تندرست

ویتامین دی 3

تندرست

ویتامین دی 3

ویتامین دی 3 چیست

بدن ما برای رشد و نمو و ترمیم خود به مواد مختلفی نیاز دارد. از جمله مواد حیاتی و مورد نیاز بدن، می توان به ویتامین ها اشاره کرد. نکته بسیار مهم در خصوص ویتامین ها این است که عملکرد این مکمل های تقویتی در بدن، به یکدیگر وابسته است. یعنی کمبود یک ویتامین در بدن، بر روی عملکرد ویتامین های دیگر هم تاثیر دارد. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با یکی از مهم ترین ویتامین های بدن صحبت کنیم. ویتامین دی 3 یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن است و کمبود این مکمل تقویتی، عوارض فراوانی را به دنبال خواهد داشت. از طرفی این ویتامین، جزو ویتامین هایی است که تاثیر فراوانی بر عملکرد بدنسازان و ورزشکاران می گذارد. پس اگر قصد مصرف این مکمل تقویتی را دارید، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

ساختار ویتامین دی 3

ویتامین D3 یکی از انواع ویتامین های دی به شمار می آید. ویتامین دی، در حقیقت نوعی هورمون بوده و وجود آن برای رشد مغز ضروری است. ویتامین دی 3 نوعی ویتامین محلول در چربی است. یعنی از بیش از حد نیاز بدن مصرف شود، در بافت های چربی و کبد، ذخیره خواهد شد. به همین دلیل میزان اضافی آن به راحتی از بدن دفع نخواهد شد. به همین خاطر است که به هیچ عنوان نباید ویتامین D3 را بیش از میزان توصیه شده مصرف کنید. چرا که می تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد. ویتامین دی 3 جزو ویتامین های ضروری برای بدن است. یعنی حتما باید در رژیم غذایی ما وجود داشته باشد. اما این ویتامین در اثر تابش آفتاب، در پوست بدن نیز تولید می شود. به همین علت بیشتر افرادی که در مکان های کوهستانی زندگی می کنند، به کمبود ویتامین D3 مبتلا هستند. 

 

 

عملکرد ویتامین D3

همانطور که اشاره کردیم، ویتامین دی 3 به طور طبیعی در اثر تابش نور خورشید، در پوست ساخته می شود. سپس به صورت هورمون درآمده و به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. یکی از مهم ترین وظایف این مکمل تقویتی، کمک به جذب کلسیم در بدن است. جذب کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندانها ضروری است. همچنین در تنظیم فعالیت هورمون ها نیز نقش مهمی دارد. پس ویتامین D3 در تمام این موارد نقش مهمی دارد. از طرفی برای ساخت و همچنین ترمیم استخوان های شکسته، بدن نیاز به ویتامین دی 3 دارد. اگر این مکمل تقویتی در بدن به میزان کافی وجود نداشته باشد، استخوان ها بدشکل و بد فرم خواهند بود و ترمیم آن مدت زیادی طول خواهد کشید. این مورد برای ورزشکاران و کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، اهمیت زیادی دارد. چرا که در اثر تمرینات فشرده ممکن است دچار آسیب در ناحیه استخوان شوند. وجود این ویتامین در بدن برای حفظ سلامت سیستم عصبی و سیستم عضلانی ضروری است. ورزشکاران توجه داشته باشند که این ویتامین به کاهش التهاب کمک فراوانی می کند. مصرف این ویتامین به سالمندان نیز توصیه می شود. چرا که می تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. یکی از جالب ترین فواید این مکمل تقویتی که محققان به آن پی برده اند، نقش ویتامین D3 در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. زیرا به طور کلی مقاومت بدن را در برابر ویروس ها افزایش می دهد. به طور کلی، مصرف این مکمل تقویتی به دلیل نقشی که در حفاظت از اسکلت و ماهیچه ها دارد، به ورزشکاران توصیه می شود.

عوارض کمبود ویتامین دی 3

همانطور که اشاره کردیم، ویتامینD3  نقش مهمی در جذب کلسیم و فسفر دارد. به همین دلیل کمبود این مکمل تقویتی در بدن، منجر به درد در استخوان ها، به خصوص در ناحیه کمر می شود. کمبود این مکمل تقویتی ارتباط مستقیمی با بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان در نوزادان و کودکان دارد. یکی از نشانه های شایع کمبود این مکمل تقویتی، خستگی زیاد است. همین موضوع باعث افت آشکار عملکرد ورزشکاران در حین تمرینات خواهد شد. کمبود این مکمل تقویتی در موارد شدیدتر می تواند باعث افسردگی شود. این ویتامین نقش مهمی در ترمیم و بهبودی زخم ها دارد. بنابراین کمبود آن می تواند باعث کندی در بهبود زخم ها شود. کمبود این مکمل تقویتی می تواند در آینده باعث پوکی استخوان شود. همچنی کمبود ویتامین دی 3، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

 

 

 

عوارض مصرف بیش از میزان مجاز ویتامین D3

همانطور که گفتیم، ویتامین دی 3 چون محلول در چربی است، پس میزان اضافی آن در کبد و بافت چربی، ذخیره خواهد شد. مصرف بیش از حد مجاز این مکمل تقویتی، میتواند باعث مسمومیت شود و بسیار خطرناک است. همچنین میزان زیاد ویتامین D3 باعث افزایش جذب کلسیم در خون خواهد شد. افزایش کلسیم خون باعث افزایش ترشح هورمون کلسی تونین و کاهش ترشح هورمون پاراتورمون می شود. در نتیجه تعادل هورمون ها را برهم می زند. همچنین افزایش کلسیم خون بیش از حد مجاز، باعث هایپرکلسمی شده که بسیار خطرناک است. از جمله عوارض هایپرکلسمی، تهوع و خستگی زیاد است. همچنین مصرف بیش از حد این مکمل تقویتی، می تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی شود.

منابع طبیعی تهیه ویتامین دی 3

شاید اصلی ترین منبع طبیعی ویتامین D3، نور خورشید به خصوص بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر باشد. همانطور که گفتیم یکی از اصلی ترین علت های کمبود این مکمل تقویتی، نرسیدن نور به بدن است. از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین، می توان به جگر گوساله، لبنیات، ماهی قزل آلا و زرده تخم مرغ اشاره کرد. غلات و انواع سبزیجات نیز از منابع سرشار ویتامین دی 3 است. کنسرو ماهی تن نیز یکی از منابع سرشار این مکمل تقویتی است.

 

 

فوائد مصرف ویتامین D3 برای ورزشکاران

از جمله موارد مصرف مکمل تقویتی ویتامین دی 3 در ورزشکاران، افزایش حجم عضلات است. این ویتامین برای چربی سوزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین درصد عضله نسبت به چربی افزایش می یابد. همانطور که گفتیم، وجود این مکمل تقویتی در بدن برای حفاظت از استخوان ها، ضروری است. بنابراین احتمال آسیب رسیدن به استخوان ها را به میزان زیادی کاهش می دهد. ویتامین D3 سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. پس احتمال ابتلا به بیماری های مختلف نیز کاهش می یابد. مصرف این مکمل تقویتی، درد عضلانی و همچنین خستگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به طور کلی، مصرف مکمل اورجینال ویتامین دی 3 به ورزشکاران و افرادی که به صورت حرفه ای به بدنسازی مشغول هستند، توصیه می شود. توجه داشته باشید که حتما این مکمل ورزشی را به میزان توصیه شده مصرف کنید. نکته مهم دیگر این است که حتما مکمل اورجینال را از مراکز معتبر خریداری کنید. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان  مراجعه نمایید. شما می توانید از طریق این وبسایت مکمل های بدنسازی تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت را مشاهده و تهیه کنید.

2021-09-22 16:45:28


بازدید: 2617

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel