تندرست

خواص گارسینیا کامبوجیا

تندرست

خواص گارسینیا کامبوجیا

 گارسینیا کامبوجیا چیست

مصرف مکمل های رژیمی و لاغری همواره در میان ورزشکاران و بدنسازان مرسوم بوده است. ورزشکاران علاوه بر تمرینات بدنی و کنترل رژیم غذایی، از این مکمل های ورزشی برای کنترل اشتها و کاهش وزن استفاده می کنند. مکمل های لاغری، علاوه بر ورزشکاران، توسط افراد عادی نیز استفاده می شود. اما به طور قطع، زمان و نحوه مصرف انواع مکمل رژیمی و لاغری برای ورزشکاران با افراد عادی متفاوت است. نکته جالب دیگر در خصوص بیشتر مکمل های لاغری این است که اغلب، منشا گیاهی و طبیعی دارند. اما این مسئله به این معنا نیست که شما می توانید در هر زمان و به هر مقدار که می خواهید از این مکمل استفاده کنید. این کار، عواقب سنگینی به دنبال خواهد داشت. یکی از معروف ترین مکمل های رژیمی، مکمل ورزشی گارسینیا کامبوجیا یا هیدروکسی سیتریک اسید HCA است. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص خواص و ویژگی های این مکمل لاغری صحبت کنیم.

گارسینیا کامبوجیا میوه ای به رنگ سبز یا زرد روشن است که در مناطق گرمسیری مثل آسیای جنوب شرقی و هند رشد می کند. این میوه کوچک گرد، اندازه ای کوچک دارد و از نظر ظاهری شبیه به کدو تنبل به نظر می آید. این میوه با نام آلوچه مالابار نیز شناخته می شود. گارسینیا کامبوجیا حاوی ترکیبی به نام هیدروکسی سیتریک اسید است. در حقیقت عمده خواص این میوه مربوط به ماده هیدروکسی سیتریک اسید است. طبق تحقیقات انجام شده، این ماده باعث کاهش اشتها در فرد مصرف کننده می شود. همچنین جلوی تولید چربی را در بدن می گیرد. مکمل لاغری گارسینیا کامبوجیا علاوه بر اینکه توسط ورزشکاران مصرف می شود، در میان افراد عادی نیز طرفداران زیادی دارد. اما توجه داشته باشید که تایید تمام ادعاهای مربوط به گارسینیا کامبوجیا نیازمند انجام تحقیقات علمی بیشتر است.

 

 

خواص مکمل گارسینیا کامبوجیا و نحوه عملکرد آن و تاثیر بر بدن

همانطور که اشاره کردیم، از میوه گارسینیا کامبوجیا برای تولید مکمل های لاغری استفاده می کنند. در حقیقت، ماده هیدروکسی سیتریک اسید موجود در این مکمل، جلوی فعالیت آنزیمی به نام آدنوزین تری فسفات سیترات لیاز را در بدن می گیرد. این آنزیم در فرآیند لیپوژنز یا سنتز چربی نقش مهمی دارد. بنابراین اگر جلوی سنتز چربی گرفته شود، فرد به مرور زمان وزن کم می کند. همچنین، این مکمل لاغری باعث تقویت فرآیند لیپولیز یا تجزیه چربی ها می شود. به این ترتیب به مرور توده های چربی بدن سوخته می شوند و از بین می روند. یکی دیگر از مکانیسم های مکمل رژیمی گارسینیا کامبوجیا برای کاهش اشتها، تاثیر آن بر ترشح هورمون سروتونین است. این مکمل ورزشی، باعث افزایش ترشح سروتونین در مغز می شود. به دنبال آن، این هورمون باعث سرکوب حس گرسنگی و کاهش اشتها می شود. به این ترتیب اشتهای فرد کاهش پیدا کرده و به مرور زمان وزن از دست می دهد. هورمون سروتونین علاوه بر سرکوب اشتها، می تواند باعث افزایش حس شادی و نشاط و کاهش خستگی نیز شود. همین مسئله در بهبود عملکرد ورزشکاران و کسانی که به ورزش بدنسازی مشغول هستند، تاثیر فراوانی دارد. نکته بسیار مهمی که در خصوص مصرف هرگونه مکمل رژیمی به خصوص مکمل های لاغری باید در نظر داشته باشید، این است که مصرف بی رویه و خودسرانه آن ها می تواند آسیب جبران ناپذیری به سلامتی شما وارد کند. از طرفی بعضی از شرکت های داروسازی ادعاهایی عنوان می کنند مبنی بر اینکه مصرف مکمل لاغری گارسینیا کامبوجیا به تنهایی و بدون ورزش باعث کاهش وزن می شود. تاثیر این مکمل بر کاهش وزن و کاهش چربی، مشخص است. اما این ادعاها برای ثابت شدن نیاز به تحقیقات و آزمایش های علمی بیشتری دارند. اما به طور کلی مصرف این مکمل رژیمی با دستور پزشک و همراه با تمرینات ورزشی می تواند به کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشکار کمک کند. دیگر کارایی مکمل ورزشی گارسینیا کامبوجیا این است که توانایی ماهیچه ها را برای ذخیره انرژی افزایش می دهد.

 

 

زمان استفاده و نحوه مصرف مکمل لاغری گارسینیا کامبوجیا

توجه داشته باشید که با توجه به درصد هیدروکسی سیتریک اسید موجود در این مکمل ورزشی، دوز مصرف آن می تواند تغییر کند. یکی از تولیدکنندگان معتبر را انتخاب کنید که حاوی 50 تا 60 درصد هیدروکسی سیتریک اسید باشد. دوزهای توصیه شده ممکن است بین برندهای مختلف، متفاوت باشد. مکمل لاغری گارسینیا کامبوجیا به صورت پودر یا کپسول به بازار مصرف عرضه می شود. دوز دقیق و زمان مصرف این مکمل به خصوص برای ورزشکاران می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی عنوان می شود که مصرف 500 تا 1500 میلی گرم در روز می تواند بی خطر باشد. افراد عادی می توانند روزانه یک الی دو کپسول را نیم ساعت تا یک ساعت قبل از صرف غذا مصرف کنند. راهنمای مصرفی که همراه با این مکمل رژیمی عرضه می شود نیز می تواند برای تعیین دوز مصرفی به شما کمک کند. اما در نهایت باید با پزشک در خصوص دوز و زمان مصرف آن مشورت کنید. در مورد ورزشکاران، با دستور پزشک و با توجه به برنامه تمرینی مخصوصی که دارند، به آنها توصیه می شود که میزان مکملی را که هر روز باید مصرف کنند، به دوزهای مساوی تقسیم کرده و نیم ساعت الی یک ساعت پیش از غذا، همراه با آب فراوان مصرف کنند. توجه داشته باشید که میزان اثر این مکمل به طور دقیق و کامل مشخص نشده است. بنابراین بعد از یک دوره مصرف، در مورد ادامه مصرف این مکمل ورزشی با پزشک مشورت کنید. مصرف بی رویه این مکمل لاغری می تواند منجر به مشکلاتی مثل سردرد، تهوع و درد معده شود.

 

توجه داشته باشید که هیچ مکملی، توانایی معجزه ندارد. بلکه برای کاهش وزن باید ورزش کنید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. اگر قصد استفاده از مکمل های رژیمی را دارید، حتما باید از مکمل های اورجینال استفاده کنید. منظور ما از مکمل های اورجینال، مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت هستند. این مکمل ها تنها در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

  

2021-11-04 17:14:02


بازدید: 1037

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel