تندرست

دی ای ای چیست

تندرست

دی ای ای چیست

مکمل دی ای ای چیست؟ 

دی ای ای در واقع مخفف کلمه دی اسپارتیک اسید می باشد. این ماده نوعی آمینو اسید به شمار می ‌رود که در بدن به صورت طبیعی تولید می‌ شود و در غده هیپوتالاموس، هیپوفیز و همچنین بیضه ها وجود دارد. این نوع آمینو اسید را می ‌توان یکی از تاثیرگذارترین مواد بر روی سیستم عصبی مربوط به ستون فقرات دانست. علاوه بر آن تاثیر بالایی برای فاکتورها و هورمون های جنسی و رشدی در آقایان خواهد داشت. این مکمل فوق العاده برای افرادی که فعالیت جسمی آن ها بسیار بالا می باشد به دلیل آن که دارای اسید آمینه دی اسپارتیک اسید است مناسب می باشد. در ادامه سعی کردیم توضیحات کاملی را در مورد این مکمل ارائه دهیم با ما همراه باشید. 

همان طور که می دانید در بدن همه افراد مولکول هایی به نام آمینو اسید وجود دارد. این مولکول ها عملکردهای بسیار متنوعی را در بدن بر عهده دارند. به طور کلی می توان گفت این مولکول ها واحدهای تشکیل دهنده پروتئین به شمار می‌ روند که از جمله این پروتئین ها می توان به انتقال دهنده های عصبی و همچنین هورمون ها اشاره کرد.

به طور کلی در یک جمع بندی کلی تمام آمینو اسید هایی که در طبیعت یافت می شوند یا به دو گروه یا دو فرم L و D تقسیم بندی کرده اند. از نظر فرمول شیمیایی این دو گروه کاملاً شبیه یکدیگر و یکسان هستند. اما از نظر ساختاری در مقابل یکدیگر می باشند.

L اسپارتیک اسید که در طبیعت یافت می شود و در بدن انسان نیز به صورت طبیعی وجود دارد. به عنوان بهترین سنتز پروتئین شناخته شده است و در برابر آن آمینو اسید D اسپارتیک اسید وجود دارد. این آمینو اسید به عنوان یک پروتئین عالی برای آزاد سازی هورمون ها در بدن استفاده می شود و هیچ نقشی در سنتز پروتئین نخواهد داشت. بنابراین می‌ توان گفت مکمل دی ای ای برای بالا بردن توان و همین طور عملکرد ورزشی و کاهش خستگی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. علاوه بر آن باعث بهبود قدرت عضلانی نیز می‌ گردد. همان طور که گفته شد دی اسپارتیک اسید به صورت طبیعی در بدن وجود دارد که در قسمتی از مغز، غشای گلبول ها، مینای دندان و همچنین غضروف ها هستند. 

تاثیر دی ای ای بر بدن: 

در تحقیقاتی که بر روی انسان‌ های مختلف انجام شده است مشخص گردیده دی ای ای می تواند در مدت زمان کوتاه و کمتر از دو هفته بر روی مردان بالغ تاثیر بگذارد. این موضوع باعث افزایش تستوسترون تا ۴۵ درصد می گردد. البته در میان تحقیقاتی که انجام شد یک مورد استثنایی نیز دیده شد، در این فرد سطح تستوسترون  تا حدود ۸۴ درصد افزایش یافت. این می‌ تواند نشان‌ دهنده آن باشد که ‏دی اسپارتیک اسید می‌ تواند باعث افزایش سطح تستوسترون ۱۰۰ درصدی در بدن افراد گردد. 

یک موضوع بسیار جالب در مورد مکمل دی اسپارتیک اسید آن است که افرادی زمانی که مصرف این مکمل را قطع می کنند به مدت سه روز در بدن آن ها سطح تستوسترون بالا می باشد. پس از آن این سطح به آرامی کاهش پیدا می ‌کند. کاهش آرام سطح تستوسترون در بدن افراد یک نکته بسیار مهم برای ورزشکاران می باشد. زیرا تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده که باید سطح هورمون ها در بدن به آرامی کاهش پیدا کند. 

 

تاثیر مکمل دی ای ای در ورزشکاران: 

همان طور که در بالا گفته شد مکمل دی ای ای باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن می گردد که این موضوع می‌ تواند در افراد ورزشکار موجب عضله سازی شود. همچنین باعث بالا بردن قدرت عضلانی در بدنسازی نیز می گردد. مطالعات گسترده ایی که بر روی این مکمل ورزشی انجام شده است نشان دهنده آن می ‌باشد افرادی که از این مکمل بدنسازی استفاده می کنند نسبت به دیگر ورزشکاران عملکرد بهتری خواهند داشت. بنابراین افرادی که می‌ خواهند عملکرد ورزشی بهتری داشته باشند و همچنین هدف اصلی آن ها از عضله سازی می باشد می توانند از خواص مکمل دی اسپارتیک اسید بهره مند شوند.

یکی دیگر از خواص مکمل دی اسپارتیک اسید آن است که باعث افزایش سطح نیتریک اسید در بدن می ‌شود.  این ماده یک ترکیب شیمیایی بسیار فوق‌ العاده می‌ باشد و موجب عریض تر شدن رگ ها می گردد. بنابراین پمپاژ خون به عضله ها بهتر انجام می ‌شود.  پس مواد غذایی و همچنین اکسیژن بیشتری به عضلات می رسد. بنابراین تاثیر بسیار عالی بر روی رشد عضلات خواهد. 

 

نحوه مصرف مکمل دی ای ای: 

مصرف روزانه حدود ۲ تا ۳ گرم است از مکمل ارجینال دی ای ای که نوعی آمینو اسید می باشد بسیار مفید و عالی است. این آمینو اسید علاوه بر این که باعث بهبود عملکرد ورزشی می گردد کاربردهای مختلف دیگری دارد. از جمله کاربرد مکمل دی اسپارتیک اسید افزایش توان جنسی آقایان می باشد.

البته دقت داشته باشید از زمانی کارایی مکمل دی اسپارتیک اسید ، اثرات مطلوبی دریافت خواهید کرد که به میزان توصیه شده از آن استفاده کنید. بنابراین از مصرف بیش از اندازه آن بپرهیزید.

یک موضوع بسیار مهم که در مصرف این مکمل باید به آن دقت داشته باشید آن است که باید مصرف حدود ۲ گرم از آن به صورت پیوسته انجام شود. اما افرادی که روزانه ۳ گرم از این مکمل را استفاده می‌ کنند بعد از گذشت ۱۲ روز باید یک هفته صبر کنند و سپس دوباره مصرف مکمل را شروع کنند. دقت داشته باشید که این چرخه باید به صورت متناوب ادامه داشته باشد. 

قابل توجه است که هنگام خواب شب بیشترین زمان ترشح تستوسترون در بدن اتفاق می افتد و شب هنگام بهترین زمان ساخت این هورمون در بدن  می باشد، پس می توان نتیجه گرفت که مکمل هایی که باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن می شوند، بهترین زمان استفاده آنها شب هنگام موقع خواب می باشد تا بدن به بیشترین مقدار سطح این هورمون برسد. برای همین موضوع توصیه می شود که افراد مکمل های حاوی دی ای ای را نیز شب قبل از خواب میل نمایند.

 

خرید مکمل دی ای ای: 

فروش مکمل دی ای ای در فروشگاه های مختلفی صورت می ‌گیرد. اما دقت داشته باشید که برای داشتن یک خرید مطمئن باید حتماً به مراکزی که دارای مجوز رسمی برای فروش مکمل های ورزشی هستند مراجعه فرمایید. در غیر این صورت ممکن است خرید مکمل های غیر استاندارد عوارض جانبی را برای شما در پی داشته باشد. وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان انواع مکمل اصل را در اختیار شما قرار خواهد داد.

2021-09-04 17:45:36


بازدید: 1752

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel