تشخیص مکمل ورزشی اصل

تشخیص مکمل ورزشی اصل

به طور کلی مکمل ‌ها به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول به مکمل های غذایی اختصاص می یابد و گروه دوم مکمل های بدنسازی هستند. در اغلب موارد،  به منظور جبران کمبود مواد غذایی در بدن، از مکمل‌ های غذایی مختلف استفاده می شود، ولی مکمل‌ بدنسازی غالباً با هدف افزایش کارایی ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند.

متأسفانه هر دو گروه مکمل ها انواع تقلبی و جعلی دارند ولی این امر در مکمل بدنسازی بیشتر است؛ به همین دلیل در هنگام خرید مکمل ورزشی حتماً باید به برخی موارد توجه خاصی داشته باشید زیرا استفاده از مکمل ورزشی جعلی و تقلبی می تواند صدمات جبران ناپذیر زیادی را به بدن وارد کند. اگر شما هم از آن دسته ورزشکارانی هستید که می خواهید از مکمل های ورزشی استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا راه های تشخیص مکمل ورزشی اصل و تقلبی را برای شما بازگو کنیم. 


چرا باید از مکمل ورزشی استفاده کرد؟ 


همان طور که می دانید مشتری اصلی انواع مکمل ورزشی، ورزشکاران هستند؛ این افراد معمولاً با هدف تحریک رشد ماهیچه ها، بهبود عملکرد ورزشی، پیشگیری از تحلیل عضلات، کاهش آسیب های ورزشی، افزایش یا کاهش وزن، سرعت بخشیدن به ریکاوری عضلات، افزایش انرژی بدن در طول تمرینات ورزشی و ... اقدام به مصرف مکمل ورزشی می کنند. 
در واقع، استفاده از مکمل های ورزشی، مخصوصاً در رشته های ورزشی مانند وزنه برداری می تواند باعث شود که فرد ورزشکار از نظر فیزیکی کارایی بیشتری داشته باشد؛ مکمل پروتئین وی و همین طور مکمل ورزشی کراتین از پرطرفدارترین مکمل های بدنسازی هستند و درست به همین دلیل هم میزان تقلبی بودن در آن ها به نسبت سایر مکمل ها بیشتر است. 

 

مکمل ورزشی اصل


نحوه تشخیص مکمل ورزشی اصل


تعداد زیادی از مکمل هایی که در بازار موجود هستند، از کیفیت نامناسبی برخوردارند و در نتیجه آن نمی توانند اثربخشی مطلوبی داشته باشند و برخی از ورزشکاران با خرید نادانسته مکمل های جعلی و تقلبی، نه تنها دچار عوارض جانبی جبران ناپذیر آن‎ ها می شوند، بلکه به افت عملکرد هم دچار می شوند.

به همین دلیل به شدت توصیه می شود که حتماً تنها از مکمل های خارجی یا داخلی تأیید شده و موجود در داروخانه ها استفاده کنید و در هنگام خرید مکمل ورزشی، به موارد زیر توجه کنید: 


بررسی شناسه اصالت و کدهای روی بسته بندی مکمل ورزشی


وقتی برای خرید مکمل ورزشی اقدام می کنید، بهتر است قبل از هر چیزی، به بسته بندی محصول توجه کنید و با استفاده از کدهای موجود روی بسته بندی، از اینکه مکمل ورزشی اصل است مطمئن شوید. روی تمام مکمل های بدنسازی، برچسبی زرد رنگ وجود دارد که بر روی آن لیبلی مشکی قرار دارد. وقتی روی لیبل را بخراشید، یک کد ۱۶ رقمی را خواهید دید. شما می توانید با ارسال این کد به شماره ۲۰۸۸۲۲  از مکمل ورزشی اصل اطمینان حاصل کنید. 
بر روی برچسب اصالت مکمل ورزشی، هم چنین می توانید کد GTIN (شناسه بین المللی محصول)، کد lot (سری ساخت محصول) و کد UID (کد رهگیری محصول) را نیز مشاهده کنید. در صورتی که می خواهید اطلاعات مربوط به مکمل خریداری شده خود را به طور کامل ببینید، می‌توانید کد UID را در وب سایت TTAC  به آدرس WWW. TTAC.IR وارد کنید. 

 


بررسی برچسب شبنم بر روی مکمل ورزشی اورجینال


یک روش دیگر برای تشخیص مکمل ورزشی اصل از تقلبی، کنترل و دقت به برچسب شبنم است. برچسب شبنم دارای یک بارکد است و شما می توانید با اسکن کردن آن از اصل بودن مکمل ورزشی مطمئن شوید. به این منظور باید ابتدا یک اپلیکیشن بارکد خوان را روی تلفن همراه خود نصب کنید و سپس طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید. 

 

کنترل درپوش و کیفیت بسته بندی مکمل بدنسازی 


یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام خرید مکمل ورزشی باید به آن توجه کنید، کنترل کیفیت بسته بندی مکمل است؛ طبعاً مکمل های ورزشی با بسته بندی های دارای  فرورفتگی یا سوراخ و شکسته به هیچ عنوان نباید خریداری شوند؛ هم چنین مکمل بدنسازی که خریداری می کنید حتماً باید پلمپ باشد.

در مکمل های اصل، وقتی درب مکمل را باز می‌کنید، معمولاً با یک پد پنبه‌ای مواجه می شوید در صورتی که  در مکمل‌ های تقلبی و جعلی به جای پد از مقوای بی‌کیفیت استفاده می شود؛ بنابراین با مشاهده چنین درپوشی حتماً اصالت مکمل زیر سوال می رود.
از سوی دیگر، در زیر پد هم یک پوشش آلومینیومی قرار می دهند که  در مکمل ‌های اصل معمولاً روی این پوشش آلومینیومی نام برند و شرکت سازنده محصول حک می شود ولی در مکمل‌ های تقلبی چنین پوششی وجود ندارد و بسته ‌بندی مکمل بسیار بی کیفیت است.

 

مکمل ورزشی اورجینال


بررسی طعم، رنگ و بوی مکمل بدنسازی


اگر در گذشته از  مکمل های بدنسازی استاندارد استفاده کرده‌ اید، مطمئناً با بو، طعم و رنگ آن آشنایی دارید، بنابراین مکمل جدید خود را با آن مقایسه کنید و مطمئن شوید که مانند گذشته است و اگر متوجه تغییری شدید، در اصل بودن مکمل شک کنید.  به عنوان مثال چنانچه از پودر پروتئین وی به عنوان مکمل ورزشی استفاده می‌کنید، در صورت مشاهده هر گونه ناخالصی باید از مصرف آن خودداری کنید و ناخالصی ها را به حساب تقلبی بودن مکمل بگذارید و بررسی های بیشتری را انجام دهید. 


نحوه اصالت مکمل بدنسازی با بررسی قیمت آن


قیمت مکمل ورزشی خریداری شده یکی دیگر از مهم‌ ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه کنید. مکمل‌ تقلبی و جعلی غالباً به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و مسلماً نسبت به مکمل‌ های ورزشی اصل قیمت کمتری دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند که آن ها را خریداری کنند؛ در صورتی که قیمت پایین یک مکمل ورزشی زنگ اخطار محسوب می شود و می‌ گوید احتمالاً آن محصول تقلبی است. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید مکمل ورزشی، قیمت آن را در چندین وب سایت یا داروخانه چک کنید.

 

تاریخ انقضاء مکمل ورزشی


توجه به تاریخ انقضای مکمل ورزشی


در هنگام خرید مکمل بدنسازی به تاریخ انقضای محصول هم توجه ویژه داشته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است یک محصول تاریخ مصرف گذشته تهیه کنید و دچار عوارض مصرف مکمل فاسد شوید. 

 

هولوگرام مکمل ورزشی اصل


هولوگرام و لوگوی مکمل بدنسازی


مکمل بدنسازی چه ساخت داخل کشور باشند و چه ساخت خارج کشور باشند؛ همگی دارای هولوگرام و لوگوی فرآورده هستند. معمولاً برندهای معروف به گونه ای لوگوی خود را طراحی می‌کنند که به راحتی نتوان از روی آن کپی ‌برداری کرد، به همین دلیل چنانچه لوگوی مکمل بدنسازی خود را از قبل بشناسید، تشخیص آن برایتان کاری نخواهد داشت. 


خرید مکمل بدنسازی اصل از داروخانه معتبر 


هر چند که مکمل های بدنسازی به عنوان دارو تلقی نمی شوند ولی مطمئن ترین مکان تهیه آن ها داروخانه ها هستند. شما می توانید برای خرید انواع مکمل ورزشی از طریق وب سایت تندرست که متعلق به داروخانه دکتر توکلیان می باشد اقدام کنید و پس از بررسی نکات گفته شده در خصوص اصالت یک مکمل ورزشی، با خیالی آسوده اقدام به خریداری آن محصول کنید. 
یکی از معتبرترین مراکز تهیه انواع مکمل های بدنسازی، داروخانه دکتر توکلیان است؛ شما می توانید با مراجعه به سایت این داروخانه یا به صورت حضوری مکمل مورد نظر خود را خریداری کنید و چنانچه نیاز به مشورت درباره مصرف مکمل ها دارید، از نظر کارشناسان این داروخانه بهره مند شوید.


مکمل بدنسازی تاریخ مصرف گذشته


همان طور که می دانید تاریخ مصرف تمام مواد و محصولات غذایی پس از گذشت یک مدت زمان مشخص منقضی می‌ شود و مصرف آن‌ ها حتی می تواند خطرناک شود.

پیش از هر چیز شاید دانستن این موضوع جالب باشد که به دلایل اقتصادی، در صنعت تولید مکمل‌ های وزشی، مدت زمان مناسب مصرف این محصولات که روی بسته بندی آن ها درج می ‌شود افزایش می‌ یابد؛ هم چنین به دلیل برخی قوانین، کارخانه جات تولید مکمل های ورزشی، مجبور به درج تاریخ انقضا روی بسته بندی آن ها نیستند و درج یا عدم درج آن، به خود شرکت های سازنده بستگی دارد؛ به همین دلیل، موضوع مهمی که وجود دارد، روش نگهداری مکمل‌هاست.
به طور کلی یک مکمل ورزشی تا زمانی اثربخشی خود را حفظ می کند و بدون عوارض جانبی خواهد بود که در یک محل خشک و خنک با استفاده از یک دمای کنترل ‌شده یا در یخچال نگهداری شود. هم چنین باید همیشه پیش از مصرف مکمل های بدنسازی، دست های خود را کاملاً بشوئید و یا از دستکش استفاده کنید.

بسته مکمل ورزشی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و آن را از حرارت یا رطوبت دور نگه دارید. هم چنین باید پس از هر بار استفاده از مکمل ورزشی، بلافاصله درب ظرف را ببندید.

برخی از مکمل های بدنسازی، به ویژه آن ‌هایی که از رطوبت بیشتری برخوردارند، بیشتر ممکن است که پس از منقضی شدن تاریخ مصرفشان، به بدنتان آسیب برسانند.

بنابراین، پروتئین‌ ها جزء مکمل هایی هستند که حتماً باید آن‌ ها را تا  پیش از انقضای تاریخ‌ مصرف درج ‌شده روی بسته بندی مصرف کنید. البته به این موضوع هم توجه کنید که برخی از مکمل‌ هایی که تاریخ ‌مصرفشان گذشته است،  آسیبی به بدن نمی زنند و فقط خاصیت خود را از دست می دهد.  


روش تشخیص مکمل ورزشی تاریخ مصرف گذشته 


ممکن است شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که از مدت ها قبل انواع مکمل ها را در خانه نگه داشته اید و هم اکنون می خواهید از سلامت آن ها اطمینان پیدا کرده و سپس اقدام به مصرف آن ها کنید.

چنانچه تاریخ ‌مصرف یک مکمل اصل روی بسته بندی آن درج‌ شده باشد و شما هم تمام نکات مربوط به نگهداری آن را رعایت کرده باشید، می‌توانید با خیالی آسوده آن را مصرف کنید.

اما چنانچه درب ظرف مکمل را باز کرده باشید و تاریخ مصرف مکمل ورزشی شما هم روی بسته بندی آن درج نشده باشد؛ مطمئن شدن از سلامت محصول، کار سختی خواهد بود و تنها راه دقیقی که به کمک آن می توانید از سلامت محصول مطمئن شوید، انجام تست های آزمایشگاهی است؛ اما به ‌طورکلی، عمر مفید مواد تشکیل‌ دهنده مکمل ‌بدنسازی از جمله ویتامین ‌ها و مواد معدنی کم است. 
به عنوان مثال مواد مفید یک کپسول که حاوی مواد معدنی است، به نسبت محصولات مشابه، به مدت طولانی ‌تری حفظ می شود، هم چنین آنزیم‌ های گوارشی یا پروبیوتیک ها عمر کمتری نسبت به ویتامین ‌ها و دیگر مواد معدنی دارند.

 

عوارض مکمل ورزشی


نکات مهم  برای تشخیص یک مکمل ورزشی فاسد

 

  • مکمل‌ های بدنسازی اصولاً بوی نامطبوعی نمی دهند.  
  • اگر تاریخ مصرف یک مکمل بدنسازی منقضی شده باشد، طعم آن به سرعت تغییر می‌ کند، بنابراین با چشیدن مقدار کمی از آن می‌توانید از این موضوع مطمئن شوید.  
  • غلظت و بافت مکمل ورزشی را بررسی کنید تا مطمئن شوید به غلظت و روانی یک مکمل تازه باشد.
  • مکمل بدنسازی نباید تغییر رنگ داده باشد. 

 

عوارض برخی مکمل های بدنسازی تاریخ مصرف گذشته


در بسیاری از مواقع مصرف مکمل های ورزشی تاریخ مصرف گذشته، عوارض خاصی را در بدن ورزشکاران ایجاد نمی کند و تنها مشکلی که دارند این است که خواص و ویتامین های خود را از دست می دهند و خوردن یا نخوردن آن ها فرقی ایجاد نمی کند؛ به عنوان مثال مکمل‌ های ویتامینه دیگر هیچ خاصیتی نخواهند داشت ولی درباره مکمل‌ های پروتئین و مکمل کراتین این موضوع قابل ‌بحث است و باید به آن دقت و توجه بیشتری شود؛ در ادامه به برخی از عوارض مکمل های ورزشی تاریخ مصرف گذشته می پردازیم:  

 

  • مکمل مولتی‌ ویتامین: بعید به نظر می رسد که مصرف یک مکمل ویتامین تاریخ مصرف گذشته مشکل خاصی را برای شما به وجود آورد و به بدن شما آسیب برساند؛ ولی با این حال و برای کسب نتیجه مطلوب، بهتر است از مصرف مکمل های ویتامینی که تاریخ مصرف آن ها منقضی شده است، خودداری کنید. 
  • پروتئین وی: تا زمانی که این مکمل در محیطی‌ مات و غیرقابل نفوذ نسبت به آب و رطوبت باشد، احتمال فاسد شدن آن به واسطه رشد میکرو باکتری ها کم است.
    هر چند که در این مکمل ورزشی مقدار چربی کمی یافت می شود ولی در پروتئین کانسنتریت یا پروتئین blend مقداری چربی‌ وجود دارد که این میزان چربی‌ می ‌تواند در معرض اکسیژن موجود در هوا تجزیه شیمیایی شده و در نتیجه مکمل ورزشی فاسد شود. از سوی دیگر استفاده از پروتئین‌ های تاریخ مصرف گذشته به دلیل از دست دادن مواد نگهدارنده،  دچار تغییر رنگ و طعم می‌ شوند و ممکن است باعث ناراحتی ‌های معده یا مشکلات دیگری شود.
  • مکمل کراتین: مکمل های کراتین تاریخ مصرف گذشته می توانند باعث بروز ناراحتی ‌های گوارشی همچون تهوع و اسهال شوند.
  • روش های دیگر تشخیص مکمل ورزشی اصل از تقلبی
  • در کنار مواردی که پیشتر ذکر کردیم، به موارد زیر دقت کنید:
  • به فونت به کار رفته بر روی بسته بندی مکمل دقت کنید تا مثل همیشه باشد. وجود غلط املایی بر روی بسته بندی احتمال تقلبی بودن مکمل را افزایش می دهد.
  • به وب سایت اصلی مکمل مراجعه کنید و مکمل خریداری شده را با تصویر موجود در وب سایت مطابقت دهید.  
  • اگر از مکمل های بدنسازی پودری استفاده می‌کنید، شیرینی بیش از حد آن ها می تواند نشانه تقلبی بودن باشد. 

 

یک روش ساده برای تشخیص اصل بودن مکمل پروتئین وی

برای تشخیص اصل بودن مکمل وی به موارد زیر توجه کنید: 

مکمل پروتئین وی را در یک لیوان آب بریزید, در صورتی که پودر روی آب باقی بماند، مکمل وی شما اصل است ولی اگر پودر در آب حل شود، مکمل شما تقلبی است. 


یک روش ساده برای تشخیص اصل بودن مکمل کراتین


یک روش ساده برای پی بردن به اصالت مکمل کراتین، حل کردن آن در آب است. به طور کلی کراتین ماده ای است که در آب حل نمی شود ولی به منظور افزایش میزان جذب و اثرگذاری آن، در کارخانه میکرونیزه می‌ شود؛ به این معنی که ذرات کراتین تا میزانی ریز می شوند که بتوانند در آب حل شوند.

با در نظر گرفتن این نکته می‌ توانید مکمل کراتین خود را مورد آزمایش قرار دهید، به این صورت که 5 گرم از پودر کراتین را در 300 میلی گرم آب بریزید و خوب هم بزنید؛ چنانچه کراتین به طور کامل در آب حل شد و محلول شفاف و یک دست به دست آمد، می توان نتیجه گرفت که کراتین شما اصل است. اما در صورتی که محلول نهایی شیری رنگ شد یا ذرات کراتین در آن قابل مشاهده بودند، بنابراین این مکمل کراتین تقلبی و جعلی است که باید دور ریخته شود.


اثرات شگفت آور مکمل های بدنسازی تقلبی


چنانچه تاکنون از انواع مکمل ‌های بدنسازی استفاده کرده باشید، حتماً می دانید که تأثیرات مکمل بدنسازی جعلی نسبت به مکمل بدنسازی اصل بسیار بیشتر است؛ به عنوان مثال مکمل گینر اصل می تواند در کنار ورزش بین ۳ تا 5 کیلوگرم اضافه وزن در ماه ایجاد کند، اما با مکمل گینر افزایش وزن تقلبی ممکن است تا ده کیلو اضافه وزن در ماه داشته باشید.

این اثرات خیره کننده مکمل های تقلبی به دلیل وجود درصد بالای کربوهیدرات ساده و البته هورمون‌ های غیرمجاز در این مکمل ها است. برعکس این موضوع برای مکمل چربی سوز هم وجود دارد که مصرف آن ها می تواند باعث از دست دادن میزان زیادی از وزن در ماه شود. در واقع در این گونه مکمل های کاهش وزن از مواد شیمیایی مانند شیشه، کراک و ... استفاده می شود.


عوارض جانبی استفاده از مکمل های ورزشی تقلبی


مکمل‌ های بدنسازی غیر اصل و تقلبی غالباً در مکان ‌های غیر بهداشتی تولید می شوند و به همین دلیل احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ ها را افزایش می‌ دهند. هم چنین برای ساخت آن ها معمولاً از ترکیبات نامرغوبی نظیر انواع اسانس‌، نشاسته و آرد استفاده می‌ شود که نه تنها برای حفظ سلامتی مفید نیستند، بلکه ممکن است مضر هم باشند. چنانچه از مکمل های بدنسازی غیر اصل استفاده کنید، ممکن است درگیر عوارض زیر شوید:

  • آسیب به کبد
  • ابتلا به آسم و آلرژی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مسمومیت غذایی
  • معده‌ درد
  • حملات قلبی
  • ضربان قلب غیر عادی
  • آسیب به کلیه
  • سردرد و سرگیجه

 

داروخانه مکمل ورزشی


مکمل بدنسازی اصل را از کجا بخریم؟


تا این جا درخصوص راه های شناخت مکمل بدنسازی اصل و تقلبی و همین طور عوارض جانبی استفاده از مکمل های تقلبی و همین طور تاریخ مصرف گذشته، مطالب زیادی را عنوان کردیم ولی ممکن است این سوأل برای شما هم پیش آمده باشد که مکمل ورزشی اصل را از کجا می توان خریداری کرد. داروخانه ها بهترین مراکز تهیه انواع مکمل های اصل هستند و شما با خرید از این مراکز می توانید تا حدود زیادی از اصالت محصولات اطمینان حاصل کنید. 
هم چنین بهتر است حتماً از مکمل بدنسازی خریداری کنید که دارای لیبل وزارت بهداشت باشند؛ زیرا این مکمل ها از کیفیت بالایی برخوردارند و اصل بودن آن ها مورد تأیید قرار گرفته است. نکته مهم این است که کلیه مکمل های بدنسازی که در داروخانه ها به فروش می روند، تاییدیه وزارت بهداشت را دارند.


سخن پایانی


در این مقاله سعی کردیم در خصوص فواید مصرف مکمل بدنسازی اصل و مضرات استفاده از مکمل های ورزشی تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته بیشتر صحبت کنیم؛ هم چنین، درباره روش های مختلفی که برای تشخیص انواع مکمل های ورزشی اصل و تقلبی موجود است، نکته های مفیدی را ارائه کردیم.
بهتر است پیش از خرید مکمل های بدنسازی، حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا در خرید مکمل های بدنسازی اصل به شما کمک شود. و نکته آخر اینکه حتماً مکمل های ورزشی را از داروخانه های معتبر تهیه کنید. 


 

2022-07-11 11:12:54


بازدید: 1485

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel