تندرست

کورکومین چیست

تندرست

کورکومین چیست

 کورکومین یا عصاره زردچوبه چیست

بدن ورزشکاران و بدنسازان، به واسطه تمرینات پیشرفته ای که انجام می دهند، به مواد مغذی و تقویتی فراوانی احتیاج دارد. تمام این مواد تقویتی، از طریق رژیم غذایی ورزشکار، تامین نمی شوند. چرا که به خاطر برنامه های تمرینی و رژیم غذایی و بحث کنترل وزن، ورزشکاران و افرادی که به ورزش بدنسازی مشغول هستند، بسیاری از مواد غذایی را از رژیم خود حذف می کنند. استفاده از مکمل تقویتی یکی از راه هایی است که مواد مورد نیاز بدن ورزشکاران را در اختیار آنها قرار می دهد. یکی از این مکمل های تقویتی، مکمل ورزشی کورکومین یا عصاره زردچوبه است. این مکمل، به دلیل خواص بیشماری که دارد، به داروخانه مکمل ها نیز معروف است. نکته مهم در خصوص مکمل ها این است که اکثر آن ها علاوه بر ورزشکاران و بدنسازان، توسط افراد عادی نیز مصرف می شوند. آشنایی با ترکیب و خواص مکمل ها، به شما کمک می کند که مکمل تقویتی مورد نیازتان را پیدا کنید.

 

 

معرفی ترکیب و ساختار کورکومین یا عصاره زردچوبه

زردچوبه، ادویه ای است که از گذشته های دور در آشپزخانه ایرانی ها وجود داشته است. این ادویه زرد رنگ از گیاهی گلدار به نام curcuma longa که از خانواده زنجبیل است، به دست می آید. زردچوبه علاوه بر خاصیت طعم دهندگی، خواص درمانی فراوانی نیز دارد. عمده خواص و ویژگی های زردچوبه به خاطر وجود ترکیبی به نام کورکومین است. در حقیقت در زردچوبه ترکیبی به نام کورکومینوئید وجود دارد. رنگ زرد زردچوبه به خاطر وجود این ترکیب است. در اثر شکستن ماده کورکومینوئید، سه ترکیب حاصل می شود که مهمترین آن کورکومین است و مهم ترین نقش و فعالیت را دارد. دو ماده دیگر دموتوکسی کورکومین و بیس دومتوکسی است. کورکومین در سیستم گوارش و در طی فرایند هضم، جذب بالایی ندارد. به همین علت شرکت های داروسازی، عصاره زردچوبه یا به عبارتی کورکومین را استخراج کرده و از آن برای ساخت مکمل تقویتی استفاده می کنند. به این ترتیب، ترکیبی به دست می آید که قدرت و اثر بخشی بیشتری نسبت به زردچوبه دارد.

 

 

خواص کورکومین و نحوه عملکرد و تاثیر آن بر بدن

از ویژگی های مهم کورکومین، می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی این ترکیب اشاره کرد. رادیکال های آزاد، ترکیباتی هستند که در طی بعضی از واکنش های زیستی در بدن تولید می شوند. رادیکال های آزاد، ترکیبات خطرناکی هستند که اگر خنثی نشوند، می توانند باعث بروز بیماری های خطرناکی از جمله سرطان و بیماری های التهابی مثل آرتریت شوند. کورکومین ها با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، این ترکیبات خطرناک را خنثی کرده و از بروز بیماری جلوگیری می کند. از گذشته تا به امروز، زردچوبه را به عنوان یک ترکیب ضد التهاب می شناسیم. بنابراین از دیگر خواص مکمل ورزشی کورکومین، می توان به خاصیت ضدالتهابی آن اشاره کرد. به این ترتیب از آن برای درمان بیماری های التهابی و پیشگیری از ابتلا به آن ها استفاده می کنند. کورکومین، مارکرهای التهابی را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. در نتیجه باعث بهبود بیماری های التهابی می شود. از طرفی آنتی اکسیدان ها با انجام واکنش های اکسیداسیون باعث ایجاد التهاب می شوند. ورزشکاران و بدنسازان به واسطه تمرینات فشرده و سخت، در معرض انواع بیماری های التهابی مثل التهاب مفاصل یا آرتریت یا آرتروز قرار دارند. در نتیجه این مکمل تقویتی در سلامت مفاصل و استخوان ها نقش دارد. از طرفی منشا بسیاری از بیماری های دیگر نیز، التهاب است. این مسئله اهمیت مکمل تقویتی کورکومین را به عنوان یک ضدالتهاب و آنتی اکسیدان نشان می دهد. این مکمل تقویتی در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی نیز نقش دارد. دیگر کارایی مکمل ورزشی کورکومین که برای ورزشکاران نیز اهمیت زیادی دارد، تاثیر آن در چربی سوزی است. به عبارت دیگر این ماده در تجزیه و از بین بردن لیپیدها در طی واکنش های شیمیایی نقش دارد. به این ترتیب از بیماری هایی که به دنبال تجمع چربی و افزایش وزن به وجود می آیند، جلوگیری می کند. علاوه بر آن می تواند به کاهش وزن کمک کند. تحقیقات نشان می دهند که این ماده در تنظیم سطح LDL کلسترول، گلوکز خون و فشار خون نقش دارد. در نتیجه کورکومین می تواند از ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، التهاب گوارشی مثل گاستريت و... جلوگیری کند. البته توجه داشته باشید که شناخت بیشتر این مکمل تقویتی و تایید تمام ادعاهای مربوط به این مکمل، نیازمند تحقیقات و پژوهش های بیشتری است.

 

 

نحوه استفاده از مکمل تقویتی کورکومین

این مکمل معمولا به صورت کپسول و قرص به بازار عرضه می شود. میزان و نحوه مصرف مکمل ورزشی کورکومین، تا حد بسیار زیادی به نیاز بدن فرد و همچنین به برنامه های تمرینی او بستگی دارد. از طرفی شرکت های داروسازی مختلف، این مکمل را در دوزهای متفاوتی تولید می کنند. بنابراین بهترین راه برای پیدا کردن دوز مناسب این مکمل، مشورت با پزشک است. راهنمای مصرف مکمل که همراه با محصول عرضه می شود نیز می تواند کمک کننده باشد. مصرف خودسرانه و بی رویه هرگونه مکملی از جمله مکمل کورکومین می تواند منجر به بروز واکنش های آلرژیک شود. طبق تحقیقات انجام شده، کپسول های این مکمل تقویتی معمولا 500 میلی گرمی الی 1 گرمی هستند. این مکمل ورزشی معمولا یک تا سه عدد در روز با توجه به نیازهای شما تجویز می شود. البته این مسئله بستگی به نیازهای بدن شما و تجویز پزشک دارد و مصرف بی رویه آن مشکل ساز است. کورکومین همچنین محلول در چربی است، به این معنی که تجزیه شده و در چربی یا روغن حل می شود. به همین دلیل توصیه می شود که مکمل‌های کورکومین همراه با وعده‌های غذایی پر از چربی مصرف شوند. از طرفی طبق تحقیقات انجام شده برای مبارزه با بیماری های التهابی، بهترین زمان مصرف مکمل تقویتی کورکومین، قبل از خواب و حدود ساعت 10 شب است. زیرا در این زمان تاثیر گذاری آن به بیشترین میزان خود می رسد. بنابراین بسته به نیازهای بدن شما، پزشک بهترین زمان و میزان مجاز مصرف این مکمل را تجویز می کند.

 

 

اگر قصد خرید مکمل ورزشی کورکومین را دارید، توجه داشته باشید که حتما از مکمل اورجینال استفاده کنید. مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت، مکمل های معتبری هستند و تنها در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت ها و خرید مکمل ورزشی به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

  

2021-11-11 10:27:11


بازدید: 1677

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel