تندرست

بی سی ای ای چیست

تندرست

بی سی ای ای چیست

بی سی ای ای چیست

یکی از انواع مکمل ها که جهت بهبود عملکرد ورزشی و رشد عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد آمینو اسید شاخه دار بی سی ‏ای ای می باشد. البته این مکمل ورزشی برای رفع خستگی پس از انجام تمرینات ورزشی و همین طور کاهش وزن استفاده خواهد شد. در این مقاله می خواهیم اطلاعات جامعی را برای افرادی که علاقه بسیار به بدنسازی و تناسب اندام دارند. در مورد مکمل های آمینو اسید شاخه‌ ایی BCAA یا همان آمینو اسید های شاخه دار در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. البته می دانیم که تمامی بدنسازان و ورزشکاران نسبت به اهمیت پروتئین آگاه هستند. به طور کلی مکمل ورزشی پروتئینی بسیار زیادی وجود دارد اما افراد کمی هستند که بدانند این مکمل های پروتئینی از چه موادی تولید یا ساخته شده‌ اند. 

 

آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای

قبل از هر چیز بهتر است با تعریف آمینو اسید آشنا شویم. آمینو اسیدها در واقع آجرهای سازنده پروتئین ها در بدن می باشند. این مواد نقش بسیار مهمی در بدن دارند که بر روی عملکرد مغزی، ریکاوری، قدرت عضلات و حتی فعالیت های فیزیولوژیکی مربوط به انرژی تاثیرگذار هستند. جالب است بدانید یکی از مهم ترین نقش‌ هایی که آمینو اسیدها در بدن ایفا می کنند چربی سوزی است.

آمینو اسیدهایی که در بدن تولید می ‌گردند، آمینو اسیدهای غیر ضروری نامیده می‌ شوند. این آمینو اسید ها نیز می توانند عملکرد و نقش‌ های متفاوتی در بدن داشته باشند. از جمله عملکردهای مهم آمینو اسیدهای غیر ضروری در بدن بهبود سیستم ایمنی بدن، سنتز سلول های خونی، افزایش عملکرد مغز، فراهم نمودن آنتی اکسیدان ها و فراهم نمودن انرژی می باشد. عدم وجود هر یک از این آمینو اسیدها می‌ تواند باعث ایجاد بیماری در بدن شود، یا این که فرد احساس کسلی و خستگی داشته باشد. 

آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای از آمینو اسیدهای ضروری برای بدن می باشد که بدن قادر به تولید آن ها نیست. از جمله این آمینو اسید ها می توان به لوسین، والین و ایزولوسین اشاره کرد. عبارت شاخه دار نیز که در ادامه آمینو اسید ها وجود دارد به دلیل ساختار مولکولی آن ها نامگذاری شده است.

همانگونه که گفته شد این آمینو اسیدهای ضروری می باشند و در بدن تولید نمی‌ شوند. به همین دلیل باید با استفاده از مواد غذایی آن ها را برای بدن فراهم نمود. البته زمانی که ورزش می کنید آمینو اسیدهایی که بدن دریافت کرده است مصرف می ‌شود.  بنابراین باید یک جایگزین مناسب برای آن ها پیدا کرد که استفاده از مکمل ورزشی آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای بهترین گزینه می باشد. در صورتی که تمرینات ورزشی سنگین فشرده انجام می ‌دهید باید روزانه از این مکمل‌ ها استفاده نمایید. 

 

 

 

عملکرد آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای در بدن: 

آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای آن است که برای بالا بردن روند چربی سوزی و کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت از افزایش وزن در افراد جلوگیری خواهد کرد. در توضیح ساده تر می توان گفت زمانی که فرد کالری منفی مصرف کرده است و تمرینات ورزشی برای چربی سوزی انجام می دهد این آمینو اسید می تواند موثر واقع گردد.

برای دریافت عملکرد این مکمل تحقیقاتی بر روی دو گروه مختلف انجام گرفت این که در این تحقیقات گروه اول حدود ۱۵ گرم مکمل بی سی ای ای را به صورت روزانه مصرف می‌ کردند. اما گروه دوم مکمل دریافت نمی‌ کردند. در پایان تحقیقات گروه اول کاهش وزن بیشتری نسبت به گروه دوم داشته اند. جالب است بدانید که میزان کالری دریافتی هر دو گروه یکسان بود.

آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای علاوه بر این که برای کاهش وزن موثر است. موجب افزایش عضله سازی شده و از تجزیه عضلانی نیز جلوگیری می‌ کند. همچنین این آمینو اسیدها در منابع انرژی که در عضلات تجزیه شده اند به گلوتامین و آلانین تبدیل خواهند شد و در نهایت باعث دفع مواد زائد از بدن می‌ گردند.

آمینو اسیدهای شاخه دار به عنوان سوخت و انرژی نیز استفاده خواهند شد. بنابراین می تواند انرژی که بدن در هنگام انجام فعالیت های شدید لازم دارد را تامین کند. 

 

ساختار آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای

نسبت تشکیل یافته بی سی ای ای معمولاً 2.1.1 می‌ باشد که از آمینو اسیدها لوسین، والین و ایزولوسین تشکیل شده است. البته بعضی از سازندگان این مکمل را به نسبت ۴‌.۱.۱ و یا حتی ۸.۱.۱ تولید خواهند کرد که بر روی بدن تاثیرات متفاوتی خواهند داشت. هر یک از این ساختار در زیر به صورت جداگانه توضیح داده خواهد شد: 

 

نسبت ۲.۱.۱: 

در واقع بافت ماهیچه ای بدن را ترکیب ۳ آمینو اسید لوسین، والین و ایزولوسین تشکیل می دهند. اگر این ۳ آمینو اسیدها در یک زمان مشترک وارد جریان خون شوند می توانند اثرات فوق العاده ایی در تمامی نواحی بدن داشته باشد. و عملکرد بسیار عالی در عضله سازی و شکل گیری آن خواهند داشت. علاوه بر آن که باعث افزایش حجم عضلانی بدون توده چربی می شوند. برای رفع خستگی و درد عضلانی پس از تمرین نیز مناسب هستند. 

 

نسبت ۴.۱.۱: 

این ساختار علاوه بر این که دارای آمینو اسید های شاخه دار می باشد. دارای ویتامین b۶ نیز است. می توان گفت میزان لوسین نسبت به والین و ایزولوسین ۴ برابر بیشتر می باشد. این نسبت برای افرادی که می‌ خواهند نگهداری و ترمیم عضلات داشته باشند بسیار مناسب است. 

 

نسبت ۸.۱.۱: 

مکمل آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای با نسبت ۸.۱.۱ علاوه بر این که دارای لوسین، والین و ایزولیس می باشد. آلانین، ال گلوتامین و بی ۶ نیز در آن استفاده شده است. این مکمل می‌ تواند باعث بازسازی و ریکاوری عضلات شده و جذب پروتئین طبیعی و همچنین متابولیسم گلیکوژن را در پی دارد. 

 

 

 

فواید آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای در بدنسازی: 

یکی از رشته های ورزشی که از آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای در آن استفاده می شود بدنسازی می باشد. زیرا تاثیرات فوق العاده ای بر روی عضله سازی دارد. لازم به ذکر است  که این مکمل ورزشی اکثراً در دوره های رژیم و کات عضلات مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا باعث جمع شدن حجم بدن  و عضلات شده که در نهایت موجب تفکیک و کات عضلات می گردد. در واقع مکمل بی سی ای ای بیشتر مورد استفاده فیتنس کاران که به دنبال تفکیک عضلات هستند قرار می گیرد. البته این مکمل تاثیرات دیگری در بدنسازی دارد که در زیر به صورت خلاصه توضیح داده می شود. 

 

افزایش رشد عضلانی: 

یکی از مهم‌ ترین مزایای که این مکمل ورزشی دارد آن است که باعث افزایش رشد عضلانی در بدن سازی می گردد. آمینو اسیدی که در این مکمل وجود دارد باعث ایجاد سنتز پروتئین در عضلات می شود. بنابراین می‌ تواند باعث رشد عضلات گردد. مثلا اگر یک ورزشکار به صورت روزانه حدود ۵.۶ گرم از این مکمل را استفاده کند. نسبت به شخصی از آن استفاده نمی کند ۲۲ درصد بیشتر سنتز پروتئین عضلانی خواهد داشت. 

 

جلوگیری از عضله سوزی: 

یکی دیگر از ویژگی های مکمل بی سی ای ای آن است که از تحلیل رفتن عضلاتتان جلوگیری خواهد کرد. زیرا عضلات در هنگام تمرینات ورزشی تخریب شده و دوباره بازسازی می شوند. مس اگر تجزیه پروتئین بیشتر از سنتز آن باشد، عضلاتتان از بین خواهد رفت. بنابراین استفاده از آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای می ‌تواند تعادل تجزیه و همین طور سنتز پروتئین که در عضلات صورت می‌ گیرد را تعیین کند. 

 

کاهش درد عضلات: 

معمولاً بدنسازان بعد از انجام تمرینات ورزشی دچار درد در ناحیه عضلات می شوند، که استفاده از آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای باعث رفع این مشکل می گردد. حتی افرادی که تمرینات فشرده انجام می‌ دهند نیز به طور معمول حدود یک یا دو روز بعد از تمرین بدن درد شدیدی دارند. با مصرف این مکمل می توانند راحت تر این درد را تحمل نمایند. 

 

کاهش خستگی عضلانی: 

برای همه ورزشکاران ممکن است پیش آید که پس از انجام تمرینات ورزشی دچار خستگی عضلانی گردند. این موضوع که چقدر طول می کشد پس از انجام تمرینات ورزشی خسته شوید به عوامل مختلفی بستگی دارد. ولی به طور کلی می‌ توان گفت عضلات در هنگام انجام تمرینات ورزشی از آمینو اسید های شاخه دار ‏بی سی ای ای استفاده می‌ کنند. بنابراین میزان آن در خون بسیار کاهش می‌ یابد. و در مقابل آمینو اسید تریپتوفان در مغز افزایش می یابد که می‌ تواند موجب ترشح هورمون خستگی شود. بنابراین استفاده از بی سی ای ای می‌ تواند با تریپتوفان مقابله کند و از ترشح هورمون خستگی جلوگیری کند. 

 

 

 

دوز و نحوه مصرف مکمل آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای

مکمل آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای که به عنوان یک مکمل بدنسازی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. معمولاً با پروتئین وی ترکیب شده و قبل یا بعد از انجام تمرینات ورزشی مصرف می شود. 

 

مصرف مکمل بی سی ای ای قبل از تمرین: 

افرادی که می‌ خواهند از درد و همچنین خستگی بعد از تمرینات ورزشی جلوگیری نمایند‌. بهتر است مکمل بی سی ای را قبل از تمرین مصرف کنند که این کار باعث می‌ شود سطح انرژی آن ها افت نکند. 

 

مصرف مکمل  بی سی ای ای بعد از تمرین: 

افرادی که می‌ خواهند عضله سازی و همین طور ریکاوری بعد از تمرین سرعت بیشتری داشته باشد. بهتر است مکمل را بعد از تمرین مصرف کنند که این کار باعث می شود بدن وارد فاز تجزیه عضله نگردد. 

میزان دوز مورد استفاده از آمینو اسید شاخه دار بی سی ای ای باید توسط پزشک یا مربی مشخص شود. اما به طور کلی در خانم ها حدود ۹ گرم و در آقایان حدود ۱۲ گرم در طول روز مجاز می باشد. 

 

خرید مکمل ورزشی بی سی ای ای

یکی از موارد بسیار مهمی که برای خرید مکمل ورزشی باید به آن دقت کنید، آن است که این محصولات را حتماً از فروشگاه های معتبر تهیه فرمایید‌. فروش مکمل ورزشی در وبسایت تندرست تحت نظر پزشک داروساز و با کیفیت بالا انجام می شود. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر مانند قیمت مکمل ورزشی، نحوه مصرف آن، کیفیت، عملکرد مکمل و همچنین ارتباط با مشاوران مجرب به وبسایت تندرست که معلق به داروخانه دکتر توکلیان می باشد مراجعه کنید.

 

2021-08-14 19:14:36


بازدید: 1005

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel