مکانیسم تاثیر انواع مکمل چربی سوز

مکانیسم تاثیر انواع مکمل چربی سوز

انواع متنوعی از مکمل چربی سوز در بازار وجود دارند و اینگونه بیان می شود که این مکمل ها چربی های مازاد بدن را از بین خواهند برد. مکمل چربی سوز به مکملی گفته می شود که فروش آن بدون نسخه پزشک آزاد می باشد و به شکل پودر، کپسول و یا قرص فروخته می شود. این محصولات برای بدن مفید می باشند اما بهتر است بدانید همه ی افراد نمی توانند از این چربی سوزها استفاده کنند.
مکمل چربی سوز برای بالا بردن روند متابولیک بدن طراحی می شود و تقریبا در تمامی مواقع متابولیسم بدن را بالا نگه می دارد. برخی از مکمل ها ادعا می کنند که بدون نیاز به رژیم غذایی مناسب و همچنین ورزش، تنها با استفاده از مکمل چربی سوز می توانید وزن شما را کاهش دهند. اما باید بدانید این حرفها واقعیت ندارد و شعاری بیش نیستند.
قبل از استفاده از مکمل چربی سوز باید به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید. این مواد باید کاملا طبیعی و ایمن باشند. اگر در مورد ماده ای اطلاعات کاملی ندارید بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مواد به کار رفته در مواد چربی سوز در صورتیکه موادی بی کیفیت ویا ممنوعه باشند به سلامتی بدن از جمله کلیه ها آسیبهای جدی وارد خواهند کرد.


تعریف چربی سوز

همانطور که گفته شد چربی سوزها به دسته ای از مواد گفته می شود که باعث بالا رفتن متابولیسم بدن، کاهش جذب چربی و یا افزایش استفاده از چربی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خواهد شد. به عبارتی چربی سوزها در نهایت باعث کاهش حجم چربی در بدن به شیوه های مختلف می شوند. بهترین چربی سوزها مواردی هستند که بیشترین مقدار کاهش حجم سلول های چربی را در بدن ایجاد می کنند. البته در کنار این خاصیت اصلی چربی سوز، داشتن کمترین عوارض نیز بسیار پر اهمیت می باشد.

چربی سوزهای طبیعی و گیاهی  به دلیل ترکیب و ساختار طبیعی خود این ویژگی را دارند که  کمترین میزان عوارض را به دنبال داشته باشند. چربی سوزها اغلب در افزایش چربی سوزی بدن موثر می باشند ولی احتمال دارد برای سلامت بدن مضرر باشند. با توجه به اینکه سلول های چربی یکی از مقاوم ترین سلول های موجود در بدن هستند که به طور عادی کمتر برای تامین انرژی از آنها استفاده می شود . بهترین چربی سوزها با افزایش متابولیسم بدن موجب استفاده از سلول های چربی خواهند شد.
 

انواع مکانیسم اثر چربی سوز ها 
 

دفع کننده ها

به صورت طبیعی در فرآیند هضم طبیعی غذا در بدن انسان، چربی¬های حاصل از مواد غذایی که مصرف شده است، در روده کوچک جذب خواهند شد. این قرصهای لاغری از روند تجزیه چربی¬ها در روده جلوگیری می کنند و مدفوع حالت شل (اسهال) و چرب را ایجاد می کنند.
 خوب شاید شما به نظرتان این مسئله ایده عالی باشد. اما فراموش نفرمایید که بسیاری از ویتامینهایی که مصرف می کنید از قبیل، ویتامین A وD و E محلول در چربی هستند و تنها از این روش می ¬توانند در سیستم گردش خون وارد شوند. خوب زمانی که چربی دفع گردد یعنی این ویتامینها نیز دفع خواهد شد و در طولانی مدت فرد دچار سوء تغذیه می شود. 
یکی دیگر از داروهایی که در این دسته وجود دارند، قرص هایی می باشند که باعث افزایش سوخت چربی در سلول خواهند شد، همانند ال-کارنیتین، مکمل ونوستات و... اما دقت داشته باشید که این داروها هم زمانی کارآمد خواهند بود که شما به صورت مرتب ورزش داشته باشید و چربی ها بتوانند از سلول های چربی آزاد شوند.
قرص ونوستات یک نوع داروی چربی سوزبه شمار می آید که در دو نوع در بازار یافت می شود. نوع اول این دارو اورلیستات (Orlistat) نامیده می شود و هر کپسول آن دارای 60 میلی گرم از این ماده خواهد بود. نوع دوم زنیکال نام¬گذاری شده است، که حاوی 120 میلی‌گرم اورلیستات  می باشد. نوع دوم به عنوان قرص ونوستات 120 نیز شناخته شده است.
البته قابل ذکر است که، نوع اول قرص ونوستات بدون نسخه پزشک در دسترس می باشد، اما نوع دوم نیاز به تجویز پزشک خواهد داشت.
با مصرف قرص ونوستات 120 مقداری از چربی‌هایی که جذب کرده اید را مسدود خواهد کرد و مانع جذب آن توسط بدن خواهد شد. پیشنهاد می شود، این قرص را همراه با یک رژیم غذایی کم کالری در جهت حفظ وزن و همچنین درمان چاقی در اشخاصی که مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و نیز کلسترول یا تری گلیسیرید بالا می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بِلاکرها یا مسدودکننده‌های جذب کربوهیدرات 

بر اساس مطالبی که در مورد درمان چاقی و همچنین اضافه وزن بیان می شود، اسیدهای چرب اشباع دلیل اصلی افزایش وزن در نظر گرفته شده است، که در رژیم های لاغری محدود می شوند، با این وجود در مطالعات دیده می شود که حتی رژیم های غذایی محدود کننده از اسید های چرب اشباع نیز الزاما باعث کاهش وزن نمی شوند. اخیرا کاهش کربوهیدرات مخصوصا کربوهیدرات های از نوع تصفیه شده به عنوان رویکرد جدید تغذیه ای برای کاهش وزن و نیز کاهش خطر ایجاد بیماری های مرتبط با چاقی، معرفی شده است.
ماده اصلی این مکمل‌ها ترکیبی می باشد از موادی که مهارکننده آلفا-آمیلاز (یکی از آنزیم‌های بدن جهت تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز) و نیز به صورت طبیعی در برخی مواد غذایی همانند انواع لوبیا دیده می شود. مواردی که توصیه می شود مکمل هایی همچون کربوفایت کارن و کربولاکرها هستند .
کربوبلاکرها مانع هضم و جذب قسمتی از کربوهیدرات مصرفی خواهند شد، در بهترین حالت موجود، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از آنزیم‌های هضم‌کننده کربوهیدرات را از کار خواهند انداخت. بر اساس نتایج پژوهش های مختلف، کربوبلاکرها می‌توانند تاحدودی در کاهش وزن تاثیر داشته باشند. البته افرادی که بیشترین مقدار کربوهیدرات را استفاده می کنند، همان افرادی هستند که همزمان با مصرف کربوبلاکرها، وزن بیشتری نیز کم می کنند.
البته هرچه میزان کربوهیدرات‌های پیچیده رژیم غذایی فرد بالاتر رود، کربوبلاکرها اثربخشی بیشتری نیز ایجاد می کنند. با در نظر گرفتن این موارد، به طور میانگین کاهش وزن افرادی که رژیم پرکربوهیدرات دارند چیزی حدود ۲ الی ۳ کیلوگرم می باشد.
نوع دیگر، کربوفایت کارن است که در واقع یک کربوبلاکر می باشد و به افرادی با اضافه وزن که اضافه وزن آن ها بدلیل مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات می باشد، توصیه می گردد.
 

ترموژنیک ها

چربی سوزهای ترموژن به چربی سوزهایی گفته می شود که متابولیسم پایه را در بدن بالا می برند و باعث افزایش سوخت و ساز در بدن خواهند شد و در نتیجه این تاثیر نیز به صورت بالا رفتن محسوس دمای بدن مشاهده می شود و افزایش دمای بدن نیز به نوبه خود به تشدید فرآیند چربی سوزی یاری می رساند.
امروزه چربی سوزهای ترموژن با بکارگیری کافئین،Synephrine HCL ، Yohimbe و مواردی از این دست، تولید می شوند.
شاید تصور خیلی از اشخاصی که دنبال چربی سوزی هستند، این است که با مصرف قرص چربی سوز و انجام مقداری تمرینات هوازی می توانیم لاغر شویم. اما موضوع کمی پیچیده تر است و باید با داشتن برنامه ورزشی اصولی در زمان چربی سوزی و استفاده از مکمل ها ، از کاهش بافت عضلانی در بدن جلوگیری کنیم. در واقع برنامه ی شما باید به گونه ای طراحی شود که بیشترین حالت چربی سزی در کنار کمترین مقدار تخریب عضلانی پیش آید.

 

تاثیر چربی سوزها در کاهش وزن

بهترین چربی سوزها در واقع آنهایی هستند که در عین عوارض کم، چربی سوزی بیشتری در پی داشته باشند. به طور کلی افزایش چربی سوزی منجر به کاهش حجم سلول های چربی در بدن و در نتیجه کاهش وزن خواهند شد. 
ویژگی مشترکی که در تمام چربی سوزها وجود دارد، کمک به افزایش متابولیسم بدن می باشد. افزایش متابولیسم با افزایش سوزاندن سلول های چربی و بالا رفتن دمای بدن مواجه است. تولید انرژی گرمایی در بدن ناشی از سوزاندن سلول های چربی به مرور منجر به کاهش حجم و همچنین اندازه سلول های چربی خواهند شد.
مشخصه دیگر مواد چربی سوز نیز ایجاد احساس سیری در اشخاص از طریق افزایش سطح هورمون های سیری در بدن می باشد . این عامل منجر به کاهش اشتها و همچنین محدودیت در ورود کالری به بدن خواهد شد. همزمان با این کار، سطح هورمون های گرسنگی در بدن کاهش پیدا می کند. بدین ترتیب مواد چربی سوز به کاهش وزن بدن یاری می رساند. بهترین چربی سوزها اعم از طبیعی، گیاهی و یا شیمیایی بر این اساس اقدام به سوزاندن بافت چربی و همچنین دفع مواد چربی از بدن خواهند کرد.


مکمل چربی سوزی


معرفی بهترین مکمل های چربی سوز

چربی سوزها مکمل‌هایی می باشند که بیان می شود، باعث افزایش متابولیسم، چربی سوزی و لاغری در اشخاص می شوند. برخی از چربی سوزها طبیعی اند، اما بسیاری از آنها فرآوری شده و حاوی مواد ناسالمی نیز می باشند.
اکنون چند مکمل موثر بر چربی‌سوزی را به شما معرفی خواهیم کرد. ضمنا باید هر مکملی را با تجویز متخصص استفاده کنید و هرگز به صورت خودسرانه مکمل ها را مصرف نکنید.
 

  • کافئین

کافئین را می‌توانید از موادی مثل شکلات و کاکائو یا نوشیدنی‌هایی همانند قهوه و چای و غیره وارد بدن خود کنید. کافئین یک چربی سوز شناخته شده در بین اشخاص می باشد؛ زیرا حکم یک محرک را نیز دارد و می‌تواند کمی سرعت متابولیسم را بالا ببرد.
با این حال، مسئله ی مهم که دانستن آن لازم است، این مورد خواهد بود که، کافئین به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود، مگر اینکه در حالت کاهش کالری قرار بگیرید. یک مطالعه نشان داده است که کافئین باعث افزایش چربی سوزی در افراد لاغر حدود سه برابر بیشتر از افراد چاق خواهد شد.
یادتان باشد که بدن و مغز بعد از مدتی می‌توانند نسبت به کافئین مقاوم شوند. بنابراین اینطور نیست که هرچه بیشتر کافئین مصرف کنید، لاغرتر شوید! نکته دیگری که باید در مورد کافئین در نظر گرفته شود این است که مصرف بیش از حد کافئین، می‌تواند بر خواب تأثیر گذار باشد و خواب یک موضوع کلیدی و بسیار مهم در مدیریت وزن و سلامت کلی بدن می باشد.
همچنین به یاد داشته باشید که آنچه به فنجان قهوه صبحگاهی خود اضافه می‌نمایید، می‌تواند همین اثر اندک چربی سوز را نیز از بین ببرد؛ مثلا اگر شکر زیادی به قهوه خود اضافه کنید نه تنها چربی سوزی رخ نمی‌دهد بلکه چاق هم می شوید.
 

  • چای سبز

چای سبز حاوی کافئین می باشد؛ اما مقدار آن کمتر است. چای سبز همچنین آنتی اکسیدانی به نام کاتچین در خود دارد. به طور خاص، اپی گالوکاتچین (EGCG) متابولیسم و چربی سوزی را بالا می برد.
یک مطالعه نشان داده که شرکت کنندگانی که چای سبز را به برنامه کاهش وزن خود اضافه می کنند، نسبت به گروه دیگر که همین برنامه را بدون مصرف چای سبز انجام می دهند، حدود 2 کیلوگرم بیشتر لاغر می شوند.
با این حال، در اکثر مطالعات، کاهش وزن ناشی از چای سبز از نظر آماری معنی‌دار نمی باشد و شواهد نه در مورد چای سبز دم‌ شده، بلکه در مورد عصاره‌های چای سبز بیان شده است. همچنین مخلوط چای سبز و کافئین باعث بهبود حفظ وزن از طریق گرمازایی، اکسیداسیون چربی سوزی می شود.
 

  • مکمل سی ال ای

اسید لینولئیک مزدوج به اختصار CLA خوانده می شود و به مخلوطی از ایزومرهای لینولئیک اسید یا باندهای دوگانه مزدوج اطلاق می گردد. این ماده نوعی اسید چرب اشباع نشده می باشد که در گروه اسیدهای چرب ضروری واقع شده است. در واقع اسید لینولئیک مزدوج، متداول¬ترین اسید چرب امگا 6 می باشد که به مقدار زیاد در روغن‌های گیاهی و همچنین گوشت و لبنیات دیده می شود.
CLA که نوعی اسید چرب می باشد، از نظر فنی یک چربی ترانس به شمار می آید، اما تفاوت بالایی با چربی‌های ترانس صنعتی دارد که به سلامتی شما آسیب می زند. سی ال ای توسط بدن تولید نخواهد شد و باید با رژیم غذایی (گوشت و لبنیات) آن را به بدن برسانید.
در فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی، سی ال ای جهت لاغری و به صورت قرص یا شربت در اختیار مشتریان قرار می گیرد و شربت آن دارای طعم بسیار خوبی است و می‌توان آن را با غذا مخلوط نمود. اما اگر کپسولش را از هم جدا نمایید و بطور مثال آن را با ماست مخلوط کرده باشید، طعم بسیار بد و تلخی خواهد داشت.
 

  • ال-کارنیتین

کارنیتین یک اسید آمینه مانند کراتین می باشد و به طور طبیعی در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ دیده می شود. بدن می‌تواند به طور طبیعی مقداری از آن را با اسیدهای آمینه دیگر از جمله لیزین و متیونین ایجاد کند، البته تا زمانی که ویتامین C کافی موجود باشد و به صورت گسترده به عنوان چربی سوز معرفی خواهد شد؛ اما این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
تصور می‌شود که کارنیتین، اسیدهای چرب را به سلول‌ها منتقل خواهد کرد تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گرفته شود. بنابراین منطقی خواهد بود که این مکمل به چربی سوزی کمک رسانی کند. اگرچه مطالعات این نتیجه را نشان نداده است.
مطالعه‌ای روی زنان ورزشکار که ال کارنیتین را استفاده می کنند و زنانی که از این چربی سوز استفاده نمی کردند، انجام شده است. این مطالعه، تفاوت معناداری در کاهش وزن توسط ال کارنیتین بدست آورده است. پس به طور کلی به دلیل نتایج متناقض، نمی‌توان گفت که حتما ال کارنیتین باعث لاغری می شود.


تاثیر مکمل چربی سوزی



فواید استفاده از چربی سوزها

بسیاری از چربی سوزها دارای تاثیرات ثابت شده ای می باشند. بهترین چربی سوزهای طبیعی همانند کافئین، چای سبز، پروتئین ها و یا فیبرهای محلول در آب که به برخی از آنها در بالا اشاره شد، به دلیل افزایش متابولیسم و سوخت و ساز در بدن به سوزاندن و دفع سلول های چربی کمک خواهند کرد.
 این مواد به طور طبیعی اشتها را کم می کند و احساس سیری را در افراد افزایش خواهد داد. افرادی که انجام ورزش های سخت و تمرینات طاقت فرسا برایشان سخت می باشد، می توانند در کنار رژیم غذایی سالم و مصرف قرص های لاغری گیاهی و همچنین چربی سوزهای طبیعی دارای اندامی زیبا و متناسب شوند.



عوارض مصرف چربی سوزها

قرص های لاغری و مکمل های کاهش وزن در کنار تاثیرات مثبت خود دارای عوارضی نیز می باشند. حتی بهترین چربی سوزها نیز دارای عوارضی خواهند بود، با این حال عوارض آنها ناچیز می باشد. از جمله عوارض مصرف این محصولات به تشنگی، اضطراب، سوء تغذیه، بی قراری، سرگیجه، اسهال، حالت تهوع، بیماری های گوارشی، افزایش فشار خون، کاهش اشتها، اختلالات خواب، بیماری های آلرژیک، آسم، تشنج و نیز قند خون اشاره شده است. البته با مشورت پزشک و استفاده از بهترین چربی سوز متناسب با ساختار بدنتان، می توان از عوارض مصرف قرص تا حد زیادی جلوگیری کرد.

2023-01-23 13:02:05


بازدید: 880

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel