تندرست

اکساندرولون چیست

تندرست

اکساندرولون چیست

معرفی قرص استروئیدی اکساندرولون

ورزشکاران و بدنسازان حرفه ای همیشه در حال انجام تمرینات ورزشی سنگین هستند و در عین حال رژیم های غذایی خاصی را دنبال می کنند. در کنار انجام این فعالیت ها، معمولا پزشکان و مربیان، از داروها و مکمل های ویژه ای نیز برای افزایش بازدهی و بهبود کیفیت عملکرد ورزشکار استفاده می کنند. تعدادی از این مکمل ها، در اصل خاصیت درمانی دارند و در پزشکی برای درمان مشکلات خاصی به کار می روند. به همین علت نباید خودسرانه و به صورت بی رویه مصرف شوند. مکمل اکساندرولون، یکی از این داروها است. این داروی استروئیدی در میان ورزشکاران محبوبیت زیادی دارد. اما باز هم تاکید می کنیم که به هیچ عنوان نباید بدون دستور پزشک از این مکمل استفاده کنید. در ادامه قصد داریم که به معرفی داروی اکساندرولون پرداخته و ویژگی ها و مکانیسم اثر آن را بررسی کنیم.

 

ساختار اکساندرولون

اکساندرولون یا اگزاندرولون، نوعی داروی استروئیدی است که با نام های تجاری آناوار یا اکساندرین نیز شناخته می شود. پیشتر اشاره کردیم که اکساندرولون یک داروی استروئیدی است. در حقیقت این دارو، یک نوع آندروژن است. آندروژن ها تحت عنوان هورمون های مردانه نیز شناخته می شوند. البته بدن زنان نیز مانند بدن مردان آندروژن تولید می شود. داروی  اکساندرولون یک نوع داروی استروئیدی آنابولیک آندروژن است که به صورت خلاصه به این نوع داروها، AAS گفته می شود. این داروهای استروئیدی آنابولیک آندروژن، در واقع عملکردی مشابه عملکرد هورمون تستوسترون دارند و اصلی ترین دلیل کاربرد این داروی هورمونی در بدنسازی، همین شباهت است. در واقع هورمون های استروئیدی آنابولیک، عملکردی مخالف عملکرد کاتابولبیسم یا تجزیه دارند. یعنی باعث رشد و ساخت و ساز می شوند. به همین علت مصرف این مکمل اکساندرولون موجب افزایش وزن و افزایش حجم عضلات در ورزشکاران و بدنسازان می شود.

 

عملکرد مکمل اکساندرولون و نحوه تاثیر آن بر بدن

همانطور که اشاره کردیم، آنابولیسم نقطه مقابل کاتابولیسم یا تجزیه است. یعنی مصرف قرص اکساندرولون موجب افزایش ساخت و ساز در بدن ورزشکار و بدنساز خواهد شد. این دارو، باعث افزایش سنتز پروتئین ها در داخل سلول خواهد شد. در نتیجه حجم پروتئین ها در داخل سلول ها به خصوص سلول های ماهیچه اسکلتی افزایش می یابد. این موضوع باعث افزایش حجم عضلات و به عبارت بهتر، عضله سازی خواهد شد. از طرف دیگر، پیشتر اشاره کردیم که داروهای هورمونی آندروژنی مثل اکساندرولون، عملکرد تستوسترون را تقلید می کند. در نتیجه مانند هورمون تستوسترون سلول های پیش ساز فیبریل های ماهیچه ای را تحریک می کند و به این ترتیب تعداد این سلول ها افزایش می یابد. در نتیجه رشد ماهیچه ها را تقویت کرده و به افزایش حجم عضلات یا عضله سازی کمک می کند. ورزشکاران و بدنسازان از این دارو برای افزایش وزن نیز استفاده می کنند. در حقیقت پیشتر گفتیم که مکمل اکساندرولون، نوعی داروی استروئیدی آنابولیک است. فعالیت های آنابولیک برای اینکه در بدن انجام شوند، نیاز به انرژی دارند. این انرژی از طریق فعالیت های کاتابولیک یا تجزیه ای فراهم می شود. در نتیجه به دلیل اینکه میزان انجام فعالیت های آنابولیک در بدن افزایش می یابد، بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد. به این ترتیب شخص احساس گرسنگی می کند یا به عبارت بهتر اشتهای او افزایش پیدا می کند. به همین علت از این مکمل اکساندرولون، به عنوان یک مکمل کمکی برای افزایش وزن نیز استفاده می کنند. پزشکان این دارو را برای افزایش وزن در افراد عادی نیز تجویز می کنند. البته باز هم تاکید می کنیم مصرف خودسرانه و بی رویه این قرص به شدت خطرناک است و به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک آن را مصرف کنید. همچنین این دارو در بهبود فعالیت ریوی ورزشکاران نقش مهمی دارد. مکمل اکساندرولون باعث می شود که زخم های پوستی سریع تر بهبود پیدا کنند.

 

اکساندرولون

 

 

عوارض و تاثیر قرص اکساندرولون بر بدن ورزشکاران

همانطور که اشاره کردیم، در بدنسازی، اغلب از این مکمل برای افزایش حجم عضلات استفاده می شود. در اثر مصرف طولانی مدت داروهایی مثل کورتیکواستروئید ها، کاتابولیسم یا تجزیه پروتئین ها افزایش می یابد. این مکمل، سنتز پروتئین ها را افزایش می دهد و باعث می شود حجم پروتئین ها در سلول افزایش یابد. در نتیجه باعث می شود که این کاتابولیسم، به نوعی جبران شود. اما مصرف بی رویه آن، می تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. اکساندرولون معمولا به صورت قرص های 2.5 و 10 میلی گرم تولید شده و به بازار فروش عرضه می شود. مصرف بی رویه این دارو، در موارد شدید می تواند باعث ایجاد اختلالات کبدی شود. این دارو چون یک هورمون استروئیدی آندروژن است، می تواند باعث بروز صفات مردانه در خانم ها شود. مثلا می تواند باعث بم شدن صدا و رشد موی صورت شود. همچنین می تواند باعث به هم ریختن نظم عادت ماهیانه در خانم ها شود. مکمل اکساندرولون در آقایان ممکن است باعث بزرگ شدن اندازه سینه و یا آتروفی بیضه ها شود. این دارو ممکن است باعث سردرد و بی خوابی شود. در موارد شدیدتر می تواند باعث بروز افسردگی شود. حساسیت های پوستی و افزایش آنزیم های کبدی از دیگر عوارض مصرف این دارو هستند. به طور کلی چون مکمل اکساندرولون یک داروی استروئیدی و هورمونی است، باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید. به هیچ وجه بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید.

در این مقاله سعی کردیم که اطلاعاتی جامع و کاربردی را در خصوص داروی اکساندرولون در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی مصرف این دارو و سایر داروهای هورمونی حتما باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر نوع مکمل ورزشی و اثرات آن بر بدن و همچنین آشنایی با عملکرد و مکانیسم اثر انواع مکمل ها به قسمت مقالات وب سایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای انجام مشاوره و تهیه مکمل مورد نیاز بدنتان، از این سایت استفاده نمایید.

اگر قصد دارید که از نوع خاصی از مکمل ورزشی یا مکمل بدنسازی استفاده کنید، حتما باید از مکمل های اصل استفاده کنید. منظور ما از مکمل های اورجینال، مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت هستند. این مکمل ها را می توانید از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

 

 

2022-02-26 10:53:01


بازدید: 13452

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel