تندرست

خواص منیزیم

تندرست

خواص منیزیم

 منیزیم چیست

منیزیم را شاید بتوان معروف ترین و پرکاربردترین مکمل تقویتی مورد استفاده ورزشکاران عنوان کرد. این مکمل تقویتی نقش های بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کند. از طرفی با توجه به تاثیر آن در گرفتگی عضلات، در میان ورزشکاران نیز محبوب است. از آنجایی که وجود منیزیم و تعادل آن، برای بدن بسیار اهمیت دارد، کمبود یا سوء مصرف این مکمل ورزشی عوارض سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

 

ساختار منیزیم

منیزیم یک نوع ماده معدنی است و در گروه ماکرومینرال ها قرار می گیرد. مواد معدنی شامل دو دسته ماکرومینرال ها و میکرومینرال ها هستند. منیزیم یکی از عناصر جدول تناوبی است. این مکمل، چهارمین ماده معدنی فراوان موجود بدن است. بخش زیادی از منیزیم موجود در بدن به صورت ترکیب با کلسیم و فسفر در استخوان ها قرار دارد. بخش دیگر آن در عضلات، سایر بافت ها و مایعات بدن وجود دارد. جالب است بدانید که تنها یک درصد از منیزیم موجود در بدن به صورت آزاد در خون وجود دارد. همین میزان منیزیم موجود در خون برای بدن اهمیت فوق العاده ای دارد و همواره سعی می کند که آن را ثابت نگه دارد.

 

 

نقش مکمل تقویتی منیزیم در بدن

تمام واکنش هایی که در بدن موجودات زنده انجام می شود، با کمک آنزیم ها صورت می گیرد. بیشتر آنزیم ها برای انجام فعالیت خود، به مکمل منیزیم نیاز دارند. در نتیجه وجود منیزیم برای انجام واکنش های زیستی مثل تبدیل قند به انرژی و در نتیجه تولید انرژی سلولی و تنظیم قند خون ضروری است. این مکمل تقویتی در سنتز پروتئین ها نیز نقش مهمی دارد. وجود منیزیم برای عملکرد صحیح سیستم عصبی نیز مهم است. این مکمل تقویتی در انقباض عضلات نیز نقش دارد. این مکمل بدنسازی با تاثیر بر روی ویتامین دی D برای جذب بیشتر کلسیم، به رشد استخوان ها و حفاظت از آن ها نیز کمک می کند. منیزیم در تنظیم عملکرد دستگاه قلب و عروق نیز نقش مهمی دارد. بنابراین می تواند باعث جلوگیری از بیماری های قلبی از جمله حمله قلبی شود. این مکمل تقویتی با کاهش درد و گرفتگی ماهیچه ها باعث بهبود عملکرد ورزشکاران نیز می شود. وجود منیزیم برای جذب سایر مواد معدنی و همچنین ویتامین ها ضروری است.

 

عوارض کمبود منیزیم

با توجه به نقش این مکمل تقویتی در انجام واکنش های زیستی در بدن، کمبود آن، این واکنش ها را دچار مشکل خواهد کرد. به طور مثال تولید پروتئین ها مختل خواهد شد. تولید انرژی سلولی و تنظیم قند خون با مشکل مواجه می شود. از جمله عوارض کمبود این مکمل تقویتی، احساس خستگی، ضعف و حتی حالت تهوع و استفراغ است. کمبود منیزیم باعث به هم ریختن الگوی خواب فرد می شود. کمبود این مکمل تقویتی باعث اختلال در سیستم عصبی فرد می شود. با توجه به نقش آن در رفع گرفتگی عضلات کمبود آن تاثیر معکوس داشته و باعث گرفتگی یا اسپاسم ماهیچه ها می شود که بسیار دردناک است. کمبود آن ممکن است باعث حس گزگز یا سوزن شدن دست و پا شود. موارد شدید کمبود منیزیم باعث اضطراب، افسردگی و حتی تشنج خواهد شد. کمبود منیزیم ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهد.

 

 

عوارض مصرف بیش از حد منیزیم

با وجود نقش های بسیار مهمی که برای منیزیم عنوان کردیم و عوارض خطرناکی که برای کمبود آن نام بردیم، به هیچ عنوان نباید در مصرف این مکمل تقویتی زیاده روی کنید. در واقع بدن همواره سعی دارد تا میزان منیزیم را در حد نرمال حفظ کند. به همین علت معمولا منیزیم اضافی از طریق کلیه ها و از راه  ادرار دفع خواهد شد. بنابراین مصرف زیاد آن می تواند باعث کمبود آب بدن و حتی اسهال نیز شود. اما در برخی موارد عوارض شدیدتر و آلرژیک نیز رخ می دهد. حس خواب آلودگی شدید، ایجاد مشکلات قلبی، ایجاد مشکلات تنفسی، حالت تهوع و استفراغ و ایجاد مشکلات بینایی مثل دو بینی یا تاری دید از جمله عوارض شدید مصرف زیاد منیزیم هستند. به همین علت اگر بیماری خاصی مثل دیابت یا مشکلات کلیوی دارید، حتما در خصوص مصرف این مکمل تقویتی با پزشک مشورت کنید.

 

منابع طبیعی تهیه منیزیم

اسفناج یکی از بهترین و غنی ترین منابع منیزیم است. گوجه فرنگی، هندوانه، موز و هویج نیز منابع خوبی برای این مکمل تقویتی هستند. ماهی نیز سرشار از منیزیم است. تخمه آفتاب گردان، تخمه کدو، بادام هندی، شیر و ماست نیز از بهترین منابع منیزیم هستند. با توجه به نقش مهم این مکمل در بدن، سعی کنید مواد غذایی دارای منیزیم را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

 

 

فوائد مصرف منیزیم برای ورزشکاران

یکی از مهم ترین نقش های منیزیم در ورزش و بدنسازی، کمک به بهبود گرفتگی و درد عضلات است. در حقیقت در اثر تمرینات شدید ورزشی، سوخت و ساز بدن افزایش می یابد، پس اکسیژنی که به عضلات می رسد، کاهش یافته و باعث می شود که عضلات به تنفس بی هوازی روی بیاورند. تنفس بی هوازی عضلات باعث تولید ماده ای به نام لاکتیک اسید می شود. همین ماده باعث بروز دردهای عضلانی بعد از تمرینات شدید می شود. منیزیم با کاهش لاکتیک اسید، به بهبود درد عضلات و کاهش خستگی کمک فراوانی می کند. یکی دیگر از نقش های منیزیم در ورزش، جلوگیری از گرفتگی عضلات است. در واقع وجود ماده معدنی کلسیم برای انقباض عضلات ضروری است. منیزیم باعث بازگشت مجدد کلسیم از عضلات می شود. بنابراین جلوی ادامه انقباض را می گیرد و به همین ترتیب اگر منیزیم وجود نداشته باشد، کلسیم از عضلات برنمیگردد و عضلات به حالت منقبض باقی می مانند. همین امر باعث اسپاسم یا گرفتگی عضلات می شود. از طرفی وجود منیزیم برای جذب پتاسیم ضروری است. وجود پتاسیم نیز برای حفظ سلامت ماهیچه ها و جلوگیری از اسپاسم عضلانی مهم است. منیزیم در سنتز پروتئین نقش دارد. بنابراین برای بدنسازانی که قصد عضله سازی دارند، بسیار مهم است. منیزیم در ترمیم زخم نیز نقش مهمی دارد. از طرفی این مکمل تقویتی خاصیت ضد التهابی دارد، پس مصرف آن باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های التهابی می شود.

اگر قصد استفاده از مکمل بدنسازی منیزیم را دارید، مطمئن شوید که حتما از مکمل اورجینال استفاده می کنید. مکمل های اصل، مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت هستند. این مکمل ها تنها در فروشگاه های معتبر عرضه می شوند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل بدنسازی به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

  

2021-10-09 19:17:36


بازدید: 756

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel