تندرست

محافظ کبد چیست

تندرست

محافظ کبد چیست

 عصاره خار مریم یا محافظ کبد چیست

ورزشکاران و بدنسازان از مکمل های گوناگونی استفاده می کنند. هرکدام از این مکمل ها کاربرد خاص خود را دارند و در زمان خاصی مصرف می شوند. یکی از معروف ترین مکمل های موجود در بازار، مکمل ورزشی عصاره خار مریم است. این مکمل ورزشی به محافظ کبد نیز معروف است. این مکمل ورزشی در خارج از کشور نیز مورد استفاده ورزشکاران قرار می گیرد. نکته حائز اهمیت در خصوص مصرف هرگونه مکمل ورزشی، زمان و نحوه مصرف آن است. اگر می خواهید از مصرف مکمل، بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، باید به زمان و نحوه مصرف آن به طور ویژه توجه کنید.

 

ماهیت و ساختار عصاره خار مریم

عصاره خار مریم با نام علمی سیلی مارین (Silybum marianum) یا ماریتیغال و نام لاتین milk thistle نیز شناخته می شود. گیاه خار مریم گیاهی خودرو است که در ایران نیز به فراوانی رشد می کند. خاصیت این گیاه به دلیل وجود ترکیبات خاصی به نام فلاونوئید است. این گیاه تاثیر فراوانی در محافظت از کبد و بهبود بیماری های کبدی دارد. پژوهش ها نشان داده است که این گیاه در کنترل بیماری دیابت نوع 2 نیز نقش دارد. جالب است بدانید که این مکمل ورزشی در ایران با نام قرص لیورگل از شرکت گل دارو به فروش می رسد و علاوه بر اینکه به عنوان مکمل بدنسازی استفاده می شود، از آن برای درمان بیماری هایی نظیر کبد چرب نیز استفاده می کنند.

 

 

نقش عصاره خار مریم در محافظت از کبد

همانطور که اشاره کردیم، این مکمل ورزشی به محافظ کبد مشهور است. زیرا دارای ترکیبات خاصی به نام فلاونوئید است. مجموعه فلاونوئیدهای موجود در این گیاه سیلی مارین نامیده می شود. در حقیقت دلیل نام گذاری این گیاه به نام سیلی مارین، به خاطر ترکیبات خاص موجود در آن است. فلاونوئید ها ترکیباتی هستند که کبد را از سموم مختلف پاک کرده و از آن محافظت می کند. به علاوه، عصاره خار مریم نقش آنتی اکسیدانی دارد. کبد، ارگانی است که نقش آن پاکسازی بدن از مواد سمی است. وقتی کبد مواد سمی موجود در بدن را می سوزاند و از بین می برد، مولکول های بسیار خطرناکی به نام رادیکال آزاد، تولید می شوند. رادیکال های آزاد عملکرد سلول های بدن را دچار اختلال کرده و حتی می توانند باعث بروز سرطان شوند. اما عصاره خار مریم با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، رادیکال های آزاد را خنثی کرده و کبد را از این مولکول های خطرناک پاک می کنند.  به همین علت به این مکمل ورزشی، محافظ کبد نیز گفته می شود.

 

عصاره خار مریم به عنوان کبد شور

عصاره خار مریم و مکمل های تقویتی مشتق شده از آن، در میان ورزشکاران و به خصوص کسانی که مشغول به بدنسازی هستند، به کبد شور معروف است. این اصطلاح در حقیقت به همان خاصیت پاکسازی کبد توسط این ماده باز میگردد. ورزشکاران و به ویژه بدنسازان معمولا از داروهای هورمونی به صورت قرص، کپسول و آمپول استفاده می کنند. این داروهای هورمونی نقش مهمی در بهبود عملکرد ورزشکاران و عضله سازی دارند. درصد زیادی از داروهایی که ما مصرف می کنیم به جز داروهایی که جذب بزاقی دارند، مستقیما به کبد می روند. کبد وظیفه غربالگری این داروها را بر عهده دارد. به طوری که مواد مضر و آسیب زا را از آن جدا کرده و از بین ببرد. به مرور زمان مصرف داروهای هورمونی می تواند به کبد آسیب رسانده و منجر به انسداد مجرای صفراوی، افزایش بیلی­روبین، خارش و... شود. به همین علت معمولا ورزشکاران بعد از دوره های هورمونی، از این مکمل ورزشی استفاده می کنند تا به کمک آن کبد خود را پاکسازی کنند. همانطور که گفتیم مواد فلاونوئیدی موجود در عصاره خار مریم، کبد را از آلودگی ها پاک کرده و از ایجاد مشکلات کبدی جلوگیری می کند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آن، رادیکال های آزادی را که در اثر سم زدایی داروها ایجاد می شوند، خنثی می کند. در حقیقت این مکمل ورزشی برای خنثی کردن اثر سم ها بسیار موثر است. توجه داشته باشید که مصرف داروهای هورمونی و همچنین مکمل ورزشی عصاره خار مریم به صورت خودسرانه بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند جان شما را به خطر بیندازد. بنابراین حتما پیش از مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنید.

 

 

نحوه مصرف عصاره خار مریم

عصاره خار مریم به روش های گوناگونی مصرف می شود. بعضی از افراد از دم کرده این گیاه استفاده می کنند. به این صورت که دانه های گیاه را می کوبند و در آب حل می کنند. سپس آن را بر روی شعله گاز می جوشانند. روش دیگر، استفاده از عرق خار مریم است. عرق خار مریم در عطاری ها موجود است و می توانید از آن استفاده کنید. مطمئن ترین روش مصرف، استفاده از مکمل های بدنسازی تولید شده توسط شرکت های دارویی است. این مکمل ها معمولا به صورت قرص یا کپسول به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال داروی لیورگل، قرصی حاوی عصاره خار مریم است. باز هم تاکید می کنیم که مصرف نادرست و خودسرانه این مکمل ورزشی، عوارض سنگینی به دنبال خواهد داشت.

 

بهترین زمان مصرف مکمل ورزشی خار مریم

بهترین زمان مصرف مکمل ورزشی خارمریم، به خصوص قرص لیورگل یک ساعت قبل از مصرف غذاست. در این زمان، میزان جذب این مکمل بسیار بالاست و تاثیر زیادی دارد. اگر مصرف این مکمل قبل از غذا باعث ناراحتی و درد معده شما می شود، می توانید یک ساعت بعد از غذا هم آن را مصرف کنید. به طور کلی عمل پاکسازی کبد، قبل از مصرف غذا و در حال گرسنگی موثرتر است. چون کبد هنوز به سم زدایی مواد غذایی مصرف شده، مشغول نشده است. توجه داشته باشید که عصاره خار مریم با برخی از داروها به خصوص آسپرین تداخل دارویی دارد. پس قبل از مصرف این مکمل ورزشی حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر قصد استفاده از مکمل ورزشی عصاره خار مریم را دارید، حتما باید از مکمل های اورجینال استفاده کنید. منظور ما از مکمل های اورجینال، مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت هستند. این مکمل ها تنها در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

  

2021-10-13 17:13:14


بازدید: 860

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel