شیکر و انواع آن

شیکر و انواع آن

تعریف شیکر

بطری شیکر، شیکر پروتئین، شیکر بدنسازی، شیکر ورزشی، قمقمه شیکر، بطری میکسر یا مخلوط کننده و یا به هر نامی که آن را می شناسید، ظرفی می باشد که برای مخلوط کردن و شیک پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه SHAK (شیک) به معنای تکان دادن می باشد. اما منظور ما از این واژه SHAKER (شیکر) وسیله و ابزاری خواهد بود، که برای درهم آمیختن مواد گوناگون با یکدیگر از آن استفاده می شود. شیکر ها در انواع مختلف (برقی - دستی - صنعتی) طراحی، تولید و روانه بازارهای هدف خواهند شد.
ویژگی کاربردی بطری شیکر، مکانیزم مخلوط کردن و ترکیب مواد درون آن می باشد. توپ شیکر یا فنر شیکر یا اجزای همزن در قمقمه هایی که به نام شیکر عرضه می شوند، موجود هستند. مورد مهم دیگری که شیکر ورزشی را از دیگر قمقمه ها متمایز خواهد کرد، مواد اولیه به کار رفته در تولید آنها می باشد. عملکرد اصلی یک شیکر ضد نشت بودن و همچنین محکم بودن درب آن خواهد بود، که این امتیاز ویژه، گزینه ی است که شما در موقع  خرید ایمن و مطمئن باید مورد بررسی قرار دهید.
 

کاربردهای شیکر

قمقمه های شیکر با بطری های آب قدیمی متفاوت می باشند، چرا که از مکانیزم میکس کردن برخوردارند، هیچوقت زنگ نمی زنند، تراشه یا پوسته از آنها جدا نمی شود و از مجراهای آن، حتی آب هم به بیرون نفوذ نخواهد کرد. همزن های توپی و پروانه ای، صافی های ساخته شده و حتی مینی موتورهای خودکار برقی یا شارژی در شیکرها یافت می شود که انقلابی در صنعت مخلوط کردن دستی مواد کم حجم ایجاد می کند.
فلز توپ داخل شیکرها و تیغه مخلوط کننده از فولادهای ضد زنگ می باشد که حتی ضخیم ترین مواد را نیز با هم مخلوط خواهد کرد. موز، کره مغزها، پودرهای پروتئینی متراکم، عسل، شربت های متنوع و مواد مشابه اینها در این میکسرها قابل ترکیب شدن می باشند و به بهترین حالت نرم و یکدست تبدیل خواهند شد.
کاربرد شیکر برای ورزشکاران در موقع ورزش و حتی پایان تمرینات و همچنین نیروزایی بسیار مفید می باشد و به صورت ارگونومیک با یک قفل آسان درب آنها به راحتی باز می شود و اجازه می دهد تا به عنوان یک بطری آب فعال در لایف استایل زندگی اشخاص، جایگاه ویژه ای داشته باشند. حتی مخلوط کردن انواع میوه ها با آب ساده و نیز استفاده از یخ در این میکسرها و نیز آماده کردن آیس کافی برای هر شخصی چه در خانه و چه در محل کار، لذت بخش می باشد.

انواع شیکرها از نظر جنس

مواد به کار رفته در تولید بطری یا لیوان شیکر علاوه بر ایجاد تفاوت در زیبایی ظاهری و همچنین رنگ های متنوع، بر طعم و حتی دمایی که نوشیدنی را در آن نگهداری می شود تاثیرگذار خواهد بود.

1. شیکر از نوع پلاستیکی
بطری های پلاستیکی متداول ترین نوع شیکرها می باشند. اما همان جنس پلاستیک به کار رفته هم در هر بطری فرق دارد. ابتدا باید مطمئن شوید شیکری که خریداری می کنید فاقد BPA و مواد فتالات باشد. در غیر این صورت مواد شیمیایی مضر وارد نوشیدنی می شود و آن را برای خوردن مضر می کند.
یکی از بهترین پلاستیک های باکیفیت که برای نگهداری مواد غذایی مناسب می باشند، Eastman Tritan نام دارد که به دوام و شفافیت بسیار زیاد و همچنین مقاومت در برابر لکه شدن و بوگرفتن، معروف می باشد. کیفیت مطلوب بطری شیکر باید به گونه ای انتخاب شود که نوشیدنی اسموتی امروز طعم ترکیب پروتئینی هفته گذشته را به خود نگیرد.
 

2.شیکرهای از جنس فلز یا استیل
بطری های شیکر عایق بندی، نوشیدنی های را معمولا سرد و خنک نگه خواهد داشت و آنها را به یک گزینه پرطراوت در روزهای گرم تبدیل خواهد کرد. جنس عایق ها از فولاد ضد زنگ و خلا دوجداره و همچنین استیل مقاوم در نظر گرفته می شود که محتوای داخل شیکر را تا 24 ساعت در خود بصورت خنک نگهداری کند.
 

3.شیکرهای از جنس شیشه 
قمقمه های شیکر شیشه ای، گزینه های دیگری می باشند که ذاتا در برابر بو و لکه مقاومت دارند. بیشتر مردم ترجیح می دهند نوشیدنی را در بطری های شیشه ای که خلوص و محتویاتش به وضوح دیده می شود، میل کنند. شیکرهای شیشه ای عموما در یک کاور مستحکم از جنس سیلیکونی و یا محفظه ای مخصوص قرار می گیرد تا از شکسته شدن و همچنین آسیب دیدگی در آن جلوگیری شود.

 

انواع شیکر


انواع مختلف شیکرهای ورزشی

شیکرها در مدل های متفاوتی تولید می شوند و دلیل تفاوت آنها در شکل ظاهری، ابعاد، گنجایش، چند تیکه بودن و رنگ آنها می باشد. تمامی مدل های مختلف شیکرها دارای یک لیوان پلاستیکی با دهانه ای پهن خواهند بود که مخصوص مخلوط کردن انواع پودرها یا مکمل های ورزشی هستند. از انواع موجود و مختلف  شیکر ها می توان به مواردی که در ادامه بیان می شود اشاره کرد.
 

  • شیکرهای ورزشی نوع یک تیکه
    این مدل از شیکرها مخزنی برای پودر و قرص در آنها وجود ندارد. داخل این شیکر یک توپ پلاستیکی یا توری تعریف شده است که مخصوص ترکیب کردن پودرها یا مکمل های ورزشی می باشد. 
    مدل در پوش شیکرهای یک تیکه به صورت پیچی یا ضامنی خواهد بود و یکی از قابلیت های فوق العاده ی آنها این مورد می باشد که مواد داخل آن به هیچ وجه نشتی نخواهند داد که این موضوع یک مسئله بسیار مهم در انتخاب شیکرها است و باید مورد توجه قرار گیرد.
     
  • شیکرهای ورزشی از نوع دو تیکه
    شیکرهای دو تیکه دارای یک مخزن مخصوص پودرها یا مکمل های ورزشی می باشند که با وجود این مخزن، مکمل ها یا پودرهای ورزشی در ظرفی جداگانه نگهداری و حمل نمی شود و همگی با هم در شیکر قرار می گیرند. 
    ضمنا در بعضی از شیکرهای دو تیکه یک محفظه در ابعاد کوچک تعریف می شود که مناسب قرص های ورزشی خواهند بود. جنس پلاستیک به کار رفته در این شیکرها پلاستیک های غیر سمی و فشرده می باشند که از ویژگی های حائز اهمیت این شیکرها به حساب می آیند. 
     
  • شیکرهای ورزشی از نوع سه تیکه
    شیکرهای سه تیکه علاوه بر جنس پلاستیکی مرغوب و همچنین غیر سمی که دارند شامل دو مخزن پودری نیز می باشند که مخصوص قرص و پودر خواهد بود که از مخزنی که مخصوص قرص می باشد برای پودر یا مکمل هم می توان استفاده نمود.
     
  • شیکرهای مخصوص پروتئین
    اگر شما به باشگاه های بدنسازی رفته باشید حتماً شیکر های خاص را همراه چند ورزشکار حرفه ای این رشته مشاهده کرده اید. این شیکرها با سایر شیکر های بدنسازی اندکی تفاوت دارند. در واقع اندکی از آن ها پیشرفته تر هستند.
     این شیکر نیز مانند سایر شیکر های بدنسازی وظیفه مخلوط نمودن مواد با آب را خواهد داشت با این تفاوت که در شیکرهای مخصوص پروتئین یک سری امکانات جانبی همانند توری، فنر و واشرهای سیلیکونی در نظر گرفته شده است.

     

انواع شیکر

 

  • شیکر از نوع برقی
    در شیکرهای برقی، یک موتور الکتریکی، تیغه های پلاستیکی و همچنین تیغه های فلزی وجود دارد و با استفاده از نیروی الکتریسیته کار می کنند، البته شیکر های برقی به صورت معمول شارژی یا باطری خور می باشند.
     از شیکرهای برقی شارژی با تیغه های فلزی با توجه به قدرت بالای که دارند، علاوه بر میکس با کیفیت عالی مکمل ها، می توان برای درست کردن شیر موز، انواع آب میوه ها و اسموتی ها نیز از آن ها استفاده کرد. جنس بدنه شیکرهای برقی از پلاستیک و یا لاکی می باشد و عاری از مواد سمی خواهند بود.
     
  • شیکرهای با دو مخزن
    شیکر
    دو مخزنه یکی از جذاب ترین انواع شیکر های بدنسازی می باشد. شیکر دو مخزنه دارای دو مخزن مجزا می باشد که برای مصرف دو مکمل ورزشی به صورت همزمان استفاده می شود. دو مخزن بصورت کامل تفکیک شده است و این شیکر از مخلوط شدن دو مکمل جلوگیری خواهد کرد و شما می توانید قبل از رفتن به باشگاه دو مکمل را میکس کنید و با خود به باشگاه برده و از آن استفاده نمایید.
     شیکرهای دو مخزنه نیاز شما را به دو شیکر مجزا برطرف خواهد کرد و ظرفیت خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.

ویژگی های یک شیکر خوب برای خرید

  • دارای بدنه ای بسیار با کیفیت و همچنین مقاوم باشد.
  • مناسب برای ورزشکاران و به خصوص بدنسازان
  • دارای محفظه ی جداسازی آب و همچنین پودر
  • دارای محفظه برای نگهداری قرص
  • دارای همزن فلزی و یا واشری اختصاصی
  • دارای خاصیت ضد نشت
  • قابلیت قرارگیری در کوله پشتی
  • قابلیت شستشوی آسان و راحت

طریقه استفاده از شیکر بدنسازی

ورزشکاران بدنسازی با مخلوط نمودن پودرهای پروتئینی و همچنین استفاده از آنها حین تمرینات، انرژی و کالری چند برابر دریافت خواهند کرد و این وسیله جزء ملزومات تمرینی آنها به حساب می آید. زیرا برای عضله سازی بهتر و همچنین حجیم کردن بیشتر ماهیچه های بدن نیاز به این ترکیبات پروتئینی پیدا می کنند.
در شیکرها محفظه های داخلی یا بیرونی نیز برای نگهداری مواد خشک همانند پودرها و قرص های نیرو زا طراحی و تعبیه شده است. که ورزشکاران می توانند در این جایگاه های ویژه، پیمانه مورد نیاز پودر و تعداد قرص های مشخص شده را قرار دهند و خیلی راحت در باشگاه آنها را در بطری میکسر بریزند و شیک کنند و پس از آماده سازی میل کنند.

2022-12-05 12:05:36


بازدید: 969

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel