تندرست

کرومیوم چیست

تندرست

کرومیوم چیست

 کرومیوم چیست

کرومیوم یکی از مواد ضروری و مورد نیاز بدن است. احتمالا نام این ماده معدنی کمتر به گوش شما خورده باشد. اما این به معنای کم اهمیت بودن این مکمل تقویتی نیست. کرومیوم ماده ای است که وجود آن برای عملکرد مناسب ارگان های مختلف بدن و همچنین بهبود تاثیر سایر مواد معدنی ضروری است.

 

ساختار کرومیوم

کروم یا کرومیوم یکی از عناصر جدول تناوبی عنصرهاست. همچنین این مکمل تقویتی یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است. به همین علت حتما باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. اما بدن ما به مقدار کمی از این مکمل تقویتی نیاز دارد. به همین دلیل جزو مواد معدنی کمیاب به شمار می آید. همانطور که اشاره کردیم، اینکه بدن به مقدار کمی از این مکمل تقویتی نیاز دارد، به معنای کم اهمیت بودن آن نیست. بلکه کرومیوم نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی و تعادل بدن دارد.

 

عملکرد و نقش مکمل تقویتی کرومیوم در بدن

یکی از جالب ترین و اصلی ترین نقش های کرومیوم در بدن، بهبود عملکرد هورمون انسولین است. هورمون انسولین، کاهنده قند خون است. بنابراین کرومیوم با افزایش تاثیر این هورمون، به کنترل قند خون کمک فراوانی می کند. به این ترتیب، این ماده معدنی در متابولیسم قندها نیز نقش بسیار مهمی دارد. کرومیوم باعث بهبود جریان خون در رگ ها می شود. دیگر نقش مهم کرومیوم در متابولیسم چربی ها است. مصرف این مکمل تقویتی باعث سوختن هرچه بیشتر چربی ها خواهد شد. بحث سوختن چربی و قند برای ورزشکاران اهمیت بیشتری دارد. متابولیسم چربی و قند باعث تولید انرژی برای بدن می شود. از طرفی وجود این مکمل تقویتی برای ساخت اسید چرب و کلسترول ضروری است. به همین علت کرومیوم نقش مهمی در سنتز بعضی از هورمون ها بر عهده دارد. این مکمل تقویتی در بهبود و التیام زخم ها نیز نقش مهمی دارد.

 

 

عوارض کمبود کرومیوم

با توجه به نقش که کرومیوم در تولید انرژی در بدن دارد، خستگی و کاهش انرژی از نشانه های اولیه کمبود این مکمل تقویتی در بدن است. همانطور که گفتیم اصلی ترین نقش این ماده معدنی، کنترل و تنظیم قند خون است. بنابراین کمبود آن باعث به هم ریختن سطح نرمال قند خون می شود. این مسئله برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، بسیار خطرناک است. کرومیوم جلوی افت سریع سطح کلسیم را می گیرد. به همین علت کمبود آن باعث کاهش سریع کلسیم بدن شده و در نتیجه سلامت استخوان ها و ماهیچه ها را به خطر می اندازد. حتی کمبود شدید کرومیوم، ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. با توجه به نقشی که کرومیوم در کنترل اشتهای فرد دارد،کمبود کرومیوم باعث افزایش وزن بدون دلیل فرد خواهد شد. به خاطر نقش این مکمل تقویتی در بهبود زخم، کمبود آن باعث ایجاد اختلال در التیام زخم ها خواهد شد. توجه داشته باشید که کمبود این مکمل تقویتی معمولا با اصلاح رژیم غذایی برطرف می شود. اما معمولا ورزشکاران و کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، از مکمل تقویتی کرومیوم نیز استفاده می کنند. سعی کنید پیش از شروع مصرف این مکمل با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

عوارض مصرف بیش از حد کرومیوم

بدن ما به مقدار کمی کرومیوم نیاز دارد. بنابراین مصرف بیش از حد و خودسرانه این مکمل تقویتی، عوارض شدیدی به دنبال خواهد داشت. یکی از اصلی ترین عوارض، جذب کرومیوم به جای آهن است. اگر به کمبود آهن مبتلا باشید و همزمان به صورت خودسرانه مکمل تقویتی کرومیوم مصرف کنید، بدن شما به جای آهن کرومیوم را جذب خواهد کرد. این مسئله در مورد ماده معدنی روی نیز صادق است. به طوری که کرومیوم می تواند به جای روی نیز جذب شود. مصرف بیش از حد این مکمل تقویتی می تواند باعث بروز واکنش های شدید آلرژیک نیز شود. از جمله علائم مسمومیت با این مکمل، سردرد شدید و کاهش شدید وزن است. از دیگر عوارض مصرف زیاد کرومیوم می توان اگزما و همچنین در موارد شدیدتر اختلالات عصبی را نام برد. مکمل کرومیوم با برخی داروها تداخل دارد. مثلا باعث ایجاد مشکل در جذب داروهای تیروئید می شود. بنابراین اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما قبل از مصرف این مکمل تقویتی، با پزشک مشورت کنید. مصرف بیش از حد کرومیوم همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی شود.

 

 

منابع طبیعی تهیه کرومیوم

مرغ، گوشت گوساله و جگر سرشارترین منابع طبیعی کرومیوم هستند. تخم مرغ نیز میزان قابل توجهی کرومیوم دارد. لبنیات مثل شیر و ماست نیز منابع خوبی برای تامین این مکمل تقویتی هستند. میوه هایی مثل موز، پرتقال و انگور نیز حاوی کرومیوم هستند. سیر و کلم بروکلی نیز جزو منابع طبیعی کرومیوم به حساب می آیند. از دیگر منابع طبیعی کرومیوم می توان ماهی ها و غذاهای دریایی، سیب زمینی، فلفل سبز، مخمر آبجو و غلات سبوس دار را نام برد.

 

نقش مکمل تقویتی کرومیوم در ورزش و بدنسازی

یکی از اصلی ترین موارد استفاده این مکمل تقویتی در ورزش، برای کنترل اشتها و کاهش وزن است. اغلب ورزشکاران از این مکمل برای کاهش اشتهای خود استفاده می کنند. با توجه به نقشی که کرومیوم در متابولیسم چربی ها و قندها دارد، مصرف آن باعث افزایش انرژی و در نتیجه بهبود عملکرد ورزشکار می شود. یکی دیگر از موارد کاربرد این مکمل ورزشی، در افزایش حجم عضلات است. در واقع کرومیوم، پروتئین ها را به بافت های مختلف از جمله ماهیچه ها منتقل می کند. به این ترتیب عضله سازی را تقویت می کند. یکی از اصلی ترین موارد مصرف کرومیوم، جلوگیری از ترشح هورمون کورتیزول است. هورمون کورتیزول در هنگام استرس و اضطراب ترشح می شود و با تخریب و شکستن پروتئین ها برای بدن انرژی تولید می کند. به همین علت ترشح بیش از حد کورتیزول به سیستم ایمنی و بافت های مختلف بدن از جمله عضلات آسیب جدی می رساند. کرومیوم با کاهش ترشح کورتیزول از بدن در برابر آسیب های این هورمون محافظت می کند. این مکمل بدنسازی باعث حفظ سلامت سیستم عصبی و همچنین سیستم قلب و عروق ورزشکار می شود. این مکمل تقویتی باعث بهبود گردش خون نیز می شود. به طور کلی سعی کنید قبل از مصرف مکمل تقویتی کرومیوم با پزشک مشورت کنید. چرا که مصرف نادرست آن عوارضی جدی به دنبال خواهد داشت.

اگر قصد خرید و استفاده از مکمل های ورزشی و بخصوص قصد خرید کرومیوم را دارید، حتما باید از مکمل های اورجینال و معتبر استفاده کنید. مکمل های معتبر تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت هستند و فقط در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل ورزشی و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.  

2021-10-11 12:48:00


بازدید: 676

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel