 

خرید  چربی سوز کارنیتین

شما می توانید برای خرید مکمل های ورزشی مانند چربی سوز کارنیتین یا همان کارنیتین به مراکز معتبر که دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت هستند مراجعه فرمایید تا مکمل های اصل و استاندارد را دریافت کنید.

یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه هایی که فروش مکمل ورزشی اصل را انجام می دهد، داروخانه دکتر توکلیان می باشد که شما می توانید با مراجعه به وبسایت تندرست که متعلق به داروخانه دکتر توکلیان می باشد، از خدمات فوق العاده این داروخانه و مشاوره رایگان برای خرید و دریافت محصولات با کیفیت بهره مند شوید.

 

2021-08-07 12:02:14


بازدید: 814

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel