تندرست

تریبولوس چیست

تندرست

تریبولوس چیست

 تریبولوس چیست 

مصرف مکمل ورزشی، همواره بین ورزشکاران و بدنسازان مرسوم بوده است. این مکمل های بدنسازی بر متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و عمدتا باعث بهبود عملکرد و راندمان ورزشکاران می شوند. هر کدام از این مکمل ها کاربرد خاصی دارند. بعضی از مکمل ها برای سوزاندن چربی ها، بعضی برای عضله سازی و تعدادی دیگر برای تنظیم ترشح هورمون ها استفاده می شوند. همچنین هر کدام از آن ها در زمان خاصی مصرف می شوند. یکی از شناخته شده ترین مکمل ها، مکمل ورزشی تریبولوس است. تریبولوس یک مکمل گیاهی است و برای تنظیم ترشح هورمون ها و همچنین عضله سازی کاربرد دارد.

 

ماهیت و ساختار تریبولوس

تریبولوس، نوعی گیاه علفی و گلدار است و معمولا در مناطق گرم و معتدل رشد می کند. این گیاه با نام خارخسک نیز شناخته می شود. این گیاه حتی در مناطق بیابانی نیز دیده می شود. مصرف این مکمل از گذشته های دور رواج داشته است. در گذشته از این مکمل برای افزایش قوای جنسی استفاده می کردند. بعد از تحقیقات گسترده ای که در خصوص تاثیر این گیاه بر روی ترشح هورمون ها انجام شد، مصرف مکمل ورزشی آن در میان ورزشکاران و بدنسازان به شدت رواج پیدا کرد. همچنین این مکمل، مورد استفاده ورزشکاران استقامتی و ورزشکاران قدرتی نیز قرار می گیرد .توجه داشته باشید که این مکمل ورزشی با بیشتر مکمل ها تداخل مصرف دارد. از طرفی مصرف بیش از اندازه مکمل های هورمونی می تواند به کبد شما آسیب جدی برساند. پس حتما در خصوص مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

نقش تریبولوس و نحوه عملکرد آن بر بدن ورزشکار

همانطور که گفتیم، در گذشته، از گیاه تریبولوس برای افزایش قوای جنسی و درمان ناتوانی جنسی استفاده می کردند. در حقیقت این مکمل ورزشی باعث تحریک ترشح هورمون جنسی تستوسترون می شود. به همین علت یکی از موارد کاربرد این مکمل تقویتی در حال حاضر، بهبود قوای جنسی است. اغلب ورزشکاران و به خصوص کسانی که به بدن سازی مشغول هستند، از مکمل ورزشی تریبولوس برای افزایش حجم عضلات خود استفاده می کنند. در حقیقت این هورمون جنسی مردانه، باعث افزایش سنتز پروتئین می شود. همچنین می تواند باعث افزایش جذب آمینواسیدها می شود. پروتئین مهم ترین فاکتور لازم برای افزایش حجم عضلات است. به این ترتیب مصرف این مکمل ورزشی باعث افزایش حجم عضله، بنابراین افزایش قدرت و استقامت ماهیچه ها می شود. نکته مهم در خصوص تریبولوس این است که با افزایش ترشح تستوسترون، زمان بازسازی و ریکاوری را کاهش می یابد. همین مسئله باعث ارتقا چشمگیر عملکرد ورزشکار خواهد شد. همچنین افزایش ترشح تستوسترون، باعث از بین رفتن ذخایر چربی موجود در بدن می شود. به این ترتیب درصد عضله نسبت به چربی، به میزان زیادی افزایش خواهد یافت. البته توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز این مکمل ورزشی، باعث به هم ریختن تعادل هورمون ها به خصوص هورمون تستوسترون می شود. درست است هورمون تستوسترون تحت عنوان هورمون مردانه شناخته می شود، اما این هورمون در بدن زن ها نیز وجود دارد. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث بروز ویژگی های مردانه مثل ریش یا صدای بم در زنان شود.

 

نحوه مصرف مکمل ورزشی تریبولوس

مکمل های ورزشی، با توجه به تاثیراتی که در متابولیسم و ترشح هورمون ها دارند، باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. اکثر مکمل های ورزشی با مکمل ها  یا داروهای دیگر تداخل دارند. به همین علت مصرف خودسرانه آن ها باعث کاهش تاثیر مکمل و در موارد شدیدتر، مسمومیت فرد خواهد شد. مکمل ورزشی تریبولوس معمولا به شکل کپسول عرضه می شود. میزان مجاز مصرف این مکمل ورزشی حدود 200 تا 500 میلی گرم در روز است. با توجه به برنامه ورزشی ورزشکار، توانایی ها و قدرت بدنی ورزشکار و همچنین سایر مکمل های ورزشی که ورزشکار مصرف می کند، معمولا توصیه می شود یک یا دو کپسول از این مکمل را در روز با یک لیوان آب مصرف کنید. مصرف بیش از این مقدار، منوط به تجویز پزشک است. باز هم تاکید می کنیم این مقدار، یک قاعده کلی است و در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. نکته دیگر این است که با توجه به نوع شرکت های داروسازی، دوز مصرفی این مکمل می تواند متفاوت باشد.

 

 

زمان مصرف مکمل ورزشی تریبولوس؛ چرا باید در این زمان از این مکمل استفاده کنیم؟

نکته بسیار مهم در خصوص بیشتر مکمل های ورزشی این است که اغلب با مواد کافئین دار ترکیب می شوند تا به این ترتیب کیفیت و بازدهی عملکرد ورزشکار را افزایش دهند. به همین علت توصیه می شود که بیشتر مکمل ها را صبح ها میل بفرمایید. اما در مورد مکمل تریبولوس، پزشکان معمولا توصیه می کنند که این مکمل ها را شب ها میل بفرمایید. زیرا هورمون تستوسترون شب ها در هنگام خواب شروع به ترشح می کند. به همین علت اگر مکمل تریبولوس را شب ها میل کنید، میزان تولید هورمون تستوسترون به بیشترین حد خود می رسد. از طرفی مصرف مکمل، با معده خالی توصیه می شود. زیرا از این راه، میزان جذب آن افزایش یافته و در نتیجه تاثیر مکمل هم بیشتر می شود. بعضی از مربی ها توصیه می کنند که این مکمل را یک ساعت تا دو ساعت قبل از شروع تمرینات بدنسازی میل کنید. چرا که می تواند باعث افزایش تمرکز شما در تمرین شود. از طرفی همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این مکمل باعث افزایش ترشح هورمون تستوسترون می شود. اگر قبل از شروع تمرین این هورمون تحریک شود و شروع به ترشح کند، در طول تمرین نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد. به این ترتیب، فرایندهای جذب آمینو اسید و سنتز پروتئین با متابولیسم شدید بدن که در اثر فعالیت ورزشی شروع شده، همراه می شوند، بنابراین تاثیر این مکمل ورزشی بر فعالیت های مختلف بدن به خصوص پروتئین سازی و افزایش حجم عضله چند برابر خواهد شد. از طرف دیگر همانطور که گفتیم هورمون تستوسترون باعث افزایش سرعت بازسازی و ریکاوری عضلات می شود. به همین ترتیب افزایش ترشح آن در حین تمرین، به ریکاوری سریع تر بدن شما کمک خواهد کرد. بنابراین شما به زمان کمتری برای ریکاوری بین تمرینات نیاز خواهید داشت. مصرف مکمل ورزشی تریبولوس قبل از تمرین، استقامت و نیروی عضلات را افزایش می دهد، به همین علت ریسک آسیب دیدگی در حین تمرینات را کاهش می دهد. مصرف مکمل هایی که بر روی فعالیت هورمون ها تاثیر می گذارند، علاوه بر محاسن زیادی که دارد، معایب و عوارض فراوانی نیز دارد. از طرفی شرایط و میزان آمادگی بدنی افراد مختلف متفاوت است. بنابراین در خصوص زمان مصرف مکمل و دوز مصرفی آن حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر قصد استفاده از مکمل های تقویتی را دارید، حتما باید از مکمل های اورجینال و معتبر استفاده کنید. مکمل هایی معتبر هستند که تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت باشند. این مکمل ها تنها در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. 

2021-10-17 18:34:13


بازدید: 1263

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel