تندرست

خواص ویتامین های ب

تندرست

خواص ویتامین های ب

ویتامین های گروه ب

بخش عمده ای از سلامت جسمی و روحی انسان، به مواد مغذی موجود در رژیم غذایی او وابسته است. کمبود هر یک از این مواد مغذی باعث آسیب رسیدن به سلامت انسان خواهد شد. از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن، می توان به ویتامین ها اشاره کرد. ویتامین ها به عنوان مکمل تقویتی، نقش مهمی در سلامت انسان دارند. فعالیت ویتامین ها، وابسته به یک دیگر است. به این معنا که کمبود هر کدام، بر فعالیت دیگری تاثیر خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم که در مورد ویتامین های گروه  B صحبت کنیم. ویتامین های گروه B شامل 8 دسته به نام های ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین  B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B6، ویتامین B7 (بیوتین)، ویتامین B9 (اسید فولیک) و ویتامین B12 است. از آن جایی که ویتامین های این گروه برای ورزشکاران اهمیت فراوانی دارند، مصرف مکمل تقویتی آن ها معمولا به ورزشکاران توصیه می شود. ویتامین های گروه ب جزو ویتامین های محلول در آب هستند. یعنی اگر بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن مصرف شوند، همراه با ادرار از بدن دفع خواهند شد. ولی توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می تواند برای بدن مضر باشد. اگر قصد استفاده از مکمل تقویتی ویتامین های گروه B را دارید، مطالعه این مطلب به شما توصیه می شود.

 

ویتامین  B12

همانطور که اشاره شد، این ویتامین جزو ویتامین های محلول در آب است. این ویتامین، یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است. این مکمل تقویتی توسط باکتری های دستگاه گوارش تولید می شود. اما این مقدار برای حفظ سلامتی بدن کافی نیست. بنابراین حتما باید در رژیم غذایی تان مواد خوراکی دارای ویتامین  B12 را بگنجانید. نکته مهم در خصوص ویتامین ب12 این است که در منابع گیاهی وجود ندارد. گیاهخواران و همچنین ورزشکاران، چون معمولا از منابع حیوانی استفاده نمی کنند، بهتر است از مکمل تقویتی ویتامین  B12 استفاده کنند. وجود ویتامین B12 برای خون سازی و همچنین عملکرد سیستم عصبی بسیار ضروری است. این ویتامین به همراه ویتامین B9 در تکثیر سلول ها نقش دارد. عمل تکثیر سلولی در بافت عصبی، دستگاه گوارش و مغز استخوان با کمک این ویتامین انجام می شود. این ویتامین در متابولیسم بدن نقش مهمی دارند. بنابراین برای ورزشکاران اهمیت فراوانی دارد. مشکلات گوارشی مثل زخم معده باعث کمبود این ویتامین می شود. کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی شدید، ضعف سیستم دفاعی بدن و کاهش رشد مو و ناخن می شود. مصرف بیش از حد ویتامین ب12 تا حدودی بی خطر است. اما ممکن است عوارضی مثل سرگیجه، سردرد و سوزش پوست را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که حتما این مکمل تقویتی را به اندازه مجاز مصرف کنید. چرا که هرگونه افراط در مصرف آن، به خصوص اگر بیماری زمینه ای دارید، می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. از جمله منابع طبیعی تهیه آن می توان به جگر، پنیر، شیر کم چرب، ماهی قزل آلا و تخم مرغ اشاره کرد. در مورد ورزشکاران و بدنسازان، مصرف این ویتامین باعث افزایش سوخت و ساز کربوهیدرات ها، افزایش سطح انرژی و بهبود استقامت خواهد شد.

 

ویتامین B1

این مکمل تقویتی نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز کربوهیدرات ها و عملکرد سلول‌های عصبی دارد. این مکمل تقویتی در عملکرد سیستم گوارش هم نقش مهمی دارد. ویتامین B1 از طریق روده جذب می شود. بنابراین مشکلات گوارشی می تواند جذب آن را با مشکل مواجه سازد. از جمله عوارض کمبود آن می توان به ضعف و خستگی و همچنین ضعف عضلانی اشاره کرد که باعث افت عملکرد ورزشکاران و فعالان حرفه بدنسازی می گردد. از دیگر عوارض آن می توان آسیب به سیستم عصبی را نام برد که بسیار خطرناک است. کمبود شدید این ویتامین باعث بیماری بری بری می شود. مصرف بیش از حد این مکمل تقویتی باعث سردرد، تشنج و حتی بروز واکنش‌های شدید در بدن می شود. منابع طبیعی ویتامین ب1 شامل حبوبات، انواع آجیل و مغزها، ماهی، غلات، برنج و ماکارونی است. با توجه به نقشی که این ویتامین در سوخت و ساز کربوهیدرات ها و پروتئین ها و همچنین اکسیژن رسانی به بافت ها دارد، برای بدنسازان اهمیت فراوانی دارد.

 

 

ویتامین B6

وجود این مکمل تقویتی در بدن برای تولید هموگلوبین بسیار ضروری است. سیستم عصبی نیز برای انجام وظایف خود به این ویتامین نیاز دارد. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش مهمی دارد. این مکمل تقویتی برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد. چرا که وظیفه جذب پروتئین ها بر عهده این ویتامین است. کمبود ویتامین B6 می تواند ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. همچنین می تواند باعث دردهای عضلانی و کاهش انرژی شود. این موضوع باعث افت عملکرد ورزشکاران خواهد شد. همچنین کمبود این ویتامین باعث تشدید علائم کم خونی می شود. از منابع مهم تهیه این ویتامین می توان به سیب زمینی، گردو، جوانه لوبیا، سویا، مرغ و نخود اشاره کرد. برای افزایش حجم عضله در بدن سازی، بدن شما به آمینواسید نیاز دارد. بخش عمده آمینو اسید از طریق هضم و جذب پروتئین ها به دست می آید. با توجه به نقشی که این ویتامین در هضم و جذب پروتئین ها دارد، مصرف آن برای بدنسازان ضروری است.

 

 

ویتامین B2

این مکمل تقویتی نقش مهمی در تولید انرژی در بدن ایفا می کند. این ویتامین چون محلول در آب است، به مقدار بسیار کمی در بدن ذخیره می شود. به همین علت باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. این ویتامین همچنین نقش مهمی در حفاظت از کبد، سیستم گوارشی، چشم و ماهیچه ها دارد. بنابراین مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود. از جمله منابع تهیه ویتامین B2 می توان به ماهی، جگر، تخم مرغ، لبنیات، غلات و سبزیجات اشاره کرد. از مهم ترین عوارض کمبود این مکمل تقویتی می توان به ترک خوردن لب ها و زخم شدن گوشه دهان اشاره کرد.

 

 

ویتامین B3

مهم ترین نقش این ویتامین در تنفس سلولی است. به این معنا که باعث آزاد شدن انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها می شود. همچنین باعث کنترل سطح کلسترول خون می شود. این ویتامین در تنظیم قند خون نیز دخالت دارد. ویتامین B3 نباید بیش از حد مجاز مصرف شود. چرا که می تواند باعث بروز علائم مسمومیت شود. کمبود این مکمل تقویتی باعث بیماری پلاگر می شود که از عوارض آن می توان به زخم شدن بدن، درد و تورم ناحیه دهان، مشکلات گوارشی مثل اسهال و استفراغ  اشاره کرد. این ویتامین در لوبیا، گوشت، تخم مرغ و شیر به فراوانی یافت می شود.

شما می توانید برای مشاهده مکمل اورجینال و آگاهی از قیمت مکمل ورزشی و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان  مراجعه نمایید. شما می توانید از طریق این وبسایت مکمل های بدنسازی تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت را مشاهده کرده و مکمل مورد نظر خود را خریداری کنید.

2021-09-28 18:42:06


بازدید: 637

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel