تندرست

اچ سی جی چیست

تندرست

اچ سی جی چیست

 همه چیز درباره هورمون هیومن کوریونیک گنادوتروپین (HCG)

ورزشکاران و بدنسازان در طول برنامه های تمرینی خود رژیم ها و برنامه های غذایی خاصی را دنبال می کنند. در کنار این برنامه های تمرینی و تغذیه ای، اغلب اوقات از مکمل های تقویتی هورمونی به صورت قرص، کپسول یا آمپول استفاده می کنند. این مکمل ها، کاربردهای مختلفی دارند. اما از آنجایی که این مکمل ها و داروها هورمونی هستند، به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

از طرف دیگر وقتی که ورزشکاری داروهای هورمونی مصرف می کند، لازم است که این داروها و مکمل ها از بدنش پاکسازی شوند. یکی از اصلی ترین داروهایی که برای پاکسازی بدن از مکمل های هورمونی استفاده می شود، هورمون کوریونیک گنادوتروپین یا هورمون HCG است. در این مقاله قصد داریم که به معرفی این هورمون پرداخته و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

 

ماهیت هورمون HCG

هورمون اچ سی جی، هورمونی پلی پپتیدی یا پروتئینی است که در زمان حاملگی توسط جفت تولید می شود. در حقیقت وجود این هورمون در خون و ادرار مادر، تایید کننده بارداری فرد است. در واقع، بعد از لقاح، سلول تخم یا زیگوت تولید می شود. این سلول تخم باید در دیواره رحم جای بگیرد که به این عمل اصطلاحا لانه گزینی می گویند.

هورمون اچ سی جی، وظیفه تغذیه سلول تخم را بعد از لانه گزینی بر عهده دارد. این هورمون 10 تا 11 روز بعد از لقاح در خون و 12 تا 14 روز بعد از لقاح در ادرار مادر قابل تشخیص و اندازه گیری است. از طرف دیگر این هورمون بر روی جسم زرد تاثیر می گذارد. در نتیجه از تحلیل رفتن آن جلوگیری می کند.

جسم زرد، وظیفه تولید هورمون پروژسترون را بر عهده دارد و خود هورمون پروژسترون از ریزش دیواره رحم جلوگیری می کند. در نتیجه شرایط برای لانه گزینی زیگوت یا همان سلول تخم فراهم می شود. هورمون HCG قبل از تشکیل جفت توسط سلول های خاصی از زیگوت به نام سنسیشیو تروفوبلاست تولید می شود.

بعد از لانه گزینی و تشکیل جفت، این هورمون به همراه هورمون پروژسترون، توسط خود جفت تولید می شوند. به عبارت بهتر، وجود این هورمون برای حفظ و ادامه بارداری ضروری است. تولید این هورمون در طول دوران بارداری به مرور افزایش می یابد.

 

نقش دارویی هورمون اچ سی جی

هورمون HCG به صورت آمپول های تزریقی 1000 و 5000 واحد توسط شرکت های داروسازی تولید شده و به بازار فروش عرضه می شود. این هورمون کاربردهای دارویی فراوانی دارد. نوعی ناهنجاری به نام کریپتورکیدیسم (نهان بیضگی) وجود دارد که در پسربچه ها ایجاد می شود.

از این هورمون در تشخیص و درمان این بیماری استفاده می کنند. آمپول هورمون HCG در درمان نازایی در زنان (با افزایش تخمک گذاری) و مردان (با افزایش تولید اسپرم) نیز کاربرد دارد. از هورمون HCG برای تشخیص کم کاری غدد جنسی در مردان نیز استفاده می کنند. در حقیقت این هورمون در بدن عملکرد هورمون LH را تقلید می کند. هورمون LH در غده هیپوفیز ساخته و ترشح می شود.

در نتیجه تزریق آمپول هورمون HCG با تقلید عملکرد هورمون LH، باعث تحریک تخمک گذاری در خانم ها می شود. در آقایان نیز باعث افزایش تولید آندروژن توسط بیضه ها می شود که این آندروژن در ادامه به تستوسترون و سایر هورمون های جنسی تبدیل می شود.

از هورمون اچ سی جی برای تشخیص نارسایی جسم زرد نیز استفاده می شود. نکته بسیار مهمی در خصوص تزریق آمپول هورمون HCG وجود دارد و آن این است که به هیچ عنوان از این دارو به صورت سرخود و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. چرا که یک داروی هورمونی است و می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

 

HCG

 

 

کاربرد هورمون HCG در ورزش و بدنسازی

ورزشکاران و بدنسازان معمولا زیر نظر پزشک خود، داروها و آمپول های هورمونی خاصی را استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین مکمل های هورمونی که توسط ورزشکاران مصرف می شود، مکمل ها و داروهایی استروئیدی هستند. مصرف داروها و مکمل های استروئیدی، باعث افزایش حجم عضلات، قدرت بدنی و افزایش مقاومت بدن می شود. اما در نهایت بعد از اتمام دوره مصرف این مکمل های استروئیدی، همچنان استروئید در خون وجود دارد.

مدت نسبتا زیادی طول می کشد که استروئید به طور کامل از بدن دفع شود. هورمون های جنسی بدن انسان ها از جمله هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون از جنس استروئید هستند. در نتیجه وقتی استروئید در خون زیاد باشد، طی یک خودتنظیمی منفی، بدن تولید و ترشح تستوسترون را کاهش می دهد. این مسئله باعث می شود که ورزشکاران بعد از یک دوره مصرف داروها و مکمل های استروئیدی، به خاطر کمبود هورمون تستوسترون، دچار کاهش قدرت بدنی و کاهش حجم عضله شوند.

همانطور که اشاره کردیم، این داروهای استروئیدی به زمان زیادی برای دفع شدن نیاز دارند، در نتیجه مدت زمان زیادی طول می کشد که بدن مجددا به صورت طبیعی اقدام به تولید هورمون تستوسترون کند. به همین علت پزشکان، بعد از اتمام دوره های استروئیدی از این هورمون پروتئینی برای پاکسازی بدن استفاده می کنند.

به این ترتیب، بدن سریع تر از داروهای استروئیدی پاکسازی شده و به دنبال آن تولید انواع آندروژن ها به خصوص تستوسترون در بدن افزایش می یابد و در نتیجه عوارض ناشی از اتمام دوره های استروئیدی در بدن ورزشکار و بدنساز کاهش می یابد. آمپول هورمون HCG همچنین باعث می شود که بدن شخص به صورت بهتر و موثرتری ریکاوری شده و سریع تر بتواند دوره جدیدی از تمرین ها را آغاز کند.

 

عوارض تزریق آمپول هورمون اچ سی جی

این هورمون اگر به فراوانی و به مدت طولانی استفاده شود، ممکن است باعث شود که حساسیت سلول های لیدیگ بیضه نسبت به هورمون های هیپوفیزی LH و FSH شود. سلول های لیدیگ مسئول تولید هورمون تستوسترون هستند. در نتیجه می تواند باعث آسیب به دائمی به سلول های بیضه شود. همچنین تزریق این هورمون باعث افزایش سطح تستوسترون شده و این مسئله می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها شود.

افزایش تستوسترون می تواند باعث احتباس مایع در بدن شود و در مواردی دیده شده که ساق پای ورزشکار کمی متورم شده است. گاهی اوقات، بعد از مدتی، در ورزشکاران مرد، افزایش اندازه سینه مشاهده شده است. به عبارت دیگر بافت سینه آن ها در اثر تزریق این هورمون رشد کرده است. در حقیقت افزایش تستوسترون خون باعث می شود که مقداری از این تستوسترون به فرم خاصی از هورمون استروژن به نام هورمون استرادیول تبدیل می شود. افزایش هورمون استرادیول در خون باعث تحریک رشد بافت سینه در آقایان می شود و می تواند باعث ایجاد نوک سینه در آن ها شود.

به این مشکل ژنیکوماستی گفته می شود. آمپول هورمون اچ سی جی، دارویی است که فقط باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید. مصرف این دارو در پسربچه ها می تواند منجر به بلوغ زودرس شود.

از طرف دیگر ممکن است باعث بروز عوارضی مانند سردرد، درد در ناحیه زیر دل، افسردگی و... شود. مصرف این هورمون باعث افزایش تولید و ترشح آندروژن ها می شود که این مسئله می تواند باعث احتباس آب در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی شود. در نتیجه اگر بیماری خاصی مثل بیماری های کلیوی، آسم، بیماری قلبی-عروقی، میگرن، صرع و... دارید، حتما مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید.

پیدا کردن مکمل تقویتی و بدنسازی متناسب با نیازهای بدن، یکی از دغدغه های اصلی هر ورزشکار و بدنسازی است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این مکمل ها، به قسمت مقالات وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

در این وب سایت می توانید قیمت مکمل ها را مشاهده نموده و نسبت به خرید آن ها اقدام کنید. نکته مهم دیگر این است که شما حتما باید از مکمل های اصل استفاده کنید. مکمل های تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت، مکمل های معتبری هستند و شما می توانید برای مشاهده و خرید انواع مکمل ورزشی اورجینال به این وب سایت مراجعه نمایید.   

2022-02-12 12:37:09


بازدید: 18587

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel