تندرست

کلاژن چیست

تندرست

کلاژن چیست

 معرفی مکمل تقویتی کلاژن

بدن ما برای انجام وظایف خود، به مولکول ها و مواد مغذی فراوانی نیاز دارد. هر کدام از این مواد مغذی نقش به خصوصی در بدن بر عهده دارند. علاوه بر آن، کمبود هر کدام بر روی فعالیت دیگری تاثیر گذاشته و در نهایت منجر به بروز اختلال در عملکرد ارگان های مختلف بدن می شود.

بنابراین اگر با کمبود یکی از این مواد حیاتی مواجه شدیم، لازم است که سریعا نسبت به جبران آن اقدام کنیم. جبران کمبود این مواد مغذی از طریق گنجاندن مواد غذایی حاوی آن ها در رژیم غذایی صورت می گیرد. یکی دیگر از راه های جبران کمبود این مواد حیاتی، مصرف مکمل تقویتی آن ها است.

مکمل های تقویتی به شکل های گوناگون تولید شده و به بازار فروش عرضه می شوند و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. مصرف مکمل های ورزشی برای ورزشکاران و بدنسازان اهمیت بیشتری دارد. چرا که دائما در حال انجام تمرینات شدید هستند. به همین علت ممکن است که آسیب ببینند یا به خاطر رعایت رژیم غذایی خاصی، با کمبود برخی از این مواد مغذی مواجه شوند.

مصرف مکمل تقویتی به ورزشکاران و کسانی که به بدنسازی مشغول هستند کمک می کند تا نیاز خود به مواد مغذی و معدنی را به خوبی برطرف کرده و از خطرات احتمالی کمبود آن ها در امان بمانند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد یک مکمل تقویتی حیاتی، محبوب و پرکاربرد در میان ورزشکاران صحبت کنیم. این مکمل، مکمل تقویتی کلاژن نام دارد. در ادامه ماهیت و خصوصیات این مکمل ورزشی را بررسی می کنیم.

 

 

ماهیت کلاژن

 

کلاژن یک نوع پروتئین است. کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن است. این پروتئین رشته ای در محیط خارج سلولی وجود دارد.درحقیقت دربدن ما سلول هایی تحت عنوان فیبروبلاست وجود دارند که وظیفه ساخت کلاژن را انجام می دهند. البته وظیفه ساخت این پروتئین در استخوان بر عهده استئوبلاست، درغضروف برعهده کندروبلاست و دردندان بر عهده ادونتوبلاست است.

کلاژن در انواع بافت های پیوندی یا همبند موجود در بدن ما از جمله پوست، استخوان، دندان، غضروف و... وجود دارد اما میزان کلاژن وهمچنین نوع کلاژن موجود در این بافت ها، با یک دیگر متفاوت است. وجود کلاژن به بافت استحکام می بخشد بنابراین هر چقدر که میزان کلاژن در یک بافت بیشتر باشد، استحکام آن بافت افزایش می یابد.

در حقیقت در میان رشته های بافت پیوندی، کلاژن سخت ترین رشته است و اگر از بین برود، ترمیم آن به سختی صورت می گیرد. همانطور که اشاره کردیم، کلاژن انواع مختلفی دارد و در هر بافت پیوندی، یک نوع از آن فراوان تر است. مثلا کلاژن نوع یک در استخوان فراوان تر است. کلاژن نوع دو در غضروف دیده می شود و به شکل فیبریل است.

لازم به ذکر است که کلاژن در دیواره رگ های خونی هم یافت می شود. در نتیجه در استحکام دیواره رگ ها و مویرگ ها نقش مهمی را بر عهده دارد. کلاژن در گوشت گاو، مرغ و ماهی به فراوانی یافت می شود.

 

نقش کلاژن در بدن انسان و تاثیر مکمل تقویتی آن استخوان و مفاصل و عضلات

 

همانطور که گفتیم کلاژن نوعی پروتئین رشته ای است که در بافت های همبند به فراوانی یافت می شود. وجود کلاژن برای استحکام استخوان ها ضروری است. در نتیجه کاهش تولید آن در بدن می تواند منجر به ضعف استخوان ها و در نتیجه پوکی استخوان و ایجاد شکستگی در استخوان ها شود.

به این ترتیب مصرف مکمل تقویتی کلاژن باعث تقویت استخوان ها شده و از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری می کند. وجود کلاژن برای حفظ سلامت استخوان ها نیز بسیار ضروری است. از طرف دیگر جنس مفاصل از غضروف است. اگر کلاژن در بدن ساخته نشود، مفاصل و غضروف های بدن به مرور تحلیل می روند و فرد را دچار دردهای شدید و مشکلات فراوانی می کنند.

از طرف دیگر اگر فرد دچار کمبود کلاژن باشد، مفاصل آسیب دیده به سختی ترمیم می شوند. این مسئله برای ورزشکاران و بدنسازان اهمیت ویژه ای دارد. در واقع ورزشکاران تمرینات بدنی سخت و شدیدی را انجام می دهند. در نتیجه دائما در معرض آسیب های گوناگون استخوان و مفصل به ویژه ساییدگی مفصل قرار دارند.

مصرف مکمل تقویتی کلاژن دردهای مفصلی را کاهش داده و از بروز آسیب های شدید مفصلی جلوگیری می کند. به همین ترتیب این مکمل تاثیر زیادی بر روی فعالیت ورزشکار و تمرینات ورزشی او می گذارد. زیرا باعث استحکام استخوان ها و مفاصل شده و دردهای مفصلی را کاهش می دهد.

در نتیجه باعث افزایش راندمان ورزشکار می شود. همچنین احتمال آسیب دیدگی او را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کلاژن در عضلات هم وجود دارد. مصرف مکمل کلاژن موجب ترمیم بافت عضلات و تقویت آن ها می شود.

 

 

نقش کلاژن در بدن و تاثیر مکمل آن بر پوست و مو

 

وجود کلاژن در بدن برای حفظ سلامت پوست و مو بسیار ضروری است. پروتئین کلاژن یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده پوست است و موجب سفتی و شادابی پوست می شود. با افزایش سن میزان تولید کلاژن در بدن کاهش می یابد در نتیجه پوست افراد دچار چین و چروک می شود و شادابی خود را از دست می دهد.

مصرف مکمل تقویتی کلاژن باعث حفظ حالت شادابی پوست شده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. مصرف مکمل تقویتی کلاژن از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث افزایش رطوبت پوست می شود. همچنین مصرف کلاژن، پروتئین سازی در پوست را تحریک می کند. در نتیجه تولید پروتئین هایی مثل الاستین و فیبرین در پوست افزایش می یابد. این مسئله به حفظ سلامت پوست و شادابی فرد کمک می کند. از طرف دیگر کلاژن، پروتئین اصلی سازنده موها است.

کمبود این پروتئین باعث شکنندگی و از هم گسیختگی موها می شود. مصرف مکمل تقویتی کلاژن منجر به تحریک تولید اسید آمینه در مو می شود. در نتیجه پروتئین سازی در موها افزایش می یابد. به این ترتیب سلامت و درخشندگی و استحکام موها افزایش می یابد. یکی دیگر از اصلی ترین تاثیرات کلاژن، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است.

در حقیقت در اثر واکنش هایی که در اطراف فولیکول مو انجام می شود، مولکول های مضری تحت عنوان رادیکال آزاد تولید می شود. کلاژن در نقش یک آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث خنثی کردن این رادیکال های آزاد می شود. به این ترتیب از از بین رفتن فولیکول های مو جلوگیری کرده و جلوی ریزش مو را می گیرد. به همین خاطر است که اگر میزان تولید کلاژن در بدن کاهش یابد، فرد دچار ریزش مو می شود.  

 

ساختار کلاژن

اشکال گوناگون  مکمل تقویتی کلاژن

 

مکمل تقویتی کلاژن به شکل های مختلفی مورد استفاده مردم علی الخصوص ورزشکاران قرار می گیرد. یکی از اشکال مکمل تقویتی کلاژن، به صورت پودر تولید می شود. شما باید مقدار مناسبی از این پودر را با آب گرم مخلوط کرده و محلول حاصل را میل کنید. این مکمل های پودری به جز آب، با نوشیدنی های دیگری نیز ترکیب می شوند.

نکته مهم در خصوص پودرهای مایع این است که اغلب در آب گرم، بهتر حل می شوند. شما می توانید این پودر را با آب گرم مخلوط کرده و سپس در نوشیدنی سرد دیگری بریزید. یکی دیگر از اشکال مکمل تقویتی کلاژن، کلاژن مایع است که به شکل خوراکی یا تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد. مکمل های پروتئینی وقتی مصرف می شوند، ابتدا در بدن تجزیه شده و به ذرات تشکیل دهنده خود، یعنی آمینواسیدها می شکنند.

در مورد مکمل های مایع، این اتفاق از قبل می افتد. یعنی پروتئین ها از قبل شکسته شده اند و به همان شکل وارد بدن می شوند. به این ترتیب جذب آن ها با سرعت بیشتری صورت می گیرد. این مکمل ها یا به بدن تزریق می شوند یا با مایعاتی مثل آب، آب میوه و سایر نوشیدنی ها ترکیب می شوند.

یکی دیگر اشکال مکمل ورزشی کلاژن، قرص یا کپسول است که محبوبیت زیادی بین مردم عادی دارد. شما می توانید این قرص ها را همراه با آب فراوان میل کنید. به طور کلی، سرعت جذب کلاژن مایع از سایر انواع کلاژن بیشتر است.

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی جامع و کاربردی را در خصوص مکمل کلاژن در اختیار شما قرار دهیم. نکته بسیار مهم در خصوص مکمل تقویتی کلاژن این است که محل استفاده از کلاژن مصرف شده در بدن مشخص نیست. یعنی ممکن است شما کلاژن را برای ترمیم عضلات خود مصرف کرده باشید اما از آن برای ترمیم پوست یا مفاصل استفاده شود.

مصرف بیش از حد کلاژن می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک در بدن شود. همچنین مکمل کلاژن از منابع طبیعی مختلفی به دست می آید. و اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید، از مصرف مکمل های کلاژن که از منابع دریایی مثل ماهی یا صدف به دست می آید، پرهیز می کند. به طور کلی قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکته مهم در خصوص مکمل ورزشی، استفاده از مکمل اورجینال است. در حقیقت خرید مکمل ورزشی اورجینال، چالش مهمی است. استفاده از مکمل هایی که توسط شرکت های معتبر تولید نشده اند، به شدت خطرناک بوده و حتی می تواند زندگی شخص را به خطر بیندازد. 

وب سایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان امکانی را برای شما فراهم آورده که بتوانید از قیمت انواع مکمل ورزشی آگاه شوید و به راحتی خرید مکمل ورزشی را به صورت غیرحضوری انجام دهید. از طریق این سایت، می توانید از مشاوره و راهنمایی در خصوص انواع مکمل ها،نحوه مصرف مکمل ورزشی و ... استفاده کنید. همچنین می توانید با مشورت با کارشناسان، مکمل مورد نیاز بدنتان را پیدا کرده و خریداری کنید.

 

 

2022-02-01 18:40:30


بازدید: 644

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel