تندرست

خواص کلسیم

تندرست

خواص کلسیم

کلسیم چیست

بدن ما برای انجام فعالیت های روزانه خود به مواد فراوانی نیاز دارد. مواد مورد نیاز بدن، هماهنگ و همراه با هم، ارگان های مختلف بدن را برای انجام فعالیت های خود، یاری می کنند. واضح است که کم یا زیاد بودن هر کدام از این مواد، علاوه بر عوارضی که دارد، بر عملکرد سایر مواد مغذی هم تاثیر خواهد گذاشت. یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن، کلسیم است که به عنوان مکمل تقویتی نیز استفاده می شود. کلسیم یکی از مکمل هایی است که بدن شما در هر سنی به آن نیاز دارد. همین مسئله اهمیت فوق العاده این مکمل را نشان می دهد. کلسیم به دلیل نقشی که در حفاظت از استخوان ها و ماهیچه ها دارد، برای ورزشکاران و کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین این افراد معمولا از مکمل تقویتی کلسیم نیز استفاده می کنند.

 

ساختار کلسیم

دسته ای از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما، تحت عنوان مواد معدنی شناخته می شوند. مواد معدنی به دو دسته میکرومینرال ها و ماکرومینرال ها تقسیم می شوند. ماکرومینرال ها شامل موادی مثل کلسیم، منیزیم، کلراید، سدیم و... است. میکرومینرال ها نیز شامل کروم، آهن، ید، زینک zinc و... است. کلسیم جزو مواد معدنی ضروری به شمار می آید. به این معنا که بدن توانایی تولید آن را ندارد و باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. بیشتر کلسیم موجود در بدن در ساختار استخوان ها و دندان ها وجود دارد. در حقیقت تنها یک درصد از این مکمل تقویتی در سایر بخش های بدن وجود دارد. کلسیم، به صورت یون کلسیم و از طریق دیواره روده جذب می شود.

 

نقش کلسیم در بدن

یکی از نقش های این مکمل تقویتی در بدن، شرکت در متابولیسم آهن است. این مکمل تقویتی در انتقال پیام عصبی نیز نقش مهمی دارد. به همین علت کمبود آن باعث ایجاد مشکل در انتقال پیام های سیستم عصبی خواهد شد. یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین نقش های کلسیم در استحکام استخوان هاست. همانطور که گفتیم بخش عمده کلسیم موجود در بدن در استخوان ها ذخیره شده است. این مسئله برای ورزشکاران نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. یکی از نکات مهم در مورد مکمل تقویتی کلسیم این است که نقشی بسیار مهم در انقباض و رفع انقباض عضلات دارد. وجود کلسیم برای فرایند انعقاد خون ضروری است. این مکمل تقویتی در تنظیم ضربان قلب نیز نقش مهمی دارد.

 

 

عوارض کمبود کلسیم

نکته جالب در خصوص کلسیم این است که جذب این مکمل، با کمک ویتامین دی D صورت می گیرد. به همین علت کمبود این ویتامین منجر به کمبود کلسیم خواهد شد. همانطور که گفتیم وجود کلسیم برای انقباض ماهیچه ها ضروری است. در نتیجه کمبود آن باعث بروز اختلال در انقباض ماهیچه ها می شود. این مسئله برای ورزشکاران اهمیت بیشتری دارد. در موارد شدید کمبود کلسیم، فرد دچار گرفتگی های شدید عضلات خواهد شد. کمبود این مکمل تقویتی باعث بروز بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان در کودکان می شود. کمبود این مکمل تقویتی در سنین بالا میتواند منجر به پوکی استخوان شود. کمبود آن مشکلات انعقاد خون را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

عوارض مصرف بیش از حد کلسیم

مصرف بیش از حد کلسیم منجر به هایپرکلسمی خواهد شد. مصرف بیش از حد ویتامین دی D نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود. این مشکل درجات مختلفی دارد. اگر میزان کلسیم از حد نرمال بیشتر شود، کلیه ها سعی می کنند که این میزان اضافی را از بدن دفع کنند. بنابراین فرد دچار تکرر ادرار و به دنبال آن تشنگی زیاد خواهد شد. مصرف بیش از حد این مکمل تقویتی می تواند سلامت عضلات و ماهیچه ها را هم به خطر بیندازد و باعث بروز درد در آن ها شود. مشکلاتی مثل بی نظمی در ضربان قلب، خستگی، اضطراب و حتی افسردگی و مشکلات گوارشی مثل یبوست نیز از جمله عوارض مصرف بیش از حد این مکمل تقویتی هستند. مصرف بیش از حد این مکمل بدنسازی می تواند باعث مشکلات کلیوی به خصوص سنگ کلیه نیز شود.

 

منابع طبیعی تهیه کلسیم

شیر، ماست و پنیر از اصلی ترین منابع تهیه کلسیم هستند. اسفناج، شلغم و کلم بروکلی نیز از منابع گیاهی این مکمل ورزشی به حساب می آیند. تخمه آفتابگردان، عدس، لوبیا، بادام و انجیر از دیگر منابع طبیعی کلسیم به شمار می آیند. کنجد نیز از بهترین منابع کلسیم است. نکته مهم در خصوص مکمل تقویتی کلسیم این است که روزانه، بخش زیادی از این ماده معدنی در اثر عرق کردن، ادرار و همچنین از راه پوست و مو از بدن دفع می شود. از طرفی بدن نیز قادر به ساخت کلسیم نیست. به همین علت باید توجه داشته باشید که در رژیم غذایی خود، مواد دارای کلسیم را قرار دهید.

 

 

فوائد مصرف کلسیم برای ورزشکاران

همانطور که پیشتر اشاره شد، اصلی ترین نقش کلسیم، حفاظت از استخوان هاست. بنابراین کمبود آن ریسک آسیب دیدن استخوان ها در اثر تمرینات را افزایش می دهد. همچنین وجود کلسیم برای انقباض ماهیچه ها ضروری است. همین مسئله برای ورزشکاران اهمیت فوق العاده ای دارد. اگر کلسیم بدن ورزشکار به اندازه کافی تامین نشود، انقباض های شدید عضلانی باعث افت چشمگیر عملکرد ورزشکار خواهد شد. کلسیم در منظم کردن ضربان قلب بعد از تمرینات شدید و هوازی نیز نقش فراوانی دارد.

 

ارتباط کلسیم و ویتامین D3

نکته جالب در خصوص مکمل تقویت کلسیم این است که شرکت های داروسازی معمولا قرص های این مکمل تقویتی را با ویتامین دی3 ترکیب کرده و به بازار عرضه می کنند. علت این کار این است که عامل جذب کلسیم در بدن ویتامین D3 است. یعنی این ویتامین به شکل یک واسطه عمل کرده و باعث جذب کلسیم از روده می شود. به همین علت اگر این ویتامین در بدن وجود نداشته باشد، جذب کلسیم غذا نیز صورت نخواهد گرفت و به این ترتیب بدن با کمبود کلسیم مواجه خواهد شد. به همین علت است که شرکت های داروسازی این دو مکمل را با هم ترکیب می کنند. زیرا اگر منبعی وجود داشته باشد که کلسیم و ویتامین D3 را با هم به بدن برساند، جذب کلسیم بهتر و موثرتر صورت می گیرد.

اگر قصد استفاده از مکمل بدنسازی کلسیم را دارید، توجه داشته باشید که حتما از مکمل اورجینال استفاده کنید. مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت، مکمل های معتبری هستند و تنها در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت ها و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. 

 

2021-10-04 17:51:11


بازدید: 730

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel