تندرست

بیوتین چیست

تندرست

بیوتین چیست

 بیوتین چیست

ویتامین ها از جمله مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. کمبود هر یک از آن ها علاوه بر آسیب های خطرناکی که به بدن می رساند، بر روی کیفیت و نحوه عملکرد سایر مواد مغذی، به خصوص سایر ویتامین ها تاثیر می گذارد. بهترین منابع تامین ویتامین ها، مصرف موادی غذایی حاوی این مواد مغذی است. افرادی که دچار کمبود ویتامین هستند، ورزشکاران و به خصوص بدنسازان می توانند از مکمل تقویتی این ویتامین ها استفاده کنند. یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن، بیوتین است که با نام ویتامین B7 یا ویتامین H نیز شناخته می شود. به طور کلی ویتامین های گروه B جزو ویتامین های محبوب در میان ورزشکاران هستند. به خاطر فواید و ویژگی های مثبت این گروه از مواد مغذی، معمولا به ورزشکاران و بدنسازان توصیه می شود که از مکمل تقویتی ویتامین های این گروه استفاده کنند.

 

 

ترکیب و ساختار ویتامین ویتامین B7 یا بیوتین

ویتامین های گروه B از گروه ویتامین های محلول در آب به شمار می آیند. به این معنا که در مایعات بدن حل شده و مقدار اضافی آن ها از طریق ادرار از بدن دفع می شود. اما توجه داشته باشید که این موضوع به این معنا نیست که شما می توانید به هر میزانی از مکمل تقویتی بیوتین استفاده کنید. چراکه مصرف بیش از حد ویتامین ها نیز می تواند خطرناک باشد. بیوتین که با نام ویتامین B7 یا ویتامین H نیز شناخته می شود، نوعی ماده مغذی است که در بدن انسان ساخته نمی شود. بلکه مخمرها، باکتری ها و بعضی از گیاهان می توانند بیوتین بسازند. بنابراین باید حتما در رژیم غذایی فرد وجود داشته باشد. از جمله مهم ترین منابع طبیعی تهیه بیوتین، می توان به زرده تخم مرغ، بادام، جگر، سویا، تخم آفتاب گردان و ... اشاره کرد. ویتامین B7 یا بیوتین، یک نوع کوآنزیم است. کوآنزیم ها، ساختارهایی غیر پروتئینی هستند که به آنزیم ها برای انجام فعالیتشان، کمک می کنند. بنابراین کمبود بیوتین باعث اختلال در عملکرد آنزیم ها خواهد شد.

 

 

خواص ویتامین B7 و نحوه عملکرد و تاثیر آن بر بدن

همانطور که اشاره کردیم، ویتامین B7 یک کوآنزیم است. در نتیجه وجود آن برای فعالیت آنزیم ها ضروری است. بنابراین مکمل تقویتی بیوتین، در متابولیسم کربوهیدرات ها، آمینواسیدها و اسیدهای چرب نقش مهمی دارد. عضله سازی و افزایش حجم عضلات برای ورزشکاران و به خصوص کسانی که به بدنسازی مشغول هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. بدن برای عضله سازی به آمینواسید و پروتئین نیاز دارد. با توجه به نقشی که این مکمل ورزشی در سنتز آمینو اسید دارد، در عضله سازی نیز اهمیت دارد. از طرف دیگر، ورزشکاران در طول تمرینات خود از کربوهیدرات نیز استفاده می کنند. با توجه به نقش این مکمل ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات ها، معمولا به ورزشکاران توصیه می شود از مکمل تقویتی بیوتین استفاده کنند. یکی دیگر از مهم ترین خواص مکمل تقویتی بیوتین، نقش آن در سنتز ویتامین B6 و B12 است. ویتامین B12 برای خون سازی و همچنین عملکرد سیستم عصبی بسیار ضروری است. این ویتامین به همراه ویتامین B9 در تکثیر سلول ها نقش دارد. وجود ویتامین B6 نیز برای تولید هموگلوبین بسیار ضروری است. وجود ویتامین B6 برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش قابل توجهی دارد. ویتامین B6 برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد. چراکه این ویتامین وظیفه جذب پروتئین ها را بر عهده دارد. بنابراین می توان گفت که مکمل تقویتی ویتامین B7 در تمام این موارد نقش دارد. این ویتامین در متابولیسم مواد غذایی و آزاد کردن انرژی آن ها نقش دارد. بنابراین دیگر خاصیت مهم این مکمل، تولید انرژی است که این مورد برای ورزشکاران اهمیت بیشتری دارد. کمبود این ویتامین، می تواند باعث خستگی و بی حالی شود. بیشتر مصرف کنندگان بیوتین، این مکمل را به خاطر تاثیرات مثبتی بر روی پوست و مو ناخن می گذارد، استفاده می کنند. این مکمل تقویتی در محافظت از پوست و مو نیز نقش مهمی دارد. بیوتین تاثیر فوق العاده ای بر روی رشد مو دارد. همچنین به تقویت و بهبود ظاهر موها کمک می کند. علاوه بر آن می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. افرادی که ناخن های ضعیف و شکننده ای دارند، از بیوتین برای درمان این مشکل جلوگیری می کنند. همچنین مصرف بیوتین باعث جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی می شود. مصرف این مکمل باعث بهبود ترک خوردگی، خشکی پوست و لکه های ناشی از جوش می شود. علاوه بر تاثیرات جسمی، ویتامین B7 یا بیوتین در سلامت روح و روان فرد نیز نقش دارد. به صورتی که یکی از عوارض کمبود شدید این مکمل تقویتی، افسردگی است. ویتامین B7 یا بیوتین در سلامت سیستم عصبی نیز نقش دارد. بنابراین کمبود آن باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی و بروز علائمی مثل بی حسی یا گزگز کردن دست و پا می شود.

 

 

نحوه استفاده از مکمل تقویتی بیوتین

مکمل تقویتی بیوتین، معمولا به شکل قرص یا کپسول به بازار فروش عرضه می شود. همانطور که گفتیم این ویتامین محلول در آب است و مقدار مازاد آن از بدن دفع می شود. اما این موضوع به این معنا نیست که شما می توانید به میزان دلخواه از مکمل آن استفاده کنید. بلکه مصرف خودسرانه و بیش از حد آن، می تواند باعث بروز حساسیت، آکنه، حساسیت پوستی، افزایش قند خون و ... شود. همچنین این مکمل تقویتی ممکن است با برخی از داروها تداخل مصرف داشته باشد. مکمل تقویتی بیوتین، کاربردهای مختلفی دارد. بنابراین نمی توان دوز واحد و مشخصی را برای آن عنوان کرد. برای تعیین دوز مورد نیاز خود، حتما به پزشک مراجعه کنید. افراد بالای 19 سال باید روزانه حدود 30 میلی گرم بیوتین دریافت کنند. این مقدار با توجه به شرایط فیزیکی شخص همچنین برنامه های تمرینی او می تواند تغییر کند. طبق تحقیقات انجام شده، بهترین زمان مصرف قرص بیوتین، صبح ها، همراه با اولین وعده غذایی است. زیرا بیوتین به عنوان یک عامل انرژی زا نیز عمل می کند.

اگر قصد تهیه مکمل تقویتی بیوتین را دارید، توجه داشته باشید که حتما از مکمل های اورجینال که توسط شرکت های داروسازی معتبر تولید می شود، استفاده کنید. همچنین در خصوص زمان مصرف مکمل و نحوه استفاده از آن ها حتما با پزشک مشورت کنید. زیرا دوز مصرفی آن، با توجه به شرایط مختلف، می تواند تغییر کند. اگر قصد خرید مکمل ورزشی را دارید، توجه داشته باشید که حتما از مکمل های اورجینال و تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت استفاده کنید. شما می توانید برای خرید مکمل و آگاهی از قیمت مکمل ها به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. در این وب سایت می توانید مکمل های اصل را مشاهده کرده و خریداری نمایید. 

2021-11-27 18:06:11


بازدید: 853

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel