فرم بدنی مزومورف چیست؟

فرم بدنی مزومورف چیست؟

مزومورف چیست؟

 

در پاسخ به سوال اینکه آیا دسته بندی برای تیپ بدنی وجود دارد؟ باید بگوییم تمامی افراد طبق شاخصه ها و ویژگی های بدنی خود، در 3 دسته بر اساس تیپ بدنی تقسیم بندی می شوند که به ترتیب تیپ بدنی اندومورف ، اکتومورف و مزومورف خواهد بود. 
هر فرد باید با تشخصی نوع استایل و سیستم بدن خود تمرینات و تغذیه متناسب با آن را دنبال کند. تیپ بدنی مزومورف را می توان ایده آل ترین تیپ بدنی در میان این 3 دسته در نظر گرفت.

 

تعریف تیپ بدنی مزومورف 


تیپ بدنی مزومورف با نام لاتین mesomorph body type را می توان با بیان ویژگی ها و شاخصه های بارز فیزیکی آن و همچنین سیستمی این تیپ بدنی تعریف نمود . استایل بدنی مزومورف به افرادی تخصیص داده می شود که در کل در حالت معمولی و بیسیک حجم عضلات این اشخاص از چربی انباشته بدن بیشتر باشد و از ساختار بدنی زیبا و منسجمی برخوردار باشند.
این گروه از تیپ بدنی در واقع ویژگی های مثبت اندومورف ها و اکتومورف ها را در کنار هم دارند و به ایده آل ترین نوع بدن معروف شده است . این افراد غالبا در حالت عادی ظاهری متوسط و با وزن ایده آل می باشند و نه خیلی چاق و یا خیلی لاغر هستند. معمولا این افراد ساختار بدنی مستطیلی و قوی داشته و اندامی آماده جهت بهبود و قوی سازی ماهیچه ها نیز دارند .
این افراد به دلیل متابولیسم نرمال و همچنین ساختار بدنی خوب، مشکلی برای لاغری و یا چاقی نخواهند داشت. این افراد به راحتی می توانند وزن خود را کاهش دهند و یا عضلات خود را بهبود بخشند و حجم ماهیچه ها و عضلات خود را افزایش دهند. این افراد در صورتی که بخواهند، می توانند با یک رژیم غذایی درست و برنامه تمرینی طبق اصول به اندامی ورزیده با عضلات قوی دسترسی پیدا کنند .
 


ویژگی های تیپ بدنی مزومورف


در ابتدای مطلب اشاره کردیم که افراد با تیپ بدنی مزمورف غالبا بدن و سیستم خوبی دارند و مشکل خاص یا محسوسی در وزن و یا عضلات خود نخواهند داشت و در واقع نکات مثبت تیپ بدنی اکتومورف همانند کشیدگی عضلات و تیپ بدنی اندومورف  همچون انسجام عضلات را دارند . با بررسی افراد و نمونه های زیادی از این گروه ،  ویژگی های مشترک و همچنین بارز این گروه استخراج شده و در ادامه بیان می شود.
افرادی که می خواهند نوع تیپ بدنی خود را مشخص کنند و در شرایط معمولی، فعالیت روزانه نرمالی دارند و از سلامت جسمی عادی برخوردار هستند می توانند این ویژگی ها را بررسی نمایند .

در صورتی که فردی چیزی حدود 60 الی 70 درصد ویژگی مشترک با این شاخصه ها را در خود ببیند می تواند ادعا کند که در دسته بدنی مزومورف ها قرار دارد . مهم ترین ویژگی های فیزیکی و سیستمی تیپ بدنی مزومورف در ادامه مطلب بیان شده است.


•    ظاهر آنها نه چاق و نه لاغر است.
•    اندام غالبا مستطیلی شکل دارند.
•    دارای شانه های نسبتا پهن
•    عضلات نسبتا مستحکم دارند.
•    بدنی ماهیچه ای و همچنین عضلانی
•    دارای سینه و شانه های محکم
•    توزیع وزن ایده آل در کل بدن
•    دارای حجم عضلانی بیشتر از چربی
•    کاهش وزن سریع و همچنین راحت
•    افزایش وزن سریع و در عین حال راحت
•    دارای متابولیسم و سوخت و ساز نرمال
•    عضله سازی سریع در این اشخاص
 

مزومورف


موارد مهم در رژیم غذایی مزومورف ها 


اگرچه مزومورف‌ها برای کاهش وزن یا افزایش عضله، نیازی به رژیم‌های غذایی سخت و محدودکننده نخواهند داشت، اما آن‌ها هم با داشتن یک برنامه غیر مناسب غذایی، می‌توانند چاق شده و بدن‌شان چربی جمع کند. بنابراین، حفظ یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از چربی‌های سالم، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و همچنین پروتئین بدون چربی باشد، برای حفظ تناسب آن‌ها بسیار اهمیت دارد.
طبق بیانیه وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا (ACE)، از آنجا که در تیپ بدنی مزومورف توده عضلانی بیشتری وجود دارد، متابولیسم بالاتر و در نتیجه نیاز به کالری  نسبت به سایر تیپ‌های بدنی کمی بیشتر خواهد بود. رژیم‌های غذایی با پروتئین بیشتر معمولا برای او بهتر و مفیدتر خواهد بود.
مزومورف‌هایی که می‌خواهند وزن خود را پایین بیاورند، تقریبا کار آنها راحتر است، با کاهش کالری دریافتی خیلی زود به هدف خود خواهند رسید. از طرفی افراد دارای تیپ بدنی مزومورف که مایل به افزایش عضله می باشند، باید سعی کنند کالری دریافتی خود را بالا ببرند و در عین حال از غذاهای سالم بهره بگیرند.

 

برنامه غذایی مناسب برای تیپ بدنی مزومورف‌


بهترین رژیم غذایی برای مزومورف ها به اهداف و میزان تناسب اندام آن‌ها بستگی خواهد داشت. مزومورف‌ها به‌راحتی می‌توانند وزن اضافه نمایند؛ بنابراین باید همواره مراقب باشند که یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای خود در نظر بگیرند یا برای جلوگیری از چربی اضافی بدن، ورزش نمایند. از جمله نکات مهمی که در برنامه غذایی آن‌ها باید رعایت شود در ادامه بیان شده است.
•    در رژیم غذایی شما باید انواع غذاها وجود داشته باشد.
•    وعده‌های غذایی را به یک سوم تقسیم نمایید: یک سوم پروتئین، یک سوم سبزیجات و میوه ها، و یک سوم آخر کربوهیدرات های غلات کامل (یا چربی های سالم)
•    در وعده اصلی و حتی میان ‌وعده‌ها از مواد غذاییِ پروتئینی همانند تخم مرغ ، مرغ، ماهی، عدس و لوبیا و لبنیات استفاده نمایید.
•    از میوه‌جات و سبزی‌جات تازه و البته به همراه پوست استفاده کنید؛ به‌طور مثال به جای نوشیدن آب سیب فرآوری‌شده، سیب را میل کنید.

 

نکات تغذیه، مزومورف ها 


گاهی این چنین تصور می‌شود که مزومورف‌ها به‌طورکلی بدن خوش فرمی داشته و کاهش وزن و عضله سازی برای‌شان راحت می باشد، اما این حرف به این معنا نخواهد بود که آن‌ها هرچه بخورند، نیز چاق نخواهند شد و استایل آنها تغییر نخواهد کرد.
برای حفظ توده عضلانی و همچنین جلوگیری از افزایش چربی موجود در بدن، افراد دارای تیپ بدنی مزومورف باید از خوردن (بیش از حد) غذاهایی که می‌تواند اهداف ورزشی و سلامتی آن‌ها را به خطر اندازد، اجتناب نمایند، از جمله این موارد در ادامه مطلب بیان می شود.

•    غذاهای با چربی بالا، همانند غذاهای سرخ شده، فست فودها، پیتزا، بیکن، چیپس ها و همچنین همبرگر
•    استفاده گوشت قرمز بیش ‌از حد و در ضمن سوسیس، هات داگ و همچنین غذاهای سوخاری
•    غلات تصفیه شده همانند برنج سفید، نان سفید و یا ماکارونی سفید
•    غذاهای فرآوری شده، همانند کلوچه‌های بسته بندی شده، نودل‌های فوری، نوشابه‌های دارای گاز، سس‌ها یا چاشنی‌های آماده و همچنین فست فود
نکته: از مصرف نوشیدنی‌های الکلی (همانند آبجو یا شراب) خودداری نمایید؛ زیرا این نوشیدنی‌ها کالری بسیار بالایی دارند و منجر به افزایش چربی خواهند شد. در واقع الکل می‌تواند سطح تستوسترون بدن را پایین آورده که این هورمون خود برای افزایش عضله اهمیت دارد.

 

تمرینات ورزشی مناسب تیپ بدنی مزومورف


اگر شانس آورده اید و ژنی نزدیک به یک مزومورف خالص دارید، هر نوع از سخت ترین و منسجم ترین تمرینات را که دنبال کنید، به نتیجه فوق العاده ای دست پیدا می کنید.
در واقع مزومورف ها می توانند به میزان زیادی از برنامه های بدن سازان حرفه ای تقلید نمایند و به خوبی پیشرفت خواهند کرد زیرا این دو اساسا شبیه به هم نمی باشند. گرچه باید یادآوری کنیم که اگر از مکمل بهره نمی گیرید، با حجم و تکرار کمتری ورزش نمایید زیرا مکمل هایی که طراحی شده اند تا به ساختن عضلات کمک نمایند، به ریکاوری نیز کمک خواهند کرد.
نیازی نیست از تمرینات هوازی همانند اکتومورف دوری نمایید و همچنین لازم نیست مانند اندومورف ها بسیار سخت و سنگین آنها را ادامه دهید. یک مقدار متعادل برای شما کافی و مفید می باشد. ما به مواردی از تمرینات مورد نیاز این تیپ بدنی در ادامه اشاره خواهیم کرد.
•    ست تمرینی شما در محدوده ۸-۱۲ تکرار باشد.
•    بین هر ست تمرینی حدود یک دقیقه استراحت داشته باشید.
•    در انجام ورزش های هوازی برای حفظ وزن تعادل را در نظر بگیرید.
•    چند جلسه تمرینی متوسط و همچنین سنگین در هفته با زمان استراحت نسبتا محدود در بین ‌ست‌ها می تواند در افزایش حجم مزومورف‌ها بسیار تاثیر داشته باشد.

 

مکمل های ورزشی مناسب افراد به تیپ بدنی مزومورف

 

برای تیپ بدنی مزومورف اکثر مکمل ها مناسب هستند و حتی بدن آن افراد با دریافت پروتئین از طریق رژیم غذایی عضله سازی می کند. اما پیشنهادی که با برای افراد با تیپ بدنی مزومورف داریم این است که این ورزشکاران حتی المقدور از گینر استفاده نکنند زیرا موجب چاقی و افزایش توده چربی در این افراد می شود. 

در دوره تثبیت می توانند از مکمل هایی مانند گلوتامین و بی سی ای ای استفاده نمایند.

2022-11-08 15:30:35


بازدید: 3578

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel