تندرست

خواص امگا 3

تندرست

خواص امگا 3

امگا 3 چیست

امگا 3، یکی از شناخته شده ترین مکمل های مورد نیاز بدن است. این مکمل تقویتی در میان ورزشکاران نیز بسیار محبوب است. در حقیقت مقدار انرژی آزاد شده در اثر سوختن چربی ها در بدن بیش از دو برابر سوختن همان مقدار قند و کربوهیدرات است. این مسئله برای ورزشکاران، بدنسازان و صد البته کودکان اهمیت فراوانی دارد. امگا 3 وظایف مهمی را در بدن بر عهده دارد. به همین علت، کمبود آن عوارضی جدی را به دنبال خواهد داشت. از طرفی از آن جایی که این ماده جزو گروه چربی ها به حساب می آید، نباید در مصرف آن زیاده روی شود.

 

ساختار امگا 3

واحدهای سازنده چربی ها تحت عنوان اسید چرب شناخته می شوند. اسیدهای چرب مورد نیاز بدن به دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. آمینواسیدهای ضروری در بدن ساخته نمی شوند. بنابراین باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. اسیدهای چرب ضروری شامل اسید چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. وجود مکمل تقویتی امگا 3 برای حفظ سلامتی و همچنین رشد طبیعی بدن ضروری است. امگا 3 در غشای سلولی و در بافت ها و سلول های مختلف بدن ذخیره می شود و وظایف خود را انجام می دهد.

 

عملکرد و نقش امگا 3 در بدن

همانطور که اشاره کردیم، این مکمل تقویتی در ساختار غشای سلولی وجود دارد. به همین علت نقش مهمی در انجام فعالیت های فیزیولوژیک بدن دارد. یکی از مهم ترین نقش های امگا 3، تنظیم فعالیت های بدن است. وجود آن برای تنظیم فعالیت های سیستم عصبی ضروری است. یکی دیگر از نقش های این مکمل، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این مسئله برای ورزشکاران نیز اهمیت دارد. امگا 3 بر سلامت سیستم قلب و عروق نیز تاثیر فراوانی دارد. وجود امگا 3 برای حفظ سلامت ریه ها نیز ضروری است. این مکمل در تنظیم فعالیت هورمون ها نیز نقش مهمی دارد. یکی از مهم ترین خاصیت های امگا 3، نقش ضد التهابی آن است. مصرف مکمل امگا 3 به کاهش درد مفاصل نیز کمک می کند.

 

 

عوارض کمبود امگا 3

با توجه به نقشی که این مکمل تقویتی در حفاظت از سیستم اسکلتی دارد، یکی از عوارض کمبود آن، ایجاد التهاب در مفصل ها است. این التهاب با درد نیز همراه است. به طور کلی کمبود مکمل تقویتی امگا 3 ریسک ابتلا به بیماری های التهابی را افزایش می دهد. کمبود این مکمل ورزشی باعث احساس درد در عضلات نیز می شود. همانطور که گفتیم، وجود امگا 3 برای سلامت قلب و عروق ضروری است. پس کمبود آن باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می شود. کمبود امگا 3 باعث افت انرژی و افزایش احساس خستگی خواهد شد. کمبود این مکمل تقویتی الگوی خواب شخص را نیز دچار مشکل خواهد کرد. همچنین کمبود آن باعث خشکی پوست و شکنندگی موها خواهد شد.

 

عوارض مصرف بیش از حد امگا 3

مصرف بیش از حد امگا 3 عوارض سنگینی به دنبال دارد. بنابراین از مصرف خودسرانه مکمل امگا 3 اجتناب کنید. به خصوص اگر مبتلا به بیماری خاصی مثل دیابت هستید. اگرچه وجود مکمل تقویتی امگا 3 برای بدن بسیار ضروری است، اما اگر بیش از اندازه مصرف شود، با امگا 6 مقابله خواهد کرد و به این ترتیب جلوی جذب امگا 6 را خواهد گرفت.  مصرف این مکمل تقویتی باعث تغییر سطح قند خون خواهد شد. پس اگر بیماری خاصی مثل دیابت دارید، در مورد مصرف مکمل امگا 3 احتیاط کنید. به دلیل خاصیت ضد التهابی امگا 3، مصرف بیش از حد آن به سیستم ایمنی بدن آسیب خواهد رساند. مصرف زیاد این مکمل، می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک مثل جوش، کهیر، تورم گلو و لب ها خواهد شد. مصرف بیش از  حد امگا 3 خاصیت سیالیت خون را افزایش می دهد. پس می تواند منجر به افت بیش از حد فشار خون شود.

 

 

 

منابع طبیعی تهیه امگا 3

اصلی ترین منبع امگا 3، ماهی به خصوص ماهی های چرب و روغنی مثل ماهی سالمون و قزل آلا است. خاویار و میگو نیز از دیگر منابع دریایی این مکمل تقویتی هستند. کدو تنبل یا کدو حلوایی یکی از بهترین منابع امگا 3 است. تخم مرغ، گردو، لوبیا قرمز و دانه سویا نیز جزو منابع طبیعی این مکمل به شمار می آیند. نکته مهم در خصوص امگا 3 این است که بیشتر در غذاهای دریایی وجود دارد. متاسفانه در ایران غذاهای دریایی محبوبیت زیادی ندارند و بیشتر مردم تمایل به مصرف کربوهیدرات، گوشت و مرغ دارند. بنابراین با توجه به اهمیت زیاد امگا 3 در بدن، حتما مواد غذایی دارای این مکمل تقویتی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

فوائد مصرف امگا 3 برای ورزشکاران

یکی از اصلی ترین کارهای این مکمل، بهبود جریان خون است. این مسئله باعث می شود که ریکاوری ورزشکاران و بدنسازان بعد از تمرین به صورت بهتر و موثرتر انجام شود. این مکمل بدنسازی در تنظیم فعالیت هورمون ها نقش مهمی دارد. مصرف مکمل تقویتی امگا 3 با افزایش سرعت ترشح هورمون رشد، باعث رشد عضله ها می شود. این مسئله برای ورزشکارانی که قصد عضله سازی دارند، بسیار مهم است. این مکمل تقویتی باعث افزایش انرژی می شود. به همین ترتیب باعث بهبود عملکرد ورزشکار می شود. همانطور که گفتیم از اصلی ترین نقش های امگا 3، خاصیت ضدالتهابی آن است. بنابراین می تواند از ابتلا به التهاب مفاصل به خصوص در ورزشکاران جلوگیری کند.

 

 

 

مکمل امگا 3.6.9

مکمل امگا 3.6.9 یکی از مشتقات مکمل امگا 3 است. این مکمل حاوی هر سه نوع اسید چرب امگا 3 و امگا 6 و امگا 9 است. همانطور که گفتیم امگا 3 و امگا 6 جزو اسیدهای چرب ضروری هستند. پس باید بین این دو مکمل در بدن تعادل برقرار شود. امگا 6 در روغن آفتاب گردان، روغن ذرت و به طور کلی روغن های سرخ کردنی به فراوانی یافت می شود. به همین علت میزان امگا 6 مصرفی از طریق رژیم غذایی معمولا بسیار بیشتر از امگا 3 است. امگا 9 که با نام اسید اولئیک نیز شناخته می شود، یک اسیدچرب غیر اشباع است. امگا 9   نقش بسیار مهمی در فعالیت سلول های عصبی دارد. به همین علت کمبود آن تاثیر جدی بر سلامت سیستم عصبی می گذارد. همچنین امگا 9 چون نوعی چربی غیراشباع است، نقش مهمی در جلوگیری از مسدود شدن رگ ها و در نتیجه جلوگیری از سکته قلبی دارد. امگا 9 در زیتون، روغن های گیاهی و انواع مغزها وجود دارد. مکمل امگا 3.6.9 معمولا به شکل کپسول‌های ژلاتینی نرم عرضه می شود. از اصلی ترین نقش های این مکمل تقویتی می توان به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون اشاره کرد. مصرف این مکمل تقویتی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار مفید است. این مکمل شامل سطح بالایی از ویتامین  A ، ویتامین D، روغن ماهی و روغن کبد ماهی است. به همین علت در دوران قبل از بارداری و همچنین برای زنان باردار ممنوعیت مصرف دارد. این مکمل اگر با دستور پزشک مصرف شود، در بهبود علائم بیماری های التهابی مثل لوپوس نیز موثر است. امگا 3.6.9 به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند. همچنین در بهبود عملکرد سیستم عصبی نیز نقش مهمی دارد. این مکمل تقویتی در رشد حجم عضلات نیز تاثیر به سزایی دارد.

اگر قصد خرید مکمل بدنسازی را دارید، توجه داشته باشید که حتما از مکمل های اورجینال و تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت استفاده کنید. شما می توانید برای خرید مکمل و آگاهی از قیمت مکمل ها به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. در این وب سایت می توانید مکمل های اصل را مشاهده کرده و خریداری نمایید.

2021-10-09 18:10:47


بازدید: 510

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel