تندرست

سلنیوم چیست

تندرست

سلنیوم چیست

سلنیوم چیست

بدن ما برای انجام فعالیت های خود، به عناصر و مواد مختلفی نیاز دارد. کمبود هر یک از این مواد، عملکرد ارگان های مختلف بدن را با مشکل مواجه می سازد. مصرف مکمل تقویتی می تواند کمبود این مواد را جبران کرده و باعث بهبود وضعیت سلامتی شما شود. دسته ای از مواد مهمی که بدن به آن ها نیاز دارد، مینرال ها یا مواد معدنی هستند. در حقیقت مواد مورد نیاز بدن به دو دسته تقسیم می شوند. گروهی از مواد مورد نیاز بدن ما مثل کربوهیدرات، چربی، پروتئین و... جزو مواد ارگانیک به شمار می روند. دسته ی دیگر، مواد معدنی هستند که جزو گروه مواد غیر ارگانیک به حساب می آیند. این دو گروه با یک دیگر همکاری کرده و باعث می شود که اعمال ارگان های مختلف به خوبی انجام شود. به همین علت کمبود هر یک از این مواد، بر عملکرد دیگری تاثیر دارد. از طرفی ، ورزشکاران و بدنسازان، تحث تمرینات شدید ورزشی قرار دارند. از طرف دیگر مجبور به رعایت رژیم های غذایی خاصی هستند. یکی از این مواد معدنی که بدن همه ما به آن نیاز دارد، سلنیوم است. در این مقاله قصد داریم با خواص و کاربرد مکمل ورزشی سلنیوم آشنا شویم.

 

 

معرفی ترکیب و ساختار مکمل سلنیوم

سلنیوم یکی از عناصر جدول تناوبی عنصر هاست. همچنین یکی از کمیاب ترین عناصر موجود در زمین است. عنصر سلنیوم بخش زیادی از پروتئین های بدن را تشکیل می دهد. همانطور که اشاره کردیم، سلنیوم نوعی ماده معدنی است. مواد معدنی یا مینرال های مورد نیاز بدن، به دو دسته میکرومینرال ها و ماکرومینرال ها تقسیم می شوند. ماکرومینرال ها شامل سدیم، کلسیم، منیزیم، کلر و... هستند. میکرومینرال ها نیز موادی مثل سلنیوم، ید، آهن، روی و... را شامل می شود. سلنیوم چون واکنش پذیری بالایی دارد، معمولا به صورت ترکیب یافت می شود. در حقیقت سلنیوم در بدن بیشتر به شکل سلنوپروتئین وجود دارد. اگرچه وجود سلنیوم برای بدن ضروری است، اما بدن به میزان کمی از آن نیاز دارد. مصرف بیش از اندازه این ماده معدنی، باعث بروز مسمومیت خواهد شد و بسیار خطرناک است. این ماده معدنی، جزو مواد ضروری مورد نیاز بدن است. یعنی در بدن ساخته نمی شود و باید از طریق غذا سلنیوم مورد نیاز بدن تامین شود. مواد غذایی مثل سبوس گندم، مخمر آبجو، سیر، غلات، تخم آفتاب گردان، آجیل و کنجد منابع خوبی برای تامین سلنیوم مورد نیاز بدن هستند. از طرف دیگر، مواد دیگری مثل ویتامین ای E که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، باعث تاثیرگذاری بیشتر این مکمل می شوند. البته مکمل تقویتی سلنیوم با برخی از داروها ممکن است تداخل مصرف داشته باشد. پس اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید. این مکمل برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد. زیرا می تواند باعث بهبود ریکاوری و بازسازی ماهیچه ها شود. ورزشکاران و کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، می توانند با مشورت پزشک، از مکمل تقویتی سلنیوم نیز استفاده کنند.

 

 

نحوه عملکرد مکمل تقویتی سلنیوم و تاثیر آن بر بدن

یکی از مهم ترین نقش های سلنیوم، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. در طی واکنش ها و متابولیسم های مختلفی که در بدن انسان صورت می گیرد، یک سری محصولات فرعی و ناخواسته تولید می شوند. دسته ای از این محصولات رادیکال های آزاد هستند. رادیکال های آزاد مولکول های بسیار خطرناکی هستند که می توانند باعث بروز بیماری های قلبی، انواع بیماری های التهابی، سرطان و ... شوند. موادی که مثل سلنیوم خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. در نتیجه جلوی فعالیت این مولکول های خطرناک گرفته می شود. مصرف آنتی اکسیدان ها برای ورزشکاران و بدنسازان، اهمیت فوق العاده دارد. زیرا به خاطر مصرف مکمل های گوناگون و انجام تمرینات فشرده و سخت، متابولیسم بدنشان افزایش می یابد. در نتیجه مصرف مکمل تقویتی سلنیوم، ریسک ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد. سلنیوم به خاطر خاصیت ضد التهابی اش، در کند کردن روند پیری نقش دارد. این ماده معدنی، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. بعد از شیوع ویروس کرونا، توجه بیشترپزشکان به اهمیت فوق العاده آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها جلب شد. از طرفی این مکمل تقویتی، به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی اش، از تشکیل پلاک کلسترول و لخته خون، جلوگیری می کند. در نتیجه باعث پیشگیری از بروز بیماری های قلبی می شود. سلنیوم در ساخت DNA و تولید مثل نیز نقش دارد. همچنین سلنیوم نقش بسیار مهمی در عملکرد غده تیروئید و تولید هورمون های تیروئیدی بر عهده دارد. یکی دیگر از خواص این مکمل تقویتی، نقش آن در بهبود ریکاوری عضلات است. این مسئله برای ورزشکاران و کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، اهمیت فوق العاده ای دارد. در نتیجه خستگی عضلات ورزشکار بعد از تمرین کاهش پیدا کرده و راندمان عملکرد او افزایش می یابد. به این ترتیب یکی از اصلی ترین عوارض کمبود این عنصر ارزشمند در بدن، خستگی زیاد است که می تواند زندگی عادی و روزمره افراد را با مشکل مواجه سازد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اگرچه سلنیوم نقش بسیار مهمی در بدن بر عهده دارد، بدن به میزان کمی از آن نیاز دارد. بنابراین مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز مکمل تقویتی سلنیوم، منجر به بروز مسمومیت می شود. همچنین مصرف این مکمل می تواند عوارضی مثل حالت تهوع و استفراغ و دل درد به دنبال داشته باشد.

 

 

توجه داشته باشید که قبل از آغاز مصرف انواع مکمل ها باید با خواص و عوارض آن ها آشنایی داشته باشید. آشنایی با این موارد به شما کمک می کند مکمل تقویتی و مکمل بدنسازی مناسب خود را پیدا کرده و خریداری کنید. اگر قصد استفاده از مکمل تقویتی را دارید، توجه داشته باشید که حتما از مکمل اورجینال استفاده کنید. استفاده از مکمل های غیر معتبر و تقلبی به شدت خطرناک است و می تواند سلامتی و زندگی شما را به خطر بیندازد. مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت، مکمل های معتبری هستند و تنها در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت ها و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

 

2021-11-14 11:24:43


بازدید: 507

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel