تندرست

ملاتونین چیست

تندرست

ملاتونین چیست

 معرفی مکمل تقویتی ملاتونین

بدون شک، خواب نعمتی است که خداوند آن را به انسان عطا کرده است. خواب، اگر خوب، با کیفیت و کافی باشد، تاثیر شگفت انگیزی بر سلامت انسان می گذارد. بر خلاف تصور عموم مردم، بدن ما مجهز به یک ساعت فوق حرفه ای و پیشرفته است. ساعتی که کوچک ترین تغییرات شب و روز را به بدن اطلاع می دهد تا بدن خود را با آن تنظیم کند. در این بین، بعضی از مکمل ها، مثل مکمل تقویتی ملاتونین، در تنظیم این ساعت تاثیر دارند و باعث افزایش کیفیت خواب و در نتیجه بهبود کیفیت فعالیت انسان در زمان بیداری می شود. خواب کافی و درست، بر روی تک تک ارگان های بدن تاثیر می گذارد. سیستم گوارش در ساعت خاصی به استراحت می پردازد. کبد در ساعت های به خصوصی از شبانه روز به پاک سازی بدن می پردازد. اگر خواب شخص خوب و با کیفیت باشد، سیستم اسکلتی و عضلانی او به خوبی ریکاوری شده و فرد را برای فعالیت های زمان بیداری آماده می کند. خواب، اگر با کیفیت باشد، باعث بهبود قدرت تفکر انسان شده و تمرکز شخص را در طول روز و در زمان بیداری افزایش می دهد. خواب با کیفیت و کافی، بر روی وزن شخص تاثیر گذاشته و به کاهش وزن و دستیابی به وزن ایده آل کمک می کند. در ادامه قصد داریم تا در مورد مکمل تقویتی ملاتونین صحبت کنیم. مکملی که خود نوعی هورمون است و به تنظیم خواب شخص کمک فراوانی می کند.

 

 

ماهیت ملاتونین

ملاتونین نوعی هورمون است. در مغز ما، غده کوچکی به نام غده پینه آل یا غده صنوبری وجود دارد. هورمون ملاتونین از این غده به خون ترشح می شود. در حقیقت تاثیرات ملاتونین بر روی بدن، هنوز به طور کامل شناخته نشده است. اما تاثیر آن بر تنظیم ریتم شبانه روزی و تنظیم خواب فرد اثبات شده است. شب ها، میزان ترشح این هورمون در بدن افزایش می یابد. در مقابل روزها ترشح آن کاهش یافته و حداقل مقدار ترشح آن در ظهرها اتفاق می افتد. به این ترتیب غده پینه آل با کم و زیاد کردن ترشحات خود باعث تنظیم خواب شخص می شود. ملاتونین هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن ساخته می شود و به میزان بسیار کمی از طریق رژیم غذایی به بدن شخص می رسد. نکته جالب در خصوص ملاتونین این است که با افزایش سن، میزان ترشح آن در بدن کاهش پیدا می کند. به این ترتیب محققان حدس میزنند که احتمالا ارتباطی بین کاهش هورمون ملاتونین در خون و کاهش ساعت های خواب افراد سالمند وجود دارد. نکته جالب دیگر در خصوص ملاتونین این است که میزان ترشح آن با تغییر فصل ممکن است تغییر کند. به طور مثال با آغاز زمستان ممکن است که غده پینه آل زودتر از زمان مقرر شروع به ترشح آن کند. اما در فصل زمستان این غده اغلب دیرتر از زمان موعد شروع به ترشح ملاتونین می کند. پژوهشگران معتقد هستند که این تغییرات ممکن است در بروز افسردگی زمستانی یا بیماری خلقی فصلی تاثیر داشته باشد.

ملاتونبن

نحوه عملکرد هورمون ملاتونین برای تنظیم خواب

همانطور که اشاره کردیم، اصلی ترین عملکرد این هورمون، تنظیم ریتم های شبانه روزی است. بنابراین مهم ترین کار این هورمون تنظیم خواب شخص است. به طور کلی، الگوی ترشح هورمون ها، تاثیرات آن ها را در بدن کنترل می کند. در بدن ما، مکانیسم های مختلفی برای تنظیم ترشح هورمون ها وجود دارد. مثلا مکانیسم خود تنظیمی که غلظت خود هورمون در خون باعث تحریک غده برای ترشح همان هورمون می شود یا برعکس جلوی ترشح هورمون را می گیرد. مکانیسم دیگری که برای تنظیم ترشح هورمون وجود دارد، تغییر نور و ساعت در شبانه روز است. هورمون ملاتونین به این طریق تاثیر خود را می گذارد. در حقیقت، در ابتدا ماده ای تحت عنوان تریپتوفان در بدن تولید می شود. در ادامه این ماده در مغز به سروتونین تبدیل می شود. سروتونین به سمت غده پینه آل رفته و باعث آغاز یک سری واکنش وابسته به نور در این غده می شود. در طول روز، گیرنده های نور موجود در چشم، تحریک شده و پیام عصبی را به مغز ارسال می کنند. در نتیجه این پیام عصبی غده پینه آل ترشح هورمون ملاتونین را در بدن کاهش می دهد. نزدیک ظهر، میزان ترشح این هورمون به حداقل خود می رسد. با گذشت زمان و تاریک شدن هوا، مغز و درنتیجه غده پینه آل سیگنال مهاری از جانب نور و روشنایی دریافت نمی کند. در نتیجه ترشحات خود را که همان هورمون ملاتونین باشد، به خون می ریزد. همانطور که گفتیم ترشح این هورمون شب ها به حداکثر میزان خود می رسد. در نتیجه ملاتونین سیگنال هایی را برای آماده کردن بدن فرد برای خواب ایجاد می کند.

 

تاثیر مکمل تقویتی ملاتونین بر بدن

همانطور که گفتیم، ملاتونین بدن را برای خواب آماده می کند. امروزه مکمل تقویتی ملاتونین به صورت مصنوعی توسط شرکت های داروسازی ساخته شده و در اختیار افراد قرار می گیرد. بدن برخی از افراد به صورت طبیعی، ملاتونین کمی تولید می کند. در نتیجه ممکن است که این اشخاص با مشکل اختلال خواب مواجه شوند. مصرف مکمل تقویتی ملاتونین می تواند به حل مشکلشان کمک کند. البته این مکمل اگر در زمان درست مصرف نشود، باعث به هم خوردن ریتم طبیعی بدن شده و فرد را با مشکلات فراوانی مواجه می سازد. فلذا بدون مشورت به پزشک، به هیچ عنوان از این مکمل تقویتی و سایر مکمل های خواب آور استفاده نکنید. همچنین افرادی که ساعت خوابشان با بقیه متفاوت است نیز می توانند از این مکمل تقویتی استفاده کنند. مثلا افرادی که مجبورند عصرها یا شب ها سرکار بروند مانند پزشکان، پرستاران و به طور کلی کسانی که به صورت شیفتی کار می کنند ممکن است با مشکل بی خوابی و اختلال خواب مواجه شوند. در نتیجه می توانند از این مکمل استفاده کنند.

 

تاثیر مکمل تقویتی ملاتونین بر ورزشکاران

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کیفیت خواب شخص تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت و راندمان عملکرد فرد در زمان بیداری دارد. همین موضوع اهمیت خواب مناسب، کافی و باکیفیت را برای ورزشکاران نشان می دهد. کیفیت خواب برای ورزشکاران و بدنسازان به شدت مهم است. به همین علت این مکمل به میزان گسترده ای توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. خواب کافی و با کیفیت باعث ریکاوری مناسب عضلات شده و از ایجاد دردهای عضلانی جلوگیری می کند. اگر خواب ورزشکار با کیفیت باشد، سیستم عصبی مرکزی به صورت موثرتری در طول روز و در حین انجام تمرینات ورزشی به فعالیت می پردازد. از طرف دیگر در تمرینات و فعالیت های شدید بدنی، متابولیسم به شدت افزایش می یابد در نتیجه میزان تولید فاکتورهای التهابی، آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد نیز در بدن افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل تقویتی ملاتونین می تواند باعث کاهش این ترکیبات مضر، یعنی آنتی اکسیدان ها و فاکتورهای التهابی شود. در نتیجه باعث حفظ سلول ها و جلوگیری از ایجاد التهاب و بیماری های خطرناکی مثل آرتریت و سرطان می شود.

ملاتونبن چیست

نحوه مصرف مکمل تقویتی ملاتونین

مکمل تقویتی ملاتونین به صورت قرص های بلعیدنی و زیرزبانی، با دوزهای 3، 5 و 10 میلی گرمی تولید می شود. دوز مصرف و همچنین زمان مصرف این مکمل به نیازهای بدن شما و تشخیص پزشک بستگی دارد. مصرف بیش از اندازه این مکمل تقویتی به شدت خطرناک بوده و باعث به هم ریختن الگوی طبیعی خواب شخص می شود. به صورت کلی توصیه می شود که دو ساعت قبل از خواب از این مکمل تقویتی استفاده شود. اما این یک قاعده کلی است و می تواند بسته به نیاز افراد تغییر کند. تفاوت قرص های بلعیدنی و زیرزبانی در سرعت جذب آن هاست. در زیر زبان، خون رسانی بسیار بالاست. از طرف دیگر مخاط فراوانی دارد و سد کمتری برای جذب دارو وجود دارد. به همین علت سرعت جذب قرص های زیرزبانی نسبت به قرص های بلعیدنی بسیار بالاست. قرص های بلعیدنی ابتدا به سیستم گوارش رفته و سپس از طریق مخاط لوله گوارش جذب می شوند. پس نتیجه می گیریم که سرعت جذب و تاثیر دارو در قرص های زیرزبانی بیش تر از بلعیدنی است.

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامع و کاربردی را در خصوص مکمل تقویتی ملاتونین در اختیار شما قرار دهیم. توجه داشته باشید که تعیین دوز مناسب و نحوه مصرف این مکمل تنها توسط پزشک صورت می گیرد. بنابراین از مصرف خودسرانه این مکمل خودداری کنید.

نکته مهم در خصوص مکمل ورزشی، استفاده از مکمل اورجینال است. در حقیقت خرید مکمل ورزشی اورجینال، چالش مهمی است. استفاده از مکمل هایی که توسط شرکت های معتبر تولید نشده اند، به شدت خطرناک بوده و حتی می تواند زندگی شخص را به خطر بیندازد. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل ورزشی و خرید مکمل ورزشی، به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. از طریق این سایت، می توانید از مشاوره و راهنمایی در خصوص انواع مکمل ها، نحوه مصرف مکمل ورزشی و ... استفاده کنید. همچنین می توانید با مشورت با کارشناسان، مکمل مورد نیاز بدنتان را پیدا کرده و خریداری کنید.

  

2022-01-30 16:49:38


بازدید: 756

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel