تندرست

گلوکوزآمین سولفات چیست

تندرست

گلوکوزآمین سولفات چیست

همه چیز درباره مکمل ورزشی گلوکزآمین

انجام تمرینات ورزشی به صورت حرفه ای، به قدرت جسمی و روحی فراوانی نیاز دارد. از طرف دیگر، ورزشکاران برای دستیابی به هدف خود، رژیم های خاصی را دنبال می کنند. به دنبال انجام این رژیم ها، ورزشکاران و بدنسازان، از مصرف برخی مواد غذایی، منع می شوند. در نتیجه همه مواد مغذی مورد نیاز بدن، از طریق رژیم غذایی تامین نمی شود. از طرف دیگر، به دلیل انجام تمرینات بدنی سنگین، بدن ورزشکاران در معرض آسیب های گوناگون قرار دارد. اینجاست که بحث مصرف مکمل ورزشی و تقویتی به میان می آید. در چنین شرایطی معمولا به ورزشکاران توصیه می شود که از مکمل های خاصی استفاده کنند. البته توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه و بی رویه این مکمل ها، به شدت خطرناک است. یکی از اصلی ترین مکمل هایی که توسط ورزشکاران مصرف می شود، مکمل ورزشی گلوکزآمین است. در ادامه قصد داریم که به بررسی ماهیت این ماده و موارد مصرف آن بپردازیم.

 

ماهیت گلوکزآمین و جنس آن

گلوکزآمین یک نوع قند طبیعی است که به صورت عادی در بدن وجود دارد. در واقع این قند طبیعی، ماده ای است که به طور طبیعی در مایع اطراف مفاصل، استخوان و مغز استخوان وجود دارد. این ماده علاوه بر بدن انسان، در بدن سایر موجودات هم یافت می شود. مثلا گلوکزآمین به طور طبیعی در استخوان حیوانات وجود دارد. در صدف و قارچ نیز مقدار زیادی از این ماده یافت می شود. این مکمل ورزشی، به دلیل اینکه در ساختار مفاصل و استخوان ها به کار می رود، نقش بسیار مهمی در سیستم اسکلتی انسان بر عهده دارد. به همین دلیل، شرکت های داروسازی مکمل ورزشی این ماده ارزشمند را تولید کرده و به بازار فروش عرضه کرده اند. گلوکز آمین، به ویژه گلوکزآمین سولفات(یکی از مشتقات گلوکزآمین است)، معمولا به صورت طبیعی از پوسته سخت پوستان از جمله صدف تهیه می شود. اما شرکت های داروسازی این ماده را به صورت مصنوعی در آزمایشگاه نیز تولید می کنند. از مکمل ورزشی گلوکزآمین، برای تسکین درد مفاصل و همچنین ترمیم غضروف های آسیب دیده به ویژه در درمان بیماری آرتروز استفاده می شود.

 

 

انواع مختلف مشتقات گلوکزآمین

بر اساس نمک پایه تشکیل دهنده گلوکزآمین ، مشتقات مختلفی از این ترکیب ساخته می شود که هر کدام با وجود شباهت هایی که به هم دارند، ویژگی های خاصی دارند. در نتیجه اثرات درمانی مختلفی روی بدن می گذارند. در ادامه به بررسی این مشتقات و ویژگی های آن ها می پردازیم.

 

گلوکزآمین سولفات

گلوکزآمین سولفات یکی از معروف ترین مشتقات گلوکزآمین است که از اضافه شدن نمک سولفات به این مکمل ماده به دست می آید. گلوکزآمین سولفات به طور طبیعی در مایع اطراف مفصل یافت می شود. به همین علت یکی از اصلی ترین موارد مصرف آن، درمان التهاب مفاصل و استخوان هاست. این مسئله برای ورزشکاران و کسانی که به صورت حرفه ای به بدنسازی مشغول هستند، اهمیت فوق العاده ای دارد. چرا که ورزشکاران به دلیل انجام تمرینات سخت، دائما در معرض آسیب و التهاب مفاصل قرار دارند. این مکمل ورزشی برای درمان درد کمر و زانو نیز کاربرد دارد. گلوکزآمین سولفات به صورت کرم های موضعی، خوراکی و تزریقی استفاده می شود. علاوه بر اهمیت ترکیب گلوکزآمین، سولفات موجود در آن برای ساخت غضروف استفاده می شود. به همین علت گفته می شود که مکمل ورزشی گلوکزآمین سولفات بهتر از مکمل بدون سولفات آن است.

 

کندروایتین سولفات

کندروایتین سولفات، یک GAG یا گلوکز آمینو گلیکان است. این ترکیب به طور طبیعی در بافت های همبند یا پیوندی بدن، از جمله تاندون ها، مفاصل و غضروف ها وجود دارد. وجود این ترکیب در بافت های همبند باعث استحکام این بافت ها می شود. در حقیقت کندروایتین سولفات جلوی عمل آنزیم های از بین برنده غضروف ها می گیرد. به همین علت مصرف این مکمل ورزشی تاثیر بسیار مهمی در حفظ سلامت مفاصل همچنین بهبود و ترمیم آن ها دارد. مکمل ورزشی کندروایتین سولفات را معمولا از منابع حیوانی مثل گاو یا نهنگ تهیه می کنند.

 

متیل سولفونیل متان یا ام اس ام MSM

این ترکیب شیمیایی نیز همانند دو مورد قبلی، به صورت طبیعی در بدن گیاهان و جانوران یافت می شود. متیل سولفونیل متان به عنوان یک ماده ضد تورم شناخته می شود. از مکمل ورزشی این ترکیب برای کاهش درد و همچنین کاهش اسپاسم های عضلانی استفاده می شود. همچنین این ماده اگر با ویتامین ث همراه شود، با همکاری یکدیگر می توانند کلاژن بسازند. وجود کلاژن برای سلامت استخوان، غضروف، ماهیچه و... ضروری است. در حقیقت عنصر گوگرد موجود در آن، نقش اصلی را در ساخت کلاژن ایفا می کند. متیل سولفونیل متان، باعث افزایش سرعت جذب گلوکزآمین می شود. در نتیجه در افزایش سرعت روند بهبودی بافت ها و مفاصل آسیب دیده نقش مهمی دارد. متیل سولفونیل متان اثر آنتی اکسیدانی خوبی دارد. به همین علت باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد شده و در نتیجه از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. این ماده از طریق میوه، غلات و سبزی به بدن می رسد و نکته جالب این است که تنها فرم ارگانیک سولفور، همین MSM است.

 

نقش گلوکزآمین سولفات، کندروایتین سولفات و MSM در یک مکمل

مشتقات مکمل ورزشی گلوکزآمین معمولا به صورت یک مکمل و در کنار هم تحت عنوان مکمل گلوکزآمین به بازار عرضه می شوند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هر سه ماده در بدن به صورت طبیعی حضور دارند. اما مصرف مکمل تقویتی آن ها می تواند به کاهش التهاب و در مفاصل کمک کند. از طرف دیگر، افراد مبتلا به التهاب مفاصل، غضروفشان در اثر ساییدگی نازک شده یا می شکند. این مکمل ورزشی، باعث افزایش ساخت غضروف و مایع سینوویال(مایع اطراف غضروف) می شود. در حقیقت این مکمل میزان ساخت ماده ای به نام هیالورونیک اسید را افزایش می دهد. وجود هیالورونیک اسید برای ساخت مایع سینوویال ضروری است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، سولفات موجود در این ترکیبات برای ساخت غضروف مورد استفاده قرار می گیرد. این موارد برای ورزشکاران اهمیت بیشتری دارد. زیرا همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ورزشکاران و بدنسازان به خاطر انجام تمرینات سخت و شدید در معرض انواع آسیب ها قرار دارند. مصرف این مکمل ورزشی باعث جلوگیری از ابتلا به التهاب مفاصل و موارد مشابه آن و همچنین درمان آن ها می شود.

 

نقش مکمل گلوکزآمین در ورزش و بدنسازی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، مهم ترین اثر مصرف مکمل ورزشی گلوکزآمین، ترمیم غضروف و مفاصل آسیب دیده است. ورزشکاران و افراد عادی از این مکمل برای تسکین درد و همچنین درمان بیماری های التهابی و تخریبی مفاصل مثل آرتروز استفاده می کنند. مفاصل ورزشکاران به خاطر فعالیت های شدید ورزشی، دچار ساییدگی شده و اغلب صدا می دهند. مکمل ورزشی گلوکزآمین برای بهبود این عارضه مفید است. یکی دیگر از موارد مصرف مکمل گلوکزآمین این است که با کندروایتین غضروف پیوند برقرار می کند. کندروایتین مسئول ایجاد حالت ارتجاعی در غضروف هاست. در نتیجه می تواند باعث حفظ حالت ارتجاعی و همچنین ایجاد حالت روان کنندگی در غضروف ها شود. تحقیقات نشان داده است که گلوکزآمین و کندروایتین در بهبود و کاهش دردهای مفصلی تاثیر دارند. بعضی از شرکت های داروسازی، به این مکمل ها ترکیبات دیگری را اضافه می کنند تا میزان اثر بخشی آن ها افزایش پیدا کند. از جمله این ترکیبات، می توان به ویتامین ث اشاره کرد. پیشتر اشاره کردیم که متیل سولفونیل متان همراه با ویتامین ث در ساخت کلاژن همکاری می کنند. در نتیجه این مسئله می تواند جلوی ابتلای ورزشکاران به بیماری های مفاصل و شکستگی استخوان را بگیرد. به طور کلی مهم ترین کاربرد این مکمل ورزشی، در ورزشکاران، جلوگیری از آسیب های مفصلی و غضروفی است.

 

نحوه مصرف مکمل تقویتی گلوکزآمین

نحوه مصرف هر مکمل، در درجه اول به نیازهای بدن شما و تجویز پزشک بستگی دارد. از طرف دیگر شرکت های داروسازی مختلف، دوزهای متفاوتی از این مکمل ورزشی را به بازار عرضه می کنند. بنابراین، شما می توانید به راهنمای مصرفی که همراه مکمل عرضه می شود، مراجعه کنید. به صورت کلی معمولا به افراد عادی توصیه می شود که روزانه سه عدد کپسول از این مکمل را مصرف کنند. دوز مصرف عمومی این مکمل، 1500 تا 3000 میلی گرم در روز است. باز هم تاکید می کنیم که میزان مصرف، ممکن است که در اشخاص مختلف متفاوت باشد. در ورزشکاران نیز تا حد زیادی به شدت تمرینات و برنامه تمرینی فرد بستگی دارد. باز هم تاکید میکنیم که قبل از مصرف، حتما با پزشک مشورت کنید. چرا که ممکن است این مکمل با داروهای دیگر، تداخل مصرف داشته باشد. همچنین از آنجایی که در اغلب موارد، این مکمل از پوسته صدف به دست می آید، اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید، از مصرف این مکمل خودداری کنید. عوارض مصرف این مکمل ورزشی می تواند شامل دل درد، اسهال، تهوع و استفراغ یا سوزش سر دل باشد.

نکته مهم در خصوص استفاده از مکمل ورزشی و مکمل تقویتی، استفاده از مکمل های اورجینال است. برای خرید مکمل تقویتی اورجینال، حتما باید به سایت های معتبر مراجعه نمایید. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل تقویتی و خرید مکمل ورزشی، به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. در این وبسایت شما می توانید از خدمات مشاوره و راهنمایی جهت خرید مکمل بدنسازی مورد نیازتان استفاده کنید.

2022-01-24 12:18:36


بازدید: 1203

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel