تندرست

آلفالیپوئیک اسید چیست

تندرست

آلفالیپوئیک اسید چیست

 آلفالیپوئیک اسید یا ALA چیست

بیشتر مردم تصور می کنند که مکمل های تقویتی فقط برای عضله سازی و افزایش قدرت بدنی استفاده می شوند. در حالی که بیشتر این مکمل ها جهت حفظ سلامتی، پیشگیری از بیماری ها و تقویت ارگان های مختلف بدن کاربرد دارند. یکی از مهم ترین گروه ها در میان مکمل های ورزشی، مکمل هایی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. یکی از کاربردی ترین و مهم ترین مکمل ها، مکمل ورزشی آلفالیپوئیک اسید یا ALA است. این مکمل به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود و نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها دارد.

 

ماهیت و ساختار مکمل ورزشی آلفالیپوئیک اسید

آلفالیپوئیک اسید در واقع نوعی اسید چرب است. همانطور که گفتیم، این اسید چرب به صورت طبیعی در بدن تولید می شود. اما ممکن است که میزان آلفالیپوئیک اسید سنتز شده، برای برطرف کردن نیازهای بدن کافی نباشد. در چنین شرایط پزشکان معمولا مصرف مکمل ورزشی آلفالیپوئیک اسید را توصیه می کنند. آلفالیپوئیک اسید نوعی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان هم در آب و هم در چربی حل می شوند. در حالی که بیشتر آنتی اکسیدان ها یا در آب یا در چربی حل می شوند. همین مسئله سرعت و قدرت جذب این مکمل را در بدن به میزان بسیار زیادی افزایش می دهد. این مکمل برای کسانی که فعالیت بدنی شدید و تمرینات سخت عضلانی انجام می دهند، بسیار مناسب است. البته برای افراد زیر 18 سال ممنوعیت مصرف دارد.

 

نقش مکمل آلفالیپوئیک اسید و نحوه عملکرد آن بر بدن ورزشکار

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که وجود آن ها برای خنثی کردن مولکول های خطرناکی به نام رادیکال آزاد ضروری است. اگر رادیکال های آزاد خنثی نشوند، می توانند باعث ایجاد بیماری های خطرناکی دیابت، آلزایمر و حتی سرطان شوند. همین مسئله، اهمیت فوق العاده این مکمل ورزشی را نشان می دهد. همچنین این مکمل ورزشی نقش مهمی در افزایش قدرت تاثیر سایر آنتی اکسیدان ها نیز دارد. به عبارت دیگر آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین ثc برای انجام فعالیت های خود به این اسید چرب نیاز دارند. کبد ورزشکاران بخصوص بدنسازان به خاطر مصرف انواع مکمل ها، خصوصا مکمل های هورمونی، در معرض انواع بیماری ها قرار دارد. یکی از وظایف این مکمل ورزشی، محافظت از کبد است. یکی از مهم ترین موارد مصرف مکمل ورزشی آلفالیپوئیک اسید، افزایش حجم عضله و سفت و محکم تر کردن ماهیچه ها است. در واقع، گلوکز، سوخت اصلی مورد نیاز بدن است. اما گلوکز اضافی موجود در بدن انسان، نمی تواند به همان صورت ذخیره شود. بنابراین به شکل مولکول های پیچیده ای به نام گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد ذخیره می شود. مکمل بدنسازی آلفالیپوئیک اسید، توانایی عضلات را در برداشت گلیکوژن افزایش می دهد. به این ترتیب باعث سفت و محکم شدن عضلات می شود. این مکمل ورزشی در سوزاندن چربی های بدن نیز نقش دارد. به همین ترتیب می تواند به کاهش وزن فرد کمک کند. همچنین این مکمل قدرت ریکاوری و بازسازی ماهیچه ها را افزایش می دهد. همچنین می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی فرد شود.

 

نحوه مصرف مکمل آلفالیپوئیک اسید

مکمل ورزشی آلفالیپوئیک اسید  معمولا به صورت کپسول به بازار عرضه می شود. اما این مکمل به صورت وریدی نیز تزریق می شود. تعیین روش مناسب مصرف این مکمل، به صورتی که بهترین تاثیر را برای شما داشته باشد و مناسب شرایط جسمی شما باشد، بر عهده پزشک است. هر کدام از مکمل های تقویتی روش خاص مصرف خود را دارند. از طرفی این مکمل ها به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند. مکمل ورزشی آلفالیپوئیک اسید با بعضی از مکمل ها تداخل مصرف دارد. از طرفی برای کسانی که بیماری زمینه ای خاصی مثل مشکلات کبدی یا بیماری قلبی دارند، توصیه نمی شود. به همین  علت در مورد دوز مصرفی و نحوه مصرف این مکمل حتما باید با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر به مواد غذایی خاصی مثل شیر، سویا، تخم مرغ یا بادام حساسیت دارید، حتما قبل از مصرف مکمل، این مسئله را با پزشک در میان بگذارید. اگرچه دوز مشخص و مطمئنی برای این مکمل وجود ندارد و با توجه به شرایط شخص، متغیر است، اکثر شواهد نشان می دهد که 300-600 میلی گرم کافی و بی خطر است. معمولا ورزشکاران روزانه یک یا دو کپسول از این مکمل را مصرف می کنند. این مسئله بستگی به دوز تجویز شده دارد. همچنین شما می توانید از دستورالعمل های درج شده بر روی محصول استفاده کنید. اما تنها پزشک می تواند دوز مورد نیاز شما را تعیین کند. مصرف خودسرانه این مکمل می تواند باعث بروز واکنش های شدید آلرژیک شود.

 

زمان مصرف مکمل آلفالیپوئیک اسید؛ چرا باید در این زمان از این مکمل استفاده کنیم؟

مکمل ورزشی آلفالیپوئیک اسید بهتر است با معده خالی مصرف شود. زیرا بعضی از مواد غذایی می توانند قدرت جذب و در نتیجه تاثیر این مکمل بدنسازی را کاهش دهند. مطالعات نشان می دهد که حدود 30 تا 40 درصد دوز خوراکی مکمل آلفالیپوئیک اسید جذب می شود. این مکمل اگر با معده خالی مصرف شود، بهتر جذب خواهد شد. البته در مورد ورزشکاران توصیه می شود که این مکمل را 20 الی 30 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی مصرف کنند. این مسئله به بهبود فرایند متابولیسم گلیکوژن ها کمک فراوانی می کند. در نتیجه باعث تولید انرژی در طول تمرین و همچنین بهبود فرایند چربی سوزی می شود. در روزهای غیر تمرینی نیز معمولا توصیه می شود که روزانه یک یا دو کپسول مصرف شود. البته دوز مصرف این مکمل بستگی به نوع تمرین و شدت آن دارد و می تواند تغییر کند.

با توجه به تنوع محصولات و شرکت های دارویی تولید کننده این مکمل های ورزشی، تعیین روش و دوز صحیح مصرف امکان پذیر نیست. به همین علت شما باید پیش از شروع استفاده از مکمل ها، حتما با پزشک مشورت کنید تا مکمل مناسب شرایط جسمی تان را پیدا کرده و بهترین نتیجه ممکن را از آن بگیرید. اگر قصد استفاده از مکمل های تقویتی را دارید، حتما باید از مکمل های اورجینال و معتبر استفاده کنید. مکمل های اصل، مکمل هایی معتبر هستند که تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت عرضه می شوند. این مکمل ها تنها در فروشگاه های معتبر به فروش می رسند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت مکمل و خرید مکمل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان  مراجعه نمایید.

  

2021-10-20 18:37:33


بازدید: 920

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel