تندرست

خواص عصاره گل قاصدک دندلیون

تندرست

خواص عصاره گل قاصدک دندلیون

عصاره گل قاصدک یا دندلیون چیست

بدن انسان برای انجام فعالیت های خود، به مواد مغذی فراوانی نیاز دارد. این مواد از طریق رژیم غذایی و مکمل های تقویتی در اختیار بدن قرار می گیرند. در کنار این مواد مغذی، مکمل هایی وجود دارند که به بهبود عملکرد بدن کمک فراوانی می کند. اغلب این مکمل ها، گیاهی و طبیعی هستند و از گذشته های دور مورد استفاده قرار می گرفتند. مکمل تقویتی عصاره گل قاصدک یا دندلیون نوعی مکمل لاغری محسوب شده که هم مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می دهد و هم در کنار آن به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. توجه داشته باشید که عبارت های طبیعی و گیاهی، نباید شما را فریب دهد. چرا که این مکمل ها جهت مصارف دارویی نیز به کار می روند. به همین علت، مصرف خودسرانه و بی رویه این گونه مکمل ها می تواند مشکل ساز باشد.

 

ترکیب و ساختار عصاره گل قاصدک یا دندلیون

گل قاصدک با نام علمی  Taraxacum  شناخته می شود. این گیاه علفی در مزرعه ها و دشت ها و به طور کلی در هر مکانی به فراوانی رشد می کند. گل قاصدک جزو گیاهان محبوب در میان زنبورهای عسل به شمار می رود. به همین علت، زنبور شهد زیادی از آن به دست می آورد. در میان گیاهان، گل قاصدک، بالاترین حد ویتامین آ را دارد. به همین علت یک منبع گیاهی فوق العاده ای برای ویتامین آ به شمار می رود. در کنار ویتامین آ، این گیاه حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله، آهن، کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزیم، فسفر، منگنز و ... است. این گیاه، خاصیت درمانی فراوانی دارد و برای درمان انواع بیماری های کبدی، گوارشی و ... نیز کاربرد دارد.

 

 

خواص گل قاصدک یا دندلیون و نحوه عملکرد و تاثیر آن بر بدن

همانطور که پیشتر اشاره شد، گل قاصدک یا دندلیون منبع خوبی برای کلسیم به شمار می رود. از آن جایی که وجود کلسیم برای استحکام و سلامت استخوان ها ضروری است، مصرف این مکمل ورزشی این گیاه در استحکام و سلامت استخوان ها تاثیر می گذارد. از طرف دیگر، وجود کلسیم برای انقباض و عملکرد صحیح ماهیچه ها بسیار ضروری است. بنابراین مصرف این گیاه می تواند باعث بهبود عملکرد ماهیچه ها شود. این دو مورد برای کسانی که فعالیت بدنی فراوانی دارند؛ به خصوص برای ورزشکاران و کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، بسیار مهم است. گل قاصدک یا دندلیون حاوی ویتامین ث و ماده ای به نام لوتئولین است. این دو ماده، از جمله مهم ترین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن به شمار می روند. در حقیقت با  افزایش سن و انجام متابولیسم های گوناگون در بدن، مولکول های خطرناکی تحت عنوان رادیکال آزاد در بدن به صورت ناخواسته تولید می شود. اگر این مولکول های خطرناک خنثی نشوند، بدن دچار آسیب ها و بیماری های جدی خواهد شد. موادی که می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند، آنتی اکسیدان ها هستند. ورزشکاران و بدنسازان، چون تحت تمرینات و فعالیت های شدید بدنی قرار دارند، متابولیسم بدنشان به شدت افزایش می یابد. به همین علت ریسک ابتلا به بیماری های التهابی ناشی از رادیکال های آزاد نظیر روماتوئید آرتریت در آن ها افزایش می یابد. مصرف مکمل لاغری گل قاصدک یا دندلیون می تواند به پیشگیری از ابتلا به این موارد و همچنین بهبود التهاب ها کمک فراوانی کند. ویتامین ث و لوتئولین موجود در گل قاصدک یا دندلیون می توانند به بهبود عملکرد کبد نیز کمک فراوانی کنند. این دو ماده می توانند کبد را از آسیب هایی که ممکن است در اثر افزایش سن به آن وارد شود، محافظت می کنند. ورزشکاران و بدنسازان، از مکمل ها و داروهایی مختلفی استفاده می کنند. به همین علت مصرف این مکمل تقویتی می تواند از کبد این افراد محافظت کند. یکی از اصلی ترین خاصیت های گل قاصدک یا دندلیون این است که به عنوان یک مکمل لاغری کاربرد دارد. در حقیقت گل قاصدک یا دندلیون به دلیل دارا بودن خاصیت گیاهی و طبیعی بودن، از جمله بهترین مکمل های لاغری و رژیمی به شمار می رود. در حقیقت روشی که این مکمل لاغری به وسیله آن وزن را کاهش می دهد، بسیار جالب است. ادرار انسان حاوی چربی است. این مکمل تقویتی میزان ادرار را افزایش می دهد. به این ترتیب بدن آب و چربی بیشتری از دست داده در نتیجه وزن شخص به مرور زمان کاهش می یابد. یکی دیگر از راه هایی که مکمل لاغری گل قاصدک یا دندلیون با استفاده از آن به کاهش وزن کمک می کند، این است که این گیاه، از گذشته های دور به عنوان شیرین کننده طبیعی کاربرد داشته است. در مقابل کالری بسیار کمی دارد. بسیاری از افراد در آشپزی از این گیاه به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند و به این ترتیب وزن خود را کاهش می دهند. این مکمل تقویتی حاوی ماده معدنی آهن است. بنابراین می تواند به پیشگیری از ابتلا به کم خونی یا درمان آن، کمک کند. همانطور که اشاره کردیم، این مکمل بالاترین میزان ویتامین آ را در میان گیاهان دارد. بنابراین به بهبود عملکرد چشم و حفاظت از سلامتی آن به خصوص سلامتی شبکیه چشم کمک می کند. این گیاه پر خاصیت در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش دارد. به دلیل داشتن ویتامین K، در حفاظت از سلول های مغزی و بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

 

 

نحوه استفاده از مکمل تقویتی گل قاصدک یا دندلیون

مکمل تقویتی گل قاصدک یا دندلیون به صورت کپسول و دمنوش مصرف می شود. اگر قصد استفاده از دمنوش این گیاه را دارید، می توانید 4 تا 10 گرم از برگ های خشک شده به حالت پودر در آورده، در آب جوش بریزید و آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس دمنوش را میل بفرمایید. در حال حاضر، شرکت های داروسازی، کپسول های حاوی گل قاصدک را تولید کرده و به بازار فروش عرضه می کنند. این کپسول ها معمولا علاوه بر گل قاصدک، حاوی گیاه های دارویی دیگر نیز هستند. شما می توانید از این کپسول ها نیز استفاده کنید. از آن جایی که این مکمل هم به عنوان مکمل تقویتی و لاغری کاربرد دارد، از طرف دیگر به عنوان دارو نیز به کار می رود، نمی توان دوز دقیق و واحدی را برای آن عنوان کرد. بنابراین پیش از خرید مکمل و مصرف این مکمل ورزشی، حتما با پزشک مشورت کنید. به طور کلی در مورد دمنوش معمولا توصیه می شود که روزی، دو الی سه مرتبه استفاده شود. در مورد کپسول نیز، روش مصرفی عمومی آن، یک الی دو کپسول در روز است. توصیه می شود که این مکمل را بعد صرف غذا، میل کنید.

 

اگر قصد استفاده از مکمل تقویتی و مکمل بدنسازی را دارید، حتما باید از مکمل های اورجینال و معتبر استفاده کنید. مصرف مکمل هایی که در شرکت معتبری تولید نشده اند، می تواند آسیب جدی به سلامتی شما برساند. مکمل های معتبر تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت هستند و فقط در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل ورزشی و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. شما می توانید در این سایت از راهنمایی و مشاوره خرید مکمل نیز استفاده کنید.

2021-12-04 18:48:20


بازدید: 1467

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel