تندرست

نقش ویتامین ث در ورزش

تندرست

نقش ویتامین ث در ورزش

ویتامین ث چیست

استفاده از مکمل های تقویتی گوناگون، همواره در بین ورزشکاران به خصوص کسانی که به بدنسازی مشغولند، رایج بوده است. این افراد از مکمل تقویتی برای افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش حجم عضلات، چربی سوزی، کاهش و افزایش وزن و... استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد ویتامین c به عنوان یک مکمل تقویتی یا به عبارت دقیق تر یک مکمل ورزشی صحبت کنیم. پس اگر قصد استفاده از این مکمل تقویتی را دارید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.

ساختار ویتامین ث

ویتامین C ، با نام علمی اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود. این ویتامین یکی از شناخته شده ترین ویتامین های موجود در بازار است. به احتمال زیاد در هنگام سرماخوردگی قرص های جوشان ویتامین ث را مصرف کرده اید. ویتامین های B و C  جزو ویتامین های محلول در آب محسوب می شوند. منظور از ویتامین محلول در آب این است که این ویتامین ها در مایعات بدن حل می شوند. بنابراین اگر بیش از حد مورد نیاز بدن مصرف شوند، از طریق ادرار دفع خواهند شد. نکته بسیار مهم در مورد ویتامین C این است که این ویتامین در بدن ساخته نمی شود. پس باید از طریق غذا یا مکمل های تقویتی، ویتامین ث  مورد نیاز بدن تامین شود. نکته مهم دیگر در خصوص این ویتامین، محبوبیت آن در بین ورزشکاران بخصوص بدنسازان است. از ویتامین C به عنوان مکمل بدنسازی نیز استفاده می شود.

 

 

نقش ویتامین C در بدن

 همانطور که اشاره شد، وجود ویتامین ث در رژیم غذایی انسان ضروری است. وجود این مکمل تقویتی در بدن باعث جلوگیری از بروز بیماری اسکوربوت ( نوعی بیماری است که نشانه آن درد و سفتی مفاصل و اندام تحتانی ، سفتی ، تورم و خونریزی لثه است) می شود. ویتامین ث برای سنتز کلاژن ( پروتئینی که در تشکیل بافت همبند و در ترمیم زخم مهم است ) ضروری است. این مکمل تقویتی به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند و از بدن در برابر آسیب مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی به شدت خطرناک هستند و در صورت نبود آنتی اکسیدان می توانند سبب بروز سرطان شوند. این ویتامین همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همانطور که اشاره شد، به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، این ویتامین دارای خاصیت ضد سرطانی فوق العاده ای است. ویتامین C در ساخت هورمون ها و اسیدهای آمینه نقش دارد. وجود این ویتامین در بدن برای سلامت استخوان ها و عروق خونی بسیار ضروری است. همچنین جذب آهن را در بدن تسهیل می کند. علاوه بر آن نقش زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی دارد.

عوارض کمبود ویتامین ث در بدن

همانطور که اشاره کردیم، ویتامین ث در بدن انسان سنتز نمی شود. بنابراین در صورتی که رژیم غذایی درستی نداشته باشید یا از مکمل های مناسب استفاده نکنید، دچار کمبود ویتامین ث خواهید شد. از جمله عوارض کمبود این ویتامین می توان به بیماری اسکوربوت اشاره کرد. پیش تر گفتیم که نشانه ی این بیماری، تورم و خونریزی لثه است. از عوارض دیگر کمبود این ویتامین می توان به ایجاد مشکلات پوستی اشاره کرد. همانطور که اشاره کردیم، یکی از نقش های ویتامین C تولید کلاژن است. کلاژن پروتئینی است که در بافت های همبند مانند پوست ، مو و همچنین در عروق خونی به فراوانی وجود دارد. هنگامی که بدن دچار کمبود ویتامین ث است، پوست فرد حالتی ناهموار یا به اصلاح پوست مرغی پیدا می کند. البته توجه کنید که این مشکل به تنهایی نمیتواند نشان دهنده کمبود ویتامین C باشد. کمبود ویتامین ث  و در نتیجه کلاژن برای ورزشکاران و کسانی که به صورت حرفه ای بدنسازی می کنند بسیار خطرناک است. همانطور که گفتیم، کلاژن در بافت همبند از جمله استخوان وجود دارد. بنابراین کمبود آن می تواند منجر به تحلیل رفتن تراکم استخوان ها شود. از طرفی ویتامین  C در رشد و ترمیم ماهیچه ها نیز نقش دارد. بنابراین کمبود آن باعث می شود که رشد و ترمیم ماهیچه ها با مشکل مواجه شود. ویتامین ث  و کلاژن می تواند احتمال آسیب دیدن ورزشکاران را در حین انجام تمرینات سنگین افزایش دهد. به خاطر نقشی که این ویتامین در سلامت استخوان و ماهیچه ها دارد، کمبود آن می تواند باعث آسیب دیدگی های شدید در فرد شود. به دلیل نقش مهمی که ویتامین C در سنتز پروتئین ها و هورمون ها دارد، کمبود آن باعث بروز اختلال در فعالیت هورمون ها شده، در نتیجه فعالیت بدن را با مشکل مواجه می کند.

 

 

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ث

ویتامین C چون ویتامینی محلول در آب است، مقدار مازاد آن از طریق مایعات بدن دفع می شود. به همین علت است که این مکمل تقویتی قابل ذخیره شدن در بدن نیست. بنابراین، مصرف بیش از حد نیاز این مکمل مشکل چندانی را در بدن ایجاد نمی کند. از جمله عوارض مصرف زیاد این مکمل تقویتی میتوان به اسهال و سایر مشکلات گوارشی اشاره کرد. همچنین سنگ کلیه نیز می تواند در نتیجه مصرف زیاد آن ایجاد شود. در حالی که ویتامین های محلول در چربی (A.D.E.K) چون در بافت های چربی بدن ذخیره میشوند، اگر بیش از حد مجاز مصرف شوند، بسیار مشکل آفرین خواهند بود.

منابع طبیعی تهیه ویتامین C

ویتامین ث به مقدار زیاد در بسیاری از منابع طبیعی از جمله میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد. بهترین و غنی ترین منابع این مکمل تقویتی عبارتند از:

مرکبات مانند لیمو ، پرتقال و لیمو _ گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی _ سیب زمینی ها _ فلفل سبز و قرمز _ کیوی، توت فرنگی و طالبی _ سبزیجات با برگ سبز مانند کلم بروکلی _ غلات غنی شده و....

 

 

فوائد مصرف ویتامین ث برای ورزشکاران

همانطور که در مبحث عوارض کمبود این ویتامین اشاره شد، ویتامین C برای ورزشکاران بسیار مهم است. به همین علت اکثرا از این ویتامین به عنوان مکمل ورزشی یا مکمل بدنسازی استفاده می کنند. استفاده از این مکمل تقویتی باعث تقویت استخوان ها و ماهیچه های شما می شود. بنابراین احتمال آسیب دیدن در تمرینات به شدت کاهش می یابد. استفاده از این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند. این مکمل تقویتی باعث می شود که بعد از تمرینات شدید و سخت، ریکاوری بهتر و موثرتری داشته باشید. استفاده از این ویتامین باعث می شود که در حین تمرینات سخت مویرگ های شما دچار پارگی نشوند و در صورت پارگی با توجه به نقشی که ویتامین ث در بهبود زخم ها دارد، سریعتر بهبود یابند. با توجه به نقشی که ویتامین C در سنتز هورمونها و پروتئین ها دارد، مصرف این مکمل تقویتی باعث تعادل هورمون ها می شود. در مورد خانم ها باعث کاهش دردهای قاعدگی و تعادل استروژن خون می شود. در خصوص آقایان با تنظیم میزان تستوسترون باعث بهبود عملکرد آنها در تمرینات ورزشی خواهد شد. توجه داشته باشید که ورزشکاران در مقایسه با افراد دیگر باید ویتامین ث بیشتری مصرف کنند. این مقدار می تواند از 500 تا 3000 میلی گرم در روز متغیر باشد. همچنین بهترین زمان مصرف این مکمل تقویتی، مصرف آن با معده خالی است.

به طور کلی، مصرف مکمل اورجینال ویتامین C به ورزشکاران و افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند، توصیه می شود. توجه داشته باشید که مکمل اصل را از فروشگاه ها و داروخانه های معتبر خریداری کنید. شما می توانید جهت مشاوره برای خرید و آگاهی از قیمت مکمل ها و خرید مکمل های ورزشی تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکیان مراجعه نمایید.

 

2021-09-16 18:23:04


بازدید: 963

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel