تندرست

دی اچ ایی ای چیست

تندرست

دی اچ ایی ای چیست

 دی اچ ایی ای DHEA چیست

در دنیای ورزشکاری و بدنسازی، مکمل های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد. هر کدام از این مکمل ها آثار و نتایج خاصی را به دنبال دارند. آگاهی از نقش و عملکرد هر کدام از آن ها، به شما کمک می کند تا مکمل ورزشی مورد نیاز خود را پیدا کنید. نکته بسیار مهم در خصوص مصرف مکمل های تقویتی این است که هر کدام از آنها دستور مصرف خاصی دارند. از طرفی مصرف تعدادی از آن ها با یکدیگر تداخل دارد و می تواند باعث بروز مسمومیت شود. یکی از مکمل های مهم دنیای بدنسازی، مکمل ورزشی دی اچ ایی ای DHEA است. مکمل دی اچ ایی ای، یک مکمل هورمونی است و تاثیر فراوانی بر تنظیم ترشح هورمون ها دارد. فلذا مصرف آن ها بدون مشورت با پزشک، می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

ماهیت و ساختار مکمل ورزشی دی اچ ایی ای

این مکمل ورزشی با نام دی‌هیدرواپی‌آندروسترون نیز شناخته می شود. در حقیقت، دی‌هیدرواپی‌آندروسترون یا آندروستنولون نوعی هورمون است که عمدتا توسط غده فوق کلیه ساخته می شود. بنابراین بدون مصرف مکمل ورزشی دی اچ ایی ای، این هورمون در بدن به صورت طبیعی ساخته می شود. این هورمون نوعی هورمون مردانه است اما تا حدودی در بیضه ها، تخمدان ها و مغز نیز تولید می شود. وجود این هورمون برای ساخت هورمون های جنسی مثل تستوسترون و استروژن ضروری است. به عبارت دیگر هورمون دی‌هیدرواپی‌آندروسترون نوعی ماده اولیه برای ساخت هورمون ها دیگر است. نکته جالب در خصوص این مکمل تقویتی این است که هورمون دی‌هیدرواپی‌آندروسترون، به هورمون ضد پیری مشهور است. چرا که با افزایش سن، میزان تولید این هورمون در بدن به خصوص در آقایان کاهش می یابد. به همین ترتیب کمبود آن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، پوکی استخوان، اختلال حافظه و ... را افزایش می دهد.

 

 

نقش مکمل ورزشی دی اچ ایی ای و نحوه عملکرد آن بر بدن ورزشکار

 

همانطورکه اشاره شد، هورمون دی‌هیدرواپی‌آندروسترون پیش ساز ساخت سایر هورمون ها بخصوص استروژن و تستوسترون است. هورمون تستوسترون برای ورزشکاران و به خصوص برای کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، بسیار مهم است. هورمون تستوسترون باعث افزایش سنتز پروتئین در بدن شده و همچنین میزان جذب آمینو اسید را افزایش می دهد. به همین علت نقش مهمی در عضله سازی بر عهده دارد. هورمون استروژن نیز همانند هورمون تستوسترون نقش مهمی در عضله سازی بر عهده دارد. مصرف مکمل ورزشی دی اچ ایی ای، باعث تحریک غده فوق کلیه می شود. بنابراین میزان ترشح هورمون دی‌هیدرواپی‌آندروسترون در بدن افزایش می یابد. به این ترتیب میزان سنتز هورمون های تستوسترون و استروژن نیز افزایش می یابد. مصرف مکمل ورزشی دی اچ ایی ای، باعث تقویت سیستم ایمنی ورزشکاران نیز می شود. این مکمل باعث تقویت استخوان ها و ماهیچه ها می شود. به همین علت نقش بسیار مهمی در ورزش و تمرین های استقامتی دارد. این مکمل به جهت اینکه باعث افزایش سنتز تستوسترون می شود، نقش مهمی در افزایش انرژی بدن دارد. زیرا هورمون تستوسترون باعث سوختن ذخایر چربی موجود در بدن می شود. همچنین مصرف این مکمل تقویتی، باعث افزایش قوای جنسی فرد خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که مصرف خودسرانه این مکمل بدنسازی، عوارض سنگینی به دنبال خواهد داشت. زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مهار سنتز طبیعی دی اچ ایی ای شود. از طرفی چون باعث تحریک ترشح هورمون تستوسترون میشود، مصرف زیاد آن باعث بروز علائم مردانه مثل ریش در بانوان خواهد شد. به طور کلی مصرف مکمل های ورزشی به خصوص مکمل های هورمونی برای کبد بسیار مضر است و می تواند آسیب جبران ناپذیری به آن برساند. فلذا از مصرف خودسرانه و بیش از حد این مکمل ورزشی خودداری کرده و پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

 

 

نحوه مصرف مکمل دی اچ ایی ای

مکمل ورزشی دی اچ ایی ای معمولا به صورت کپسول، قرص، پودر، قطره زیر زبانی، آدامس یا کرم های موضعی (روی پوست) به بازار فروش عرضه می شود. با توجه به نوع مکمل و شرکت دارویی تولید کننده آن، میزان و نحوه مصرف مکمل ورزشی دی اچ ایی ای، متفاوت خواهد بود. انتخاب مکمل های دی اچ ایی ای با کیفیت بالا بسیار مهم است. یکی از راه های اجتناب از خرید یک محصول با دی اچ ایی ای آلوده یا بی کیفیت، خرید آن از طریق ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی حرفه ای  و معتبر است. اگر زیر 40 سال دارید ، نباید دی اچ ایی ای را بدون نظارت پزشک مصرف کنید. میزان دی اچ ایی ای کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر در زنان و کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر در مردان، دی اچ ایی ای پایین محسوب شده و چنین شخصی نیاز به مصرف مکمل دارد. توجه داشته باشید که همه ورزشکاران نیز به این مکمل نیاز ندارند. پس از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک، خودداری کنید. دوز مصرفی مکمل ورزشی دی اچ ایی ای به جنسیت، سن و شرایط جسمی فرد بستگی دارد و تنها پزشک میتواند دوز مورد نیاز شما را مشخص کند.

 

 

زمان مصرف مکمل دی اچ ایی ای؛ چرا باید در این زمان این مکمل را مصرف کنیم؟

به طور کلی، مکمل هایی که باعث تحریک ترشح هورمون تستوسترون می شوند، بهتر است که شب ها مصرف کنید. در واقع هورمون تستوسترون به طور طبیعی شب ها هنگام خواب تولید می شود. این مکمل نیز باعث تحریک سنتز هورمون تستوسترون می شود. به همین علت اگر شب ها از این مکمل ورزشی استفاده کنید، میزان تستوسترون سنتز شده در بدن به بیشترین میزان خود می رسد. به همین علت پزشکان ورزشی توصیه می کنند که این مکمل را شب ها مصرف کنید.

نکته مهم در خصوص استفاده از مکمل های تقویتی، استفاده از مکمل اورجینال است. منظور از مکمل اصلف مکمل های معتبر تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت هستند و این مکمل ها فقط در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

  

2021-10-17 19:01:11


بازدید: 3090

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel