انواع مکمل ها جهت کاهش وزن

انواع مکمل ها جهت کاهش وزن

در ابتدا باید بدانیم که راه‌های قابل قبول و اثبات شده جهت کاهش وزن، استفاده از غذاهای سالم، کاهش کالری و فعالیت بدنی است. اما ایجاد این تغییرات در سبک زندگی به سادگی اتفاق نمی افتد، بنابراین احتمال دارد با خود فکر کنید که آیا مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای که جهت کاهش وزن معرفی می شوند، می‌توانند اثر بخش باشند؟
در این مقاله سعی شده است که اطلاعاتی در مورد ایمنی و اثربخشی اغلب ترکیباتی که معمولاً در مکمل‌ کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرند ارائه خواهد شد. در مورد این مکمل‌ها شنیده می شود که این محصولات از طریق مسدود کردن جذب چربی و یا کربوهیدرات‌ها، باعث مهار اشتها و یا تسریع سوخت و ساز بدن و سپس باعث کاهش وزن خواهند شد. اما شواهد علمی نشان می دهد که مکمل‌های کاهش وزن واقعاً در کاهش وزن تاثیر گذار هستند. 
اگر قصد دارید، مصرف مکمل‌های کاهش وزن را شروع کنید، حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید. در صورت داشتن فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کبد و یا سایر شرایط پزشکی بهتر است با تجویز پزشک از این مکمل ها استفاده نمایید.


مکمل های کاهش وزن از چه موادی تشکیل شده اند؟

انواع مکمل‌ کاهش وزن شامل مواد زیادی از قبیل گیاهان، فیبر و مواد معدنی در مقادیر و در ترکیب‌های مختلف هستند. این مکمل‌ها به شکل‌هایی همچون کپسول، قرص، مایعات و پودرها عرضه می شوند و برخی از آن‌ها دارای ده ها ماده مختلف می باشند.
در این مقاله ویژگی‌های مواد رایج در مکمل کاهش وزن بیان شده است. در واقع تأثیر این مواد مورد توجه قرار گرفته است. البته باید گفت که تشخیص اینکه، این مواد واقعاً به کاهش وزن شما یاری می رسانند یا خیر، کمی پیچیده خواهد بود. چون بیشتر این محصولات شامل بیش از یک ماده هستند و وقتی مواد با هم مخلوط می شوند، می‌توانند متفاوت عمل کنند.
البته شاید تعجب کنید وقتی بفهمید که سازندگان مکمل‌های کاهش وزن معمولا به ندرت، بروی انسان‌ها مطالعه انجام می دهند تا بفهمند آیا محصول آن‌ها واقعاً تاثیر دارد یا خیر و هنگامی که مطالعاتی صورت می گیرد، معمولاً تعداد کمی از افراد مکمل کاهش وزن را فقط جهت چند هفته یا چند ماه مصرف خواهند کرد و مطالعه طولانی‌ مدت درباره مکمل‌ها انجام نشده است. 

معمولا مکمل های چربی سوز در دو دسته، تقسیم می شوند.

  • مکمل های چربی سوز و کاهش وزن بنا بر مواد محرک
  • مکمل های چربی سوز و کاهش وزن بنا بر مواد غیر محرک


مکمل های چربی سوز و کاهش وزن بنا بر مواد محرک

در مکمل کاهش وزن و چربی سوز بنا بر مواد محرک به صورت معمول، یک یا چند ترکیب دارای کافئین در آنها در نظر گرفته می شود که با افزایش سطح کاتکول¬آمین ها ( انواع ترکیباتی همچون دوپامین که از ترشحات مرکز غده‌ فوق کلیوی ایجاد شده است، در ضمن بر دستگاه عصبی سمپاتیک اثر بخش است و سبب افزایش سطح هوشیاری و پتانسیل چربی سوزی خواهد شد ) تاثیر می گذارند. به بیان دیگر مکانیزم قرص چربی سوز که فاقد مواد محرک می باشد از طریق جداسازی سطح کاتکول¬آمین که افزایش پیدا می کند، می باشد.
افزایش سطح کاتکول¬آمین در چربی سوز قوی جهت انجام روند چربی سوزی بسیار ضروری خواهد بود. در واقع کاتکول¬آمین، ماده ای شیمیایی می باشد که از طریق فعالیت محرک ها افزایش پیدا می کند و الگوی قابل پیش بینی از سوخت و ساز در بدن انسان نخواهد داشت. بخش زیادی از این عملکرد غیر قابل پیش بینی از طریق جهش های ژنتیکی در اشخاص ایجاد می شود که در قابلیت های آنزیم COMT تاثیر گذار خواهند بود تا به صورت موثر کاتکول آمین ها را تجزیه نماید.
 به همین خاطر است که اغلب افراد علائم ایجاد شده از مصرف محرک ها از قبیل حالت تهوع، تشنج، اضطراب، احساس ترس و همچنین توهم را  به دلیل عدم حذف به موقع کاتکول¬آمین ها، می دانند.
 

مکمل کاهش وزن

 



مکمل های چربی سوز و کاهش وزن بنا بر مواد غیر محرک

مکمل‌های چربی سوزی که فاقد مواد محرک هستند، با استفاده از مکانیسم جداسازی سطح کاتکول آمین، اثرات چربی سوزی را در بدن افزایش می‌دهند. مزیت استفاده از این نوع مکمل، پیش‌بینی‌پذیر بودن تاثیرات آن است. در واقع، دلیل اصلی استفاده ورزشکاران و بدنسازان از این نوع مکمل، عدم وجود تاثیرات غیرقابل پیش‌بینی بعد از هضم آن است. 
بنابراین، اگر شما حساسیتی به کافئین دارید یا تجربه خوبی از مصرف مکمل‌های حاوی مواد محرک ندارید، بهتر است از مکمل‌های چربی سوزی بدون محرک استفاده کنید تا به کاهش وزن خود برسید.

یک مثال از مکمل چربی سوز فاقد مواد محرک، اسید لینولئیک یا CLA است. CLA یک اسید چرب به صورت طبیعی است که در گوشت و شیر دام‌ها یافت می‌شود. برای کاهش وزن و افزایش توده عضلانی، CLA مورد استفاده قرار می‌گیرد.
CLA بدون استفاده از هرگونه ماده محرک اثر مفید دارد و برای مصرف در طولانی مدت، بسیار مناسب است. همچنین، CLA می‌تواند در کنترل میزان کلسترول خون و قند خون کمک کند.


معرفی بهترین مکمل های کاهش وزن

ال کارنیتین یک آمینو اسید غیر ضروری می باشد، بدین صورت که در حالت طبیعی در بدن انسان ایجاد می شود. کار اصلی ال کارنیتین کمک به ایجاد انرژی مورد نیاز بدن می باشد و نقش اساسی در تحرکت عضلات، عملکرد طبیعی مغز و قلب انسان دارد.
ال کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب به سلول های میتوکندری ( جایی که انرژی تولید می شود ) کمک می کند. تقریبا 98% ال کارنیتین در داخل عضلات ذخیره خواهند شد و تنها مقدار بسیار کمی در کبد و همچنین خون یافت می شوند.
در مواردی ال کارنیتین به حالت شرطی ضروری می باشد، بدین صورت که بدن به مقدار کافی این ترکیب را بوجود می آورد. مصرف مکمل ال کارنیتین در این شرایط و همچنین برای افرادی که شرایط ژنتیکی خاصی خواهند داشت، یا تحت درمان های پزشکی هستند، ضروری می باشد.
 منابع اصلی بصورت طبیعی ال کارنیتین گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ و شیر خواهد بود، از این رو مصرف مکمل ال کارنیتین برای گیاه خواران بسیار توصیه می شود.

دو مدل اصلی از قرص چربی سوز ال کارنیتین به عنوان مکمل کاهش وزن که در رژیم های غذایی خود می توانید استفاده کنید عبارتند از :

•    ال-کارنیتین ال-تارترات
•    استیل-ال-کارنیتین
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع مکمل کاهش وزن و چربی سوز می توانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.


مکمل کاهش وزن و چربی سوز CLA (سی ال ای )

اسید لینولئیک یک اسید چرب ضروری می باشد. اسیدهای چرب ضروری، چربی هایی می باشند که بدن شما جهت حفظ سلامتی به آن ها نیاز پیدا می کند و از آنجایی که بدن قادر به تولید آن ها نیست، باید از طریق مواد غذایی و در کنار آن مکمل ها تامین گردد. 
منابع متداول اسید لینولئیک اغلب، گوشت گاو و محصولات لبنی می باشد.  واژه ” ترکیب شده ” به نوع پیوند در بین مولکول ها اشاره خواهد داشت. بعضی از محققان اعتقاد دارند، غذایی که حیوانات از آن تغذیه می کنند، سن آن ها، گونه و عوامل فصلی بر میزان CLA موجود در غذای شما تاثیر خواهد داشت. مکمل کاهش وزن، کارآمد سی ال ای از جمله پرطرفدارترین مکمل های چربی سوز در میان ورزشکاران  شناخته شده است.

نحوه عملکرد CLA در درون بدن به اینصورت است که سی ال ای باعث کاهش اشتها، افزایش متابولیسم بدن ( سوخت و ساز بدن ) و نیز تحریک تجزیه چربی می شود.
اثربخشی این مکمل کاهش وزن به گونه ای است که در یک بررسی بر روی 18 مطالعه، دانشمندان دست یافتند که مصرف مکمل چربی سوز قوی سی ال ای باعث کاهش وزن 0.1 کیلوگرمی در هر هفته ( به مدت 6 ماه ) خواهد شد.


تاثیرات مکمل کاهش وزن سی ال ای بر چربی سوزی

نتایج نشان می دهد که سی ال ای ( اسید لینولئیک ترکیب شده ) به چربی سوزی و همچنین کاهش وزن کمک زیادی می کند و یکی از مکمل های چربی سوز بسیار قوی به شمار می آید. سی ال ای مرتبط به اسیدهای چرب امگا-6 ( یکی از دو نوع اسیدهای چرب ضروری که به بالا رفتن متابولیسم بدن یاری می رساند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، همچنین سطح کلسترول بدن را کنترل خواهد کرد ) می باشد. 
تحقیقات صورت گرفته، نشان داده که سی ال ای باعث کاهش چربی بدن و همچنین محافظت از بافت های عضلانی در افراد چاق می شود.
مصرف مکمل های سی ال ای شیوه ای راحت و آسان جهت به دست آوردن مزایای CLA خواهد بود. مکمل های سی ال ای سبب چربی سوزی، تعادل وزنی، محافظت از استخوان هایتان، حفظ توده های عضلانی بدون چربی و همچنین کنترل دیابت نوع دو ( دیابتی که عموما منجر به چاقی می شود ) می شود.

مکمل سی ال ای

مکمل کاهش وزن و چربی سوز کافئین

کافئین یکی از معمول‌ترین مواد انرژی زا در جهان است که به صورت طبیعی در قهوه، چای سبز و شکلات تیره وجود دارد و در اجزای تشکیل دهنده اغلب غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده اضافه خواهد شد. کافئین یک تقویت کننده متابولیسم می باشد که در اکثر مکمل های چربی سوز نیز دیده می شود.
عملکرد کافئین در درون بدن انسان در مطالعات انجام شده نشان داده که کافئین منجر به بهبود متابولیسم ( سوخت و ساز بدن ) تا 11-3% و همچنین افزایش روند چربی سوزی تا 29% می شود.
در مورد اثربخشی، مکمل چربی سوز قوی کافئین نیز می توان گفت که باعث کاهش چربی های اضافی بدن و همچنین کاهش وزن خواهد شد.

کافئین

مکمل کاهش وزن و چربی سوز پروتئین وی

پروتئین در دوران چربی سوزی بیشترین کاربرد را دارد. این تصور اشتباه است که پروتئین وی فقط برای افزایش حجم و همچنین عضله سازی موثر می باشد، بلکه اگر هدف شما کاهش وزن است، یک پروتئین وی با کیفیت باید به عنوان اولویت اصلی شما قرار بگیرد.
 با تحریک سنتز پروتئین عضلات و نیز کمک به ماهیچه های شما در جهت ترمیم و ریکاوری بعد از یک تمرین طولانی و سخت، بالا بردن مصرف پروتئین با افزایش میزان سیری و همچنین ترموژنز ( مصرف انرژی ) همراه می شود.
برای میزان مصرف این مکمل کاهش وزن تحقیقات صورت گرفته، نشان می دهد که مصرف 20 گرم پروتئین وی در طی روز ، پس از پایان تمرین ( اما در صورت لزوم به عنوان یک جایگزین غذایی استفاده شود ) به بهبود روند کاهش وزن کمک زیادی می کند.

2023-03-18 11:30:15


بازدید: 1473

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel