تندرست

کوکیوتن چیست

تندرست

کوکیوتن چیست

معرفی مکمل ورزشی کوکیوتن Co Q10

بدن ما سیستم بسیار پیچیده ای است که از ارگان ها، بافت ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است. برای اینکه بدن ما عملکردی ایده آل داشته باشد، باید بین بخش های مختلف آن هماهنگی ایجاد شود. بخشی از این هماهنگی به وسیله واکنش ها یا به عبارت بهتر، متابولیسم هایی که درون بدن رخ می دهد، حاصل می شود. گاهی اوقات یا خود این واکنش ها با مشکل مواجه می شوند، یا عواملی که وظیفه انجام و تسهیل آن ها را بر عهده دارند، مختل می شوند. در چنین حالاتی، بحث مصرف مکمل تقویتی به میان می آید. دسته ای از مکمل های تقویتی تحت عنوان کوآنزیم ها شناخته می شوند. مصرف اینگونه مکمل ها، به تسهیل و بهبود عملکرد ارگان های مختلف بدن، کمک فراوانی می کند. تصور اشتباهی در مورد مکمل ها وجود دارد و آن این است که اغلب افراد گمان می کنند که مصرف مکمل ورزشی به معنای رساندن ماده ای جدید به بدن است. یا این که تنها برای موادی که در بدن ساخته نمی شوند باید مکمل مصرف کنیم. در حالی که این موارد تنها بخشی از کاربردهای مکمل ها به حساب می آید. در اغلب مواقع، ما مکمل ها را برای بهبود عملکرد ارگان ها مصرف می کنیم. نه صرفا افزودن ماده ای جدید به بدن. در ادامه قصد داریم تا در مورد مکمل تقویتی کوکیوتن Co Q10 و خواص و ویژگی های آن صحبت کنیم.

 

 

ماهیت کوکیوتن Co Q10 و ساختار آن

کوآنزیم Q10 نوعی کوآنزیم است که با نام کوکیوتن Co Q10 نیز شناخته می شود. کوآنزیم ها، مولکول هایی آلی و غیر پروتئینی هستند. کوآنزیم ها جزئی از ساختار آنزیم ها به شمار می روند. در حقیقت بعضی از آنزیم ها، ساختارشان با وجود کوآنزیم کامل شده و به آنزیم فعالی تبدیل می شوند. وجود آنزیم ها برای انجام تمام متابولیسم هایی در بدن موجود زنده انجام می شود، ضروری است. کوکیوتین با نام یوبی کینون نیز شناخته می شود. کوکیوتن یک نوع آنتی اکسیدان است که در اغلب سلول های بدن ساخته می شود. در حقیقت یک نوع آنتی اکسیدان داخل سلولی به شمار می رود. کوکیوتن علاوه بر این که در بدن تولید می شود، از طریق رژیم غذایی نیز در اختیار بدن شخص قرار می گیرد. مواد غذایی تازه به ویژه سبزیجات حاوی مقادیر زیادی کوکیوتن هستند. ماهی ها و موادغذایی حاوی اسیدهای چربی مثل امگا 3 و امگا 6 ، منابع بسیار مغذی و مناسبی برای کوکیوتن به شمار می روند. در میان ماهی ها، ماهی های آزاد حاوی بیشترین میزان کوآنزیم کوکیوتن هستند. مرغ، بادام هندی، اسفناج و کلم بروکلی از جمله منابع این مکمل ورزشی به شمار می روند. میوه ها کوآنزیم کوکیوتن را ندارند اما آب پرتقال و توت فرنگی می تواند به تامین این مکمل مغذی در بدن شما کمک کند. نکته مهم در خصوص کوکیوتن این است که با گذشت زمان و افزایش سن، میزان تولید این آنتی بادی در بدن کاهش می یابد. به همین علت، هر چقدر که سن افراد افزایش می یابد، باید مکمل تقویتی این کوآنزیم را مصرف کنند و همچنین مواد غذایی حاوی کوکیوتن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. مصرف مکمل های حاوی ویتامین ث و ویتامین ای باعث افزایش تولید این کوآنزیم در بدن می شوند.

 

 

کوکیوتن Co Q10 به عنوان یک آنتی اکسیدان

کوکیوتن یا یوبی کینون یکی از اصلی ترین و مهم ترین آنتی اکسیدان های بدن است و توسط اغلب سلول ها تولید می شود. در بدن ما روزانه تعداد بیشماری واکنش و به عبارت بهتر متابولیسم انجام می شود. در حین انجام این واکنش ها یک سری محصولات ناخواسته تولید می شوند که گروهی از این محصولات اگر از بین نروند یا خنثی نشوند، می توانند به بدن آسیب جدی برسانند. یکی از این محصولات فرعی و ناخواسته، رادیکال آزاد است. رادیکال های آزاد مولکول های بسیار خطرناکی هستند که اگر خنثی نشوند، باعث بروز انواع التهاب ها و حتی سرطان می شوند. از طرف دیگر با افزایش سن، میزان تولید این رادیکال های آزاد در بدن افزایش می یابد. به همین علت است که مصرف مکمل تقویتی حاوی آنتی اکسیدان، روند پیری بدن را به تاخیر می اندازد. پس یکی از مهم ترین تاثیرات مکمل ورزشی کوکیوتن، اثر آنتی اکسیدانی آن است. این مسئله برای ورزشکاران بسیار مهم است. چرا که ورزشکاران و بدنسازان، به دلیل انجام تمرینات سنگین، متابولیسم بدنشان به میزان زیادی افزایش می یابد. در نتیجه رادیکال های آزاد زیادی تولید می شود و این مسئله می تواند احتمال ابتلا به بیماری های التهابی به خصوص التهاب مفاصل و آرتریت را افزایش دهد. در نتیجه به ورزشکاران توصیه می شود که حتما از مکمل تقویتی کوکیوتن و سایر مکمل های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنند. این مکمل ورزشی با اثر آنتی اکسیدانی خود، به کند شدن روند پیری بدن و پوست کمک می کند. در نتیجه می تواند باعث جلوگیری از چین و چروک های صورت شود.

 

نقش مکمل ورزشی کوکیوتن Co Q10 بر بدن انسان

کوکیوتن در تولید انرژی در بدن نیز نقش مهمی دارد. این مکمل تقویتی، چربی، قند و به طور کلی انواع مواد مغذی که به بدن وارد می شود را تجزیه کرده و به شکلی که برای سلول های بدن قابل استفاده باشد، در می آورد. از طرف دیگر، این مکمل در انجام فرایند هضم مواد غذایی نیز همکاری می کند. از آنجایی که این کوآنزیم در داخل سلول ساخته شده و فعالیت می کند، وجود آن برای تولید انرژی داخل سلولی ضروری است. درنتیجه به خاطر نقش این مکمل تقویتی در تولید انرژی، کوکیوتن باعث افزایش نیروی جسمانی و افزایش راندمان فعالیت ورزشکاران و بدنسازان می شود. این مکمل، باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود. به عبارت بهتر، کوکیوتن مانع از اکسید شدن کلسترول (LDL) می شود. به این ترتیب از رسوب چربی در رگ ها جلوگیری می کند. در نتیجه از ابتلا به گرفتگی رگ و سایر بیماری های قلبی از جمله سکته، جلوگیری می کند. همچنین این مکمل باعث تقویت عضلات قلب (میوکارد) می شود. در نتیجه باعث حفظ سلامتی قلب و رگ ها می شود. همانطور که گفتیم، مکمل ورزشی کوکیوتن، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. به عنوان یک آنتی اکسیدان، در جذب سایر مواد مغذی نیز نقش مهمی دارد. بنابراین باعث می شود که میزان جذب سایر مکمل هایی که ورزشکاران مصرف می کنند، افزایش یابد. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف این مکمل به کاهش فشار خون و به تعادل رسیدن فشار خون کمک می کند. به این ترتیب این مکمل از طریق کاهش فشار خون نیز باعث بهبود سلامت قلب می شود. این مکمل ورزشی، در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر فراوانی می گذارد.

 

نحوه مصرف مکمل ورزشی کوکیوتن Co Q10

توجه داشته باشید که مصرف هرگونه مکمل تقویتی یا مکمل ورزشی، به میزان فعالیت شما و نیازهای بدنتان بستگی دارد. در نتیجه نمی توان یک قاعده یا فرمول کلی برای آن عنوان کرد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید. از طرف دیگر، شرکت های داروسازی مختلف معمولا دوزهای متفاوتی از مکمل ها را عرضه می کنند. به همین علت، شما می توانید به راهنمای مصرفی که همراه مکمل ارائه می شود، مراجعه کنید. به طورکلی توصیه می شود که روزانه یک عدد از کپسول یا قرص مکمل کوکیوتن را همراه با غذا و آب فراوان میل کنید. نکته بسیار مهم در خصوص این مکمل این است که با برخی از داروهای شیمیایی تداخل مصرف دارد. در نتیجه ممکن است باعث بروز مسمومیت شود. مثلا توصیه می شود که از مصرف این دارو با فرآورده های وارفارین، استاتین، داروهای کنترل کننده فشار خون و داروهای شیمی درمانی خودداری کنید. مصرف بی رویه وخودسرانه این مکمل نیز می تواند باعث بروز عوارضی در بدن شخص شود.

 

نقش کوکیوتن بر تمرینات ورزشی

همانطور که گفتیم، مکمل کوکیوتن یک آنتی اکسیدان است. بنابراین از ایجاد بیماری های التهابی به خصوص التهاب مفاصل در ورزشکاران جلوگیری می کند. این مکمل باعث تقویت ماهیچه ورزشکاران می شود. در نتیجه برون ده قلبی را افزایش می دهد. به این ترتیب خونرسانی و اکسیژن رسانی به ماهیچه ها و سایر بخش های بدن افزایش می یابد. از طرف دیگر، این مکمل به گردش خون ورزشکار نیز کمک می کند. به این ترتیب راندمان عمل ورزشکاران افزایش می یابد. ورزشکاران بیشتر از سایر افراد دچار دردهای عضلانی می شوند. این مکمل در بهبود دردهای عضلانی نیز تاثیر می گذارد.

در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعاتی جامع و کاربردی را در خصوص مکمل ورزشی کوکیوتن  Co Q10 یا یوبی کینون در اختیار شما قرار دهیم. در نهایت برای تعیین دوز مناسب و نحوه مصرف این مکمل ورزشی باید به پزشک مراجعه کرده و طبق دستورات پزشک عمل کنید.

نکته مهم در خصوص مکمل ورزشی، استفاده از مکمل اورجینال است. در حقیقت خرید مکمل ورزشی اورجینال، چالش مهمی است. استفاده از مکمل هایی که توسط شرکت های معتبر تولید نشده اند، به شدت خطرناک بوده و حتی می تواند زندگی شخص را به خطر بیندازد. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل ورزشی و خرید مکمل ورزشی، به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. از طریق این سایت، می توانید از مشاوره و راهنمایی در خصوص انواع مکمل ها،نحوه مصرف مکمل ورزشی و ... استفاده کنید. همچنین می توانید با مشورت با کارشناسان، مکمل مورد نیاز بدنتان را پیدا کرده و خریداری کنید.

  

2022-01-25 12:27:30


بازدید: 1323

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel